Ugens tips: uge 46

af DMJU ⌂, 15/11 2016, 00:46 (2937 dage siden)

Ugens tips:

Realistisk hø baller. Youtube. (På engelsk)

Ugens oprangering:

Oprangering nr. 14: I Fredericia mødte vi trolje 754, som var ude at spule skinner, lige syd for Vejle på vej nordpå det er et af de tiltag BaneDanmark har lavet i kampen mod glatte skinner her om efteråret vognen hvor “højtrykrenseren” står, er lavet specielt til formålet, der monteret 2 store tanke til vand og maskinen i midten nede foran akslen i hver ende er der monteret en højtryk-stråle, godt kapslet ind af stål, så det er beskyttet

der er samtidig også lavet et skørt/”plov” på hver pufferplanke, som rager et godt stykke ned og sidder ca. 10 over S.O. (skinneoverkant) (Foto: gmmz)

Lidt fra den virkelige verden:

Führerstandsmitfahrt quer durch München (München Nord - München Ost Rbf)

http://www.dmju.dk/

Ugens tips: uge 46

af Nordexpress, 17/11 2016, 09:40 (2935 dage siden) @ DMJU

Måske skulle dmju enten skrive sine indlæg i vågen tilstand i dagtimerne - eller alternativt hyre en korrekturlæser! Indlægget er jo næsten ulæseligt.

Ugens tips: uge 46

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 17/11 2016, 10:58 (2935 dage siden) @ Nordexpress

Rolig nu,

Der er ingen der tvinges til at læse nyhedsbrevet.
DJMU bringer nyheden her i forummet, for at gøre os glade.

Enig, det er ikke grammatisk korrekt - men jeg forstår udemærket budskabet og syntes det er fedt DJMU kommer med lidt nyheder og gerne vil dele dem med os - så kan jeg godt leve med de sproglige kragetæer.
Måske er det en ordblind person der skriver det, og så er det faktisk meget flot skrevet.

Hvis det plager dig så meget, så tror jeg DJMU gerne vil modtage din hjælp, hvis du tilbyder den.

Husk at dette forum er til diskussion og erfaringsudveksling omkring modeljernbaner, ikke omkring sprog.

Mvh Ole

Ugens tips: uge 46

af Søren Andersen, 17/11 2016, 16:46 (2935 dage siden) @ Ole Juhl

Jeg har lavet en del af indlægget.
Oprangering 14, med spuletroljen på Baneforum.dk.
Jeg ved at teksten, er delvis kopieret fra mit indlæg,
så ja, der kan forekomme stavefejl eller smutte et ord,
nogen gange kan man få formuleret sig forkert.
Det er ikke altid, jeg lige får sat et punktum eller et komma det rigtige sted.
Er det noget jeg vil undskylde for, NEJ, det er det ikke.
Så inden du kaster med sten, Nordexpress, så staves DMJU med store bogstaver.

Mvh.
Gmmz
Søren Andersen

Ugens tips: uge 46

af bygger01, 17/11 2016, 21:21 (2934 dage siden) @ Søren Andersen
redigeret af bygger01, 17/11 2016, 21:31

Indlægget fra Nordexpress'en er den slags syrlige indlæg, der holder andre fra lave indlæg til fordel vores fælles hobby .....

Og når man selv er lidt ordblind, så bliver man særlig ramt og føler det dræbende !

Ja, jer er ordblind.

af Jan-Ole Hansen, 17/11 2016, 23:58 (2934 dage siden) @ Nordexpress

Ja, jer er ordblind.
Desværre er der igen et angreb på ordblindhed og skriveevnerne. Det er trist, at man i stedet for at forholde sig til indholdet af den skrevet tekst, kun ønsker at kommentere på om det nu er fuldstændigt korrekt rent retstavningsmæssigt og sprogligt. Vi i DMJU har valgt at støtte op omkring div. debatfora med forskellige indlæg og informationer fra os. Det har vi gjort for bl.a. at synliggøre os i dagligdagen, men også for at hjælpe med at holde gang i debatforaene, som vi anser som en meget vigtig del at vores fælles hobby. Men vi har desværre igennem de sidste par år set en stor nedgang i indlæg på div. debatforas. Og hvorfor det? Jo, det svar jeg møder, når jeg rejser rundt i landet og snakker med modeltogsfolket, er at man ikke gider ”sure gamle mænd” der ved meget bedre end alle andre og oftest går efter manden, i stedet for efter bolden. Så er det meget nemmere med Facebook. Her er der som regel en konsekvens, når man bliver personlig. Der er mange eksempler på nye modeltogsfolk, der stiller et spørgsmål eller har andet brug for hjælp, men fordi de ikke lige bruger de korrekte termer og fagudtryk, ja så bliver de straks korrekset med det resultat, at de ikke gider eller mister interessen for hobbyen og så er der en mindre til at købe modeltog. Og det går jo så udover forhandlerne og producenterne og i sidste ende, os alle sammen, fordi der ikke kommer nye folk til hobbyen.
Jeg vil opfordre alle til, at passe på hinanden og holde en sober tone, så vi kan få glæde og gavn af alle jer, som kan og vil hjælpe og berige os andre med gode råd og meninger i denne fantastiske hobby.

Til Nordexpress.
Jeg har fuldt ud forståelse for at du ikke bryder dig om DMJU (med store bogstaver, tak) og at du ikke er enig i de ting, vi skriver om/foretager os, det er du mere end velkommen til at kritisere (det kunne jo være at vi kunne lære noget nyt). Men at du bliver personlig på mit handikap, kan jeg og vil jeg ikke finde mig i. Og i særdeleshed ikke når du optræder som anonym person. Det er direkte usmageligt. Du er med til at afholde mange som mig, fra at skrive i fora som dette, hvilket er til stor skade for branchen og hobbyen. Jeg kender rigtig mange dygtige modelbyggere, som ikke tør at skrive her, fordi personer som dig, straks skal nedgøre stavefejl/sprog, i stedet for at kommentere konstruktivt på indlæg og indhold. Desværre har dit indlæg medført, at jeg ikke fremover vil poste flere indlæg her på Signalposten. Om der er andre fra bestyrelsen, der ønsker at skrive her, ja det står dem frit for (men jeg tvivler).
Slut her fra.

Jan-Ole Hansen
Formand DMJU (med store bogstaver, tak)
Ps. Dette indlæg er også skrevet midt på natten grundet mine arbejdstider.:-(

Ja, og gerne flere indlæg!

af UTJ, 18/11 2016, 01:47 (2934 dage siden) @ Jan-Ole Hansen
redigeret af UTJ, 18/11 2016, 01:50

Ja, jer er ordblind.
Desværre er der igen et angreb på ordblindhed og skriveevnerne. Det er trist, at man i stedet for at forholde sig til indholdet af den skrevet tekst, kun ønsker at kommentere på om det nu er fuldstændigt korrekt rent retstavningsmæssigt og sprogligt. Vi i DMJU har valgt at støtte op omkring div. debatfora med forskellige indlæg og informationer fra os. Det har vi gjort for bl.a. at synliggøre os i dagligdagen, men også for at hjælpe med at holde gang i debatforaene, som vi anser som en meget vigtig del at vores fælles hobby. Men vi har desværre igennem de sidste par år set en stor nedgang i indlæg på div. debatforas. Og hvorfor det? Jo, det svar jeg møder, når jeg rejser rundt i landet og snakker med modeltogsfolket, er at man ikke gider ”sure gamle mænd” der ved meget bedre end alle andre og oftest går efter manden, i stedet for efter bolden. Så er det meget nemmere med Facebook. Her er der som regel en konsekvens, når man bliver personlig. Der er mange eksempler på nye modeltogsfolk, der stiller et spørgsmål eller har andet brug for hjælp, men fordi de ikke lige bruger de korrekte termer og fagudtryk, ja så bliver de straks korrekset med det resultat, at de ikke gider eller mister interessen for hobbyen og så er der en mindre til at købe modeltog. Og det går jo så udover forhandlerne og producenterne og i sidste ende, os alle sammen, fordi der ikke kommer nye folk til hobbyen.
Jeg vil opfordre alle til, at passe på hinanden og holde en sober tone, så vi kan få glæde og gavn af alle jer, som kan og vil hjælpe og berige os andre med gode råd og meninger i denne fantastiske hobby.

Til Nordexpress.
Jeg har fuldt ud forståelse for at du ikke bryder dig om DMJU (med store bogstaver, tak) og at du ikke er enig i de ting, vi skriver om/foretager os, det er du mere end velkommen til at kritisere (det kunne jo være at vi kunne lære noget nyt). Men at du bliver personlig på mit handikap, kan jeg og vil jeg ikke finde mig i. Og i særdeleshed ikke når du optræder som anonym person. Det er direkte usmageligt. Du er med til at afholde mange som mig, fra at skrive i fora som dette, hvilket er til stor skade for branchen og hobbyen. Jeg kender rigtig mange dygtige modelbyggere, som ikke tør at skrive her, fordi personer som dig, straks skal nedgøre stavefejl/sprog, i stedet for at kommentere konstruktivt på indlæg og indhold. Desværre har dit indlæg medført, at jeg ikke fremover vil poste flere indlæg her på Signalposten. Om der er andre fra bestyrelsen, der ønsker at skrive her, ja det står dem frit for (men jeg tvivler).
Slut her fra.

Jan-Ole Hansen
Formand DMJU (med store bogstaver, tak)
Ps. Dette indlæg er også skrevet midt på natten grundet mine arbejdstider.:-(

Kære Jan-Ole
Det er ikke at angreb på "en ordblind". Der er fuld forståelse for at det er svært for nogle at skrive. Du skal snarere tage kritikken som et kompliment, for kritikeren gennemskuede ikke at det var årsagen. Det som jeg og andre sommetider kritiserer er sjusk og slendrian, det vil sige at man ikke gør sit skrivearbejde så godt som muligt efter egen kunnen. Jeg selv kan være en af den slags, med skrivefejl og tryk på "send" inden at have gennemlæst det ordentligt.
Men alt efter evne og hvis man er ordblind er det bare glimrende at man skriver og gør det så godt som muligt. Jeg synes faktisk ikke at ordblindhed er et handikap og det du lægger for dagen er såmænd set værre blandt "almindelige sproglige sjuskemikler".
Fortsæt endelig med sproget - også her i dette forum - jo mere du skriver, des bedre. Man bliver kun bedre hvis man laver fejl - det er i hvert fald sådan jeg lærer sprog, både eget og mere fremmede. Og du har ret i det med "de sure gamle mænd".

Mange hilsener

--
ئۇلغىك

Ugens tips: uge 46

af modeljernbane, 18/11 2016, 08:57 (2934 dage siden) @ Nordexpress

Hej Nordexpress.
Det må være dig der er noget galt med, for jeg syntes nu godt jeg kan læse og forstå det skrevne. Hvad fejl er der?????????????

Ugens tips: uge 46

af Bent Larsen, 18/11 2016, 09:42 (2934 dage siden) @ modeljernbane

Hej
Vi skal holde os til emnet ikke teksten, for år tilbage var jeg med i en tråd hvor der var et indlæg som blev kritiseret sprogligt, hvortil jeg skrev "skal vi nu diskutere retskrivning igen og ikke tog" hvortil fik et svar om at der var ingen der spurgt om min mening. det kommenterede jeg så på, den diskussion afgjorde Tommy hele tråden blev slettet, hvilket var ok.
Vh
Bent Larsen
ikke anonym

Ugens tips: uge 46

af Steff, 18/11 2016, 10:03 (2934 dage siden) @ Bent Larsen

Kære alle
Dette forum er efter min opfattelse et sted, der er beregnet for menings- og erfaringsudveksling, nyheder, orientering, spørgsmål etc., det hele i emneområdet modeljernbane eller relaterede emner. Alle andre emner man ønsker at diskutere eller ytre sig om, finder sted på andre fora, eller på de såkaldte sociale medier. Men i dette tilfælde føler jeg, at jeg selv vil gøre en undtagelse, emnet taget i betragtning.

Her er et emne om nyheder fra DMJU blevet til noget om at kunne stave, ordblindhed i dette tilfælde. Dette har efter min mening intet som helst at gøre på dette forum og jeg kunne have håbet på, at en moderator havde grebet ind. Men det er jo nok dansk, lige se tiden an og det er vel i princippet heller ikke så ringe endda.

På en lille avis i det sydsjællandske har redaktionen gennem tiderne modtaget nok efterhånden i tusindvis af henvendelser om jernbaner, stort og småt. For 30 år siden kunne jeg smile lidt engangimellem over en henvendelse, for jeg forstod den ganske simpelt ikke. Derfor i dialog og spørge og derigennem opdagede jeg/vi, at masser mennesker havde et staveproblem. Ikke noget jeg havde kendt til før i mit arbejde. Men her dukkede det altså op, fordi vi havde en fælles interesse, jernbaner/model jernbaner. Og spørgerne følte sig trykke ved at skrive. De fik et svar vedr. det adspurgte eller svar på en kommentar og det var INDHOLDET der talte og ikke stavningen. Og der er RIGTIGT mange, der har en ”staveopgave”, læg mærke til, ikke et problem. Men det er jo først nu, at det kommer frem i det skrevne. Og heldigvis er det fuldstændigt accepteret. Vi har jo ALLE et og andet, ikke sandt?

Desværre var der nogle der kaldte os idioter, debile osv., hvis de ikke var enige i vores skrevne. Altså, det tog en lidt mere personlig vending, gik efter manden og ikke bolden. Og det er noget der tog til, efterhånden som mail funktionen kom til, men dog stadig med skribentens navns nævnelse. Og det er sikkert medvirkende til, at ”tonen” aldrig blev perfid.

Men nu, hvor man kan dække sig bag et synonym er det helt galt. At det stadig bliver tolereret forstår jeg ikke og jeg er her fuldstændig ligeglad med, at man er bange for konsekvenser hos ens arbejdsgiver etc. Det er tilladt at ytre sig, men indenfor lovens grænser og med det ansvar, man påtager sig selv.

Så kære DMJU´er og andre, på godt jysk ”Blyw we”, i har intet at skamme jer over! Og husk på;

- den der skriver laver fejl
- den der skriver meget, laver mange fejl og
- den der ikke laver fejl, bliver kritiker.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Der er helt sikkert flere fejl i ovenstående tekst, men jeg håber man forstår indholdet!

NB: JEG vil savne eventuelle DMJU kommentarer, nyhedstips etc., så tænk lige over det igen, please!

Ugens tips: uge 46

af UTJ, 18/11 2016, 10:16 (2934 dage siden) @ Steff

.....men kære Stef, det er helt fantastisk at Jan-Ole træder frem og svarer klart. Det fortjener synes jeg :-)

--
ئۇلغىك

Ugens tips: uge 46

af Nordexpress, 18/11 2016, 15:31 (2934 dage siden) @ modeljernbane

Der er sagt og skrevet det, der bør siges og skrives. Det er glædeligt og det tager jeg til efterretning, at alle forummets 300 deltagere kun minus mig umiddelbart forstår dette indlæg:

Ugens tips:
Realistisk hø baller. Youtube. (På engelsk)

Ugens tips: uge 46

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 18/11 2016, 21:11 (2933 dage siden) @ Nordexpress

Til Nordexpress; prøv så også lige at tænk nærmere over ved samme lejlighed, hvorfor det ikke vrimler med anlægsbilleder i de store fora, med den interesse der er for modeljernbaner.

Det er inde på Facebook det foregår.

Mvh
Claus

Ugens tips: uge 46

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 21/11 2016, 11:11 (2931 dage siden) @ Nordexpress

Hej,

Du spørger om hvad nedenstående betyder:
--
Ugens tips:
Realistisk hø baller. Youtube. (På engelsk)
--

Det betyder at læsere i videoklip på Youtube kan se, hvordan man laver realistiske høballer.
Klippet findes ved at følge det i nyhedsbrevet indlagte link fra DJMU's hjemmeside.
Meget enkelt, det er "bare" find og klik.
Sproget er engelsk.

Mvh Ole

Ugens tips: uge 46

af Klaus Lytzhøft @, 19/11 2016, 23:16 (2932 dage siden) @ Nordexpress

Er desværre først nu blevet opmærksom på dette indlæg, men det får mig til at fordre, at fremtidige indlæg kun kan postes med verifericeret afsender, hvormed forstås bekræftet synligt navn og do. emailadresse, således at ikke bare DMJU's formand, som, er jeg sikker på, bruger al sin fritid på at fremme vor hobby, men også vi andre kan spares for ondsindede indlæg, som kun ønsker at tilsmudse. Man skriver altså ikke noget, man ikke vil lægge navn til, nordexpress. Føj! Venlig hilsen til alle jer andre herlige togvenner fra Klaus Lytzhøft, klaussnabelaklytz.dk

Ugens tips: uge 46

af Bent Larsen, 20/11 2016, 00:20 (2932 dage siden) @ Klaus Lytzhøft

Hej
Ja til navn, men nej til e-mail adresse på hvert indlæg.
vh
Bent Larsen

Ugens tips: uge 46

af UTJ, 21/11 2016, 14:04 (2931 dage siden) @ Klaus Lytzhøft

Er desværre først nu blevet opmærksom på dette indlæg, men det får mig til at fordre, at fremtidige indlæg kun kan postes med verifericeret afsender, hvormed forstås bekræftet synligt navn og do. emailadresse, således at ikke bare DMJU's formand, som, er jeg sikker på, bruger al sin fritid på at fremme vor hobby, men også vi andre kan spares for ondsindede indlæg, som kun ønsker at tilsmudse. Man skriver altså ikke noget, man ikke vil lægge navn til, nordexpress. Føj! Venlig hilsen til alle jer andre herlige togvenner fra Klaus Lytzhøft, klaussnabelaklytz.dk

Behøver man ikke. Tommy er klar med kvasten om nødvendigt. Det bliver til en kontaktannonce for alle mulige ubudne gæster, både på den fysiske adresse og i e-postkassen - og nu gælder det om ikke at lægge "Nordexpress" for had, for så er vi lige vidt. Det er jo bedre hvis udkommet af denne diskussion, hvor forfatteren til det indledende indlæg så storsindet har fortalt om grunden til formuleringen, bliver at alle er mere forstående og spørger ind, istedet for blot irriteret at kommentere.

--
ئۇلغىك

Avatar

Ugens tips: uge 46

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 18/11 2016, 00:54 (2934 dage siden) @ DMJU

Må jeg tillade mig at komme med lidt "brok" ? :-)

Jeg har ledt www.dmju.dk igennem uden at kunne finde tidligere udgaver af "Ugens tips".
Ville det ikke være en idé med en arkiv-side med disse gode sider ?.
For det er jo en alletiders link-samling til inspiration, tips og tricks, som kunne bruges til at søge i, og som ville gøre dmju.dk til den side, man vender tilbage til, for man havde jo liiiige set det gode link dér i uge 43 2016 ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Ugens tips: uge 46

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 21/11 2016, 11:26 (2931 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Ole Juhl, 21/11 2016, 11:44

Hej Carsten,

Super og konstruktivt forslag, jeg har tit savnet det samme.
Mange af "ugens tips" er så absolut værd at gemme, det er ret fedt med de her små og store tips-og-triks.

Jeg håber godt nok at folkene bag ved Ugens Tips (Jan-Ole m.f.) ikke dropper dem fremadrettet.
Jeg vil savne de små beskeder og nyheder.

Det kan så være os alle en lære, husk at sætte pris på indlæg som glæder os, små som store.
Det vil også give skribenter den opmuntring de fortjener.

Mvh Ole
(Der har mailadresse og fulde navn tilgængelig i brugerregistreringen - det må være fint :-) )

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Ugens tips: uge 46

af Jesper Jacobsen @, Esbjerg, 22/11 2016, 12:30 (2930 dage siden) @ Ole Juhl

Har jeg forstået det rigtigt, er indlæggene i DMJU blevet stoppet. Kære Jan-Ole, jeg vil bede dig om ikke at stoppe dem. At der sidder nogle menesker som ikke har andet at give sig til end at hakke, må man se som en del af menneskeligheden. Der må jeg appelere til til tolerance og overbærenhed fra alle. Som der er sagt fra flere sider, så det en hobby, ikke et erhverv med næringsbrev. Og alligevel er det inddirekte, da det som nævnt får den konsekvens at nogle helt dropper denne herlige hobby, som nogle har gjort til sin levevej.

Når det er sagt, håber jeg så at man fremadrettet vil tænke over hvordan man formulerer sig, i et kritisk indlæg. Naturligvis skal der også være plads til kritik, men ingen er perfekt, for det perfekte er kun en illusion.
Jeg vil være ked at at blive sat bås med "sure gamle mænd", så mit indlæg bør læses som en opfordring til tolerance og overbærenhed. Det er jo så nemt at hakke, men givende at hjælpe. Givende både til den som hjælper og den som får hjæpen.

Tak for ordet

Jesper Jacobsen
Esbjerg

Ugens tips: uge 46

af UTJ, 22/11 2016, 18:21 (2930 dage siden) @ Jesper Jacobsen

Så må vi jo blot opfordre til det modsatte - nemlig at blive ved, inkl en typo eller mange. 'typo' kan man selv slå op og det er vist udenlandsk..........

--
ئۇلغىك

Ugens tips: uge 46

af f.ormstrup ⌂, 24/11 2016, 20:36 (2927 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Må jeg tillade mig at komme med lidt "brok" ? :-)

Jeg har ledt www.dmju.dk igennem uden at kunne finde tidligere udgaver af "Ugens tips".
Ville det ikke være en idé med en arkiv-side med disse gode sider ?.
For det er jo en alletiders link-samling til inspiration, tips og tricks, som kunne bruges til at søge i, og som ville gøre dmju.dk til den side, man vender tilbage til, for man havde jo liiiige set det gode link dér i uge 43 2016 ;-)

God idé, som jeg gerne vil støtte op om !

уважением
Флемминг

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring
Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak