Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt

af Ole K. Hansen @, 12/1 2017, 12:58 (2872 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

En skam at Skagensbanen stopper så brat, Carsten ;-)
Men det har vi jo snakket sammen om en gang over FB :-D


Hej Ole

Ja, her drejer det sig jo om et virkeligt forbillede, med alle dets ulemper og fordele, som skaleres ned til en nogenlunde nøjagtig model.
Det er så muligt, at fordelene og (især) ulemperne ikke bliver 87 gange mindre, men stadig er 100% trælse :-D

Frederikshavn Gl. Station var endestation for 3 baner, plus havnebanen, men var indrettet til gennemkørsel.
Og så er der transversaler mellem Skagensbanen og DSB's spornet på stationen, og der giver jo den mulighed, at Skagensbanetogene kan ledes ind i Spor 1 og Spor 2 (foran hovedbygningen) og fortsætte ret igennem, hvis det skulle være - f.eks. videre til en fiddle yard, der tilsluttes sydenden af stationen.
Og omvendt, vil Sæbybanetogene kunne afgå til/ankomme fra Skagensbanen via Spor 1 og Spor 2, sådan at højre strækningsspor nordud ad stationen eksempelvis kunne være en "fælles" FFJ/SB-privatbane, der eventuelt et stykke derfra grenede fra Vendsysselbanen til et selvstændigt forløb, ligesom tilfældet også var i virkeligheden.
Som nævnt giver den ikke-forbilledlige transversal nord for Asylgade også den mulighed, at der kan tilsluttes en dobbelsporet hovedbane, sådan at tilslutningen af stationen bliver så universal som mulig - den ekstra transversal er så et af de kompromisser, i forhold til forbilledet, der vistnok er til at leve med :-)
Mulighederne er dermed mange, og det vil blive en - engang! - fremtidig opstilling, der afgør hvilke muligheder, der bliver brugt.

Mnjaaarh... Carsten, det var egentlig min forkærlighed til Skagensbanen jeg tænkte på. Så gerne en tilslutningsmulighed i stedet for blindspor, hvis jeg skulle komme rendende med SB moduler en dag :-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak