Avatar

Mck på Märklin spor

af Futfar, Kajerød, 11/1 2017, 18:21 (2882 dage siden)

Alle Märklin loks i dag kører, mig bekendt, med jævnspænding altså DC/DCC-format. Derfor er det vel ikke korrekt at tale om AC/DC, men om at køre 2-leder eller 3-leder. Det er så kun et spørgsmål om at køre med eller uden slæbesko, afhængig af den valgte type skinner/spor.

At McK ikke skulle kunne lave modeller der kan køre på 3-leder spor, kan vel ikke passe, for hvad er det nu lige McK betyder? Det er da lige til højrebenet: M = m-skinner, c = c-skinner, og K = k-skinner! Hvor svært kan det være?:-D
Stærk ironi kan ikke udelukkes.

Listen over mine erfaringer med loks og vogne - på mine 3-leder spor - er ganske lang, og den skal jeg så ikke, ved denne lejlighed, trætte dette forums læsere med. Mcks modeller har ikke givet anledning til problemer.

Ud af mine 75 digitale loks, er kun 3 af dem fra Märklin, som er alle ombygget. Personvogne fra Märklin har jeg, af gode grunde, ingen af.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mck på Märklin spor

af disavelo, 11/1 2017, 22:21 (2882 dage siden) @ Futfar

Enig i at betegnelsen AC/DC er outdated i digital sammenhæng, men ikke i analog sammenhæng. Jævnspænding giver vel heller ingen mening i digital sammenhæng - er der ikke tale om en pulserende digitalspænding?

Venlige hilsner
Søren

Mck på Märklin spor

af Togsøn, 12/1 2017, 12:04 (2881 dage siden) @ disavelo

Hejsa.

Vi må da betegne DCC som firkantet vekselspænding hvor märklin er sinus (rundere).

Så du kører stadig vekselspænding med DCC.

Så der er meget langt fra DC til DCC !

Hilsen Erling.

Avatar

Mck på Märklin spor

af Futfar, Kajerød, 12/1 2017, 16:52 (2881 dage siden) @ Togsøn
redigeret af Futfar, 12/1 2017, 17:05

Se, her er jeg på noget gyngende grund, og vil meget gerne retledes hvis jeg tager fejl:-).

En sinus AC bliver ved feks. en brokoblet ensretter til en pulserende jævnspænding, OK?
For en AC firkant spænding sker vel det samme?

Den "kørestrøm" som kommer til loket er vel så en pulserende jævnspænding, som dekoderen så "laver om på", så motor og alt det andet, får en "ren" jævnspænding?, uanset om man kører 2- eller 3-leder? Implicit i denne jævnspænding, sendes der så nogle impulser feks. via f-tasterne, således at man kan styre løjerne ved hjælp af disse, og det er måske her vi skal finde en firkantspænding?

DSB's S-tog kører som bekendt på 1.650 V DC, men i denne spænding ligger der - så vidt jeg ved - en del AC til de mange styrefunktioner, eller hur? Og det er måske så også firkantspændinger?

For en del år siden besøgte jeg Svinninge Modeljernbane, her kørte man analogt, men med den forskel, at midtelederen var 0, og de 2 skinne-strenge på deres k-skinner var isoleret fra hinanden, så man kunne køre med 2 loks på samme spor. Analogt. Ejeren/bestyreren var en person som var yderst farverig, og uddannet elektronikmekaniker i Flyvevåbnet, og som i øvrigt hed A.C. von Bauditz. Men det er så en helt anden historie:-P.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mck på Märklin spor

af gaest, 12/1 2017, 19:16 (2881 dage siden) @ Futfar

DSB's S-tog kører som bekendt på 1.650 V DC, men i denne spænding ligger der - så vidt jeg ved - en del AC til de mange styrefunktioner, eller hur? Og det er måske så også firkantspændinger?

Spændingen der er i køreledningerne er for så vidt ren jævnspænding. Dog ikke så ren som feks fra et batteri. Det er pulserende jævnspænding hvilket dog ikke har nogen betydning i elektromekansik henseede for togets vedkommende. (1+2 gen S tog). "Urenhederne" skyldes ensretning hvor man efter ensretteren taler om pulserende jævnspænding. Ved ensretning fra trefaset kilde mindskes pulseringen væsentligt. Men igen, det har ingen betydning for et tog der "kun" består af banemotorer der kan kobles på forskellige måder samt modstande til feltsvækning. Jeg snakker stadig Frichs tog..
Til visse ting på selve toget behøvedes der vekselspænding, som feks lysstofrør. Det lavedes på toget med en vekselretter.


For en del år siden besøgte jeg Svinninge Modeljernbane, her kørte man analogt, men med den forskel, at midtelederen var 0, og de 2 skinne-strenge på deres k-skinner var isoleret fra hinanden, så man kunne køre med 2 loks på samme spor. Analogt. Ejeren/bestyreren var en person som var yderst farverig, og uddannet elektronikmekaniker i Flyvevåbnet, og som i øvrigt hed A.C. von Bauditz. Men det er så en helt anden historie:-P.

Det kunne man på visse af Märklins K skinner, og på sporskifterne med bevægeligt hjertestykke kunne man også køre problemfrit med hjul med normalt DC profil. Så vidt jeg ved har også andre modelbaneklubber forsøgt dette, men det kræver en del styring, og det giver kludder hvis en vogn uden isolerede aksler kommer ind i et toskinne-tog.

Bemeldte A.C. v. B har jeg oplevet på et kursus i elektronikbranchen, meget farverig person med stor og alsidig erfaring, og altid god for en god og morsom anekdote eller fortælling.

Mck på Märklin spor

af bl, 12/1 2017, 19:41 (2881 dage siden) @ gaest

For en del år siden besøgte jeg Svinninge Modeljernbane, her kørte man analogt, men med den forskel, at midtelederen var 0, og de 2 skinne-strenge på deres k-skinner var isoleret fra hinanden, så man kunne køre med 2 loks på samme spor. Analogt. Ejeren/bestyreren var en person som var yderst farverig, og uddannet elektronikmekaniker i Flyvevåbnet, og som i øvrigt hed A.C. von Bauditz. Men det er så en helt anden historie:-P.


Det kunne man på visse af Märklins K skinner, og på sporskifterne med bevægeligt hjertestykke kunne man også køre problemfrit med hjul med normalt DC profil. Så vidt jeg ved har også andre modelbaneklubber forsøgt dette, men det kræver en del styring, og det giver kludder hvis en vogn uden isolerede aksler kommer ind i et toskinne-tog.

Bemeldte A.C. v. B har jeg oplevet på et kursus i elektronikbranchen, meget farverig person med stor og alsidig erfaring, og altid god for en god og morsom anekdote eller fortælling.

Det var jo den måde, Trix Express i sin tid var indrettet, og havde man overledninger, kunne man styre tre tog uafhængigt af hinanden. Men efterhånden, som standardiseringen ved NEM slog igennem, sygnede Trix Express langsomt ud og man gik derfor over til den nu kendte udformning, som er komapatibel med andre to-skinne systemer.

Bjarne



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak