McKs nye personvogn.
Ja,de er vildt flotte, har selv Bgh 114 & Bgh 142 og er en glad mand
McKs nye personvogn.
Ja,de er vildt flotte, har selv Bgh 114 & Bgh 142 og er en glad mand
Enig, de ser meget lækre ud... Har du mulighed for evt. med et foto at "demonstrere" hvordan den funktionelle harmonika virker? Kan den slåes "helt ind" f.eks.?
Mvh,
Peter
McKs nye personvogn.
Jeg kan tage et par billeder i morgen !
--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK
McKs nye personvogn.
Jeg kan tage et par billeder i morgen !
Det lyder godt Flemming, tak for det! I mellemtiden er jeg faldet over disse på Facebook:
Jeg må sige at jeg er fristet, det er godt nok en lækker detalje... (Men faktisk synes jeg at dine billeder ovenfor udmærket illustrerer at vognene kan anvendes sammen uden at det "skæmmer" alverden, så mon ikke jeg beholder mine Heljan...)
Peter
McKs nye personvogn.
Her er de lovede billeder.
McK, Heljan, På Sporet
--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK
McKs nye personvogn.
Fine vogne, som da sikkert godt kunne finde plads i samlingen :)
--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
http://www.simontog.dk
McKs nye personvogn.
Sådan.
Så kan vi andre måske få rigtig billige CC vogne, mere konkurrence så priserne kan rasle ned, det bliver så godt.
Håber de kommer med flere dubletter så priserne kan falde.
Hilsen Erling.
McKs nye personvogn.
Så kan vi andre måske få rigtig billige CC vogne, mere konkurrence så priserne kan rasle ned, det bliver så godt.
Jamen, det har du vel allerede fået. Heljans CC'ere fås til 399,00 kr., mens McK's står til 599,00 kr., hvilket mange nok vil mene er lidt vel meget for en personvogn, især hvis man skal have nogle stykker. Heljans er 200 kr., dvs. 33 % billigere.
Håber de kommer med flere dubletter så priserne kan falde.
Det er sjældent, at nye produkter, som er væsentligt dyrere end dem, der allerede er på markedet, får prisene ril at falde, med mindre at folk over en bred kam kan udskifte noget væsentlig ringere med det nye. Det tror jeg ikke bliver tilfældet her. Heljans CC'ere er stadig særdeles flotte. Men det kan da være, at du kan redde dig nogle superbillige Lima CC 1149'ere, hvis en og anden vover springet og udskifter sin CC-vognpark til McK.
Vh
Morten
McKs nye personvogn.
Så kan vi andre måske få rigtig billige CC vogne, mere konkurrence så priserne kan rasle ned, det bliver så godt.
Jamen, det har du vel allerede fået. Heljans CC'ere fås til 399,00 kr., mens McK's står til 599,00 kr., hvilket mange nok vil mene er lidt vel meget for en personvogn, især hvis man skal have nogle stykker. Heljans er 200 kr., dvs. 33 % billigere.
Håber de kommer med flere dubletter så priserne kan falde.
Det er sjældent, at nye produkter, som er væsentligt dyrere end dem, der allerede er på markedet, får prisene ril at falde, med mindre at folk over en bred kam kan udskifte noget væsentlig ringere med det nye. Det tror jeg ikke bliver tilfældet her. Heljans CC'ere er stadig særdeles flotte. Men det kan da være, at du kan redde dig nogle superbillige Lima CC 1149'ere, hvis en og anden vover springet og udskifter sin CC-vognpark til McK.Vh
Morten
Jeg mener fortsat at man skal forlænge nogle Long-CC-vogne. Det der nye pjat, der tilmed er fremstillet i Kina.
McKs nye personvogn.
Jamen, det har du vel allerede fået. Heljans CC'ere fås til 399,00 kr., mens McK's står til 599,00 kr., hvilket mange nok vil mene er lidt vel meget for en personvogn, især hvis man skal have nogle stykker. Heljans er 200 kr., dvs. 33 % billigere.
Jeg vil også mene at brugtmarkedet påvirkes lidt - har lige set en FaceBook auktion på en af PÅ SPORET's CC'ere - til en startpris på 125 kr. Så dér kan man da også få en ganske fin handel hvis man ikke vil have "top of the line" 2016-versionen... :)
Peter
McKs nye personvogn.
Hej
På Sporet cc vogn er nok lidt mere primitiv i forhold til efterfølgerne, men fra en tid vor ny teknologi og nogle forhandler så muglighederne for noget dansk materiel.
vh
Bent Larsen
McKs nye personvogn.
Det bliver næppe MCK´s CC-vogne der kommer til at falde i pris, for der er kun lavet et givent antal eksemplarer. Det samme gælder for Heljans nye CC-vogne.
Derfor kan man selvfølgelig være heldig at falde over en god brugthandel på nettet.
Mvh
Claus
McKs nye personvogn.
På Sporet cc vogn er nok lidt mere primitiv i forhold til efterfølgerne, men fra en tid vor ny teknologi og nogle forhandler så muglighederne for noget dansk materiel.
Det er korrekt - men den er faktisk slet ikke så ringe endda. Især når man tænker på at det er en 90'er(?) sag.
Ormstrup har et billede af både McK, Heljan og PÅ SPORET her:
McKs nye personvogn.
Set i forhold til hvad jeg har givet for to CC vogne der ikke er skæve eller har skrumpet i enderne, så tror jeg faktisk det er en ret dyr løsning.
Bortset fra det er jeg ret glad for mine efterhånden 10 CC fra Heljan, mit eneste kritikpunkt er den slaskede kortkoblingskulisse.
Hvad bliver det iøvrigt til med den der AC?
Thomas
McKs nye personvogn.
Det bliver næppe MCK´s CC-vogne der kommer til at falde i pris, for der er kun lavet et givent antal eksemplarer. Det samme gælder for Heljans nye CC-vogne.
Derfor kan man selvfølgelig være heldig at falde over en god brugthandel på nettet.
Det gælder alle modeller at de er fremstillet i et absolut antal
200 stk er i dagens omsætning ganske mange, men få hvis man går efter et bestemt nummer. Udbud af brugttog følger absolut ikke oplagstallene - nogle modeller er overrepræsenteret på markeder, på trods af små oplag. Hermed ikke sagt at den nye vogn ikke kan opretholde en god brugtpris. Men generelt er modeltog nok et dårligt investeringsobjekt, sammenlignet med andre muligheder.
McKs nye personvogn.
Men generelt er modeltog nok et dårligt investeringsobjekt, sammenlignet med andre muligheder.
Helt enig. Man skal købe modeltog i dag for at lege og hygge sig med det, og for intet andet.
Hvis man vil investere, skal man købe det helt ældre modeltog i blik fra 1930´erne, især Märklins ting herfra, det holder priserne.
Mvh
Claus
McKs nye personvogn.
Hej rødder
Det er da rigtigt, at 599,- for en vogn er i den dyre ende, men de er alle pengene værd. Og jeg syntes det er ganske smart af McK at lave dem i små serier. Jeg havde Heljan's Bgh 114, men jeg var ikke i tvivl jeg måtte eje de 2 Bgh'er fra McK, selvom de er lige på kanten af min private epoke.
Da jeg kører 1983-1990 og på Sjælland. Jeg ved godt at de 2 Bgh'er kun kørte i Jylland i min epoke, men tiden er da ramt
De 2 kommer til at køre sammen i en bådtogs stamme til Kalundborg sammen med "gummi" vogne fra McK (Bg, Bv m.fl.) og med en Roco MY i vinrød i front. Bådtogene til Kalundborg i 80'erne var ofte noget skrab sammen noget, DSB manglede vogne
mvh.
Jan
McKs nye personvogn.
Hej
Der var også meget materiel der sluttede kariaren ved DSB i bådtogene, f.eks. AD/AY, Bf, Af og Apo - lyn.
vh
Bent Larsen
McKs nye personvogn.
Der er efterhånden en del skriverier omkring de nye vogne, detaljer såvel som priser.
Jeg er dog ikke stødt på nogle kommentarer omkring farven på harmonikaernes jernramme.
På modellerne er rammen udført i maroon eller rød, altså i de respektive vognes farve.
Jeg mindes ikke på noget tidspunkt at have set disse rammer i anden udførelse end sort, så mit spørgsmål lyder på, om dette er en fejl / genvej eller om de blev leveret som sådan? Jeg har ikke selv kunnet opstøve nogen dokumentation for, at de skulle have været andet end sort.
Med venlig hilsen
Erling Larsen
McKs nye personvogn.
Der er efterhånden en del skriverier omkring de nye vogne, detaljer såvel som priser.
Jeg er dog ikke stødt på nogle kommentarer omkring farven på harmonikaernes jernramme.
På modellerne er rammen udført i maroon eller rød, altså i de respektive vognes farve.
Jeg mindes ikke på noget tidspunkt at have set disse rammer i anden udførelse end sort, så mit spørgsmål lyder på, om dette er en fejl / genvej eller om de blev leveret som sådan? Jeg har ikke selv kunnet opstøve nogen dokumentation for, at de skulle have været andet end sort.
Hej Erling,
Jeg har spurgt mig selv om det samme - og med kig på disse billeder på jernbanen.dk tænker jeg følgende:
Selve harmonikaen er jo af en art lærred og derfor lys når den er "ren". På et af billederne ovenfor ses en Bgh lige bag en MY og det er synligt at rammen formentlig var vinrød...
På de mere beskidte eksemplarer er det meget svært at sige hvad farven er - ud over at den er meget mørk...
Med andre ord vil jeg mene at McK's udførsel svarer til "helt nyrevideret / rengjort" og at de sorte harmonikaer svarer til "godt møget til".
Mvh
Peter
McKs nye personvogn.
Nogle udsnit vedr. harmonika.
Fotos: Georg Schmidt
Mvh
Georg
McKs nye personvogn.
Som Georg´s billeder viser, var metalrammerne malet sorte. Men da det var et tungt arbejde at samle dem i driften, blev den sorte maling til tider slået af, da man både skulle have styrerne i hul og vriderne over rammen på den modsatte vogn. Så rust, mønjemalingen og bremsestøv kunne få dem til at se røde ud. Så farverne på vognene er forkerte.
Hilsner Keld
McKs nye personvogn.
Som Georg´s billeder viser, var metalrammerne malet sorte. Men da det var et tungt arbejde at samle dem i driften, blev den sorte maling til tider slået af, da man både skulle have styrerne i hul og vriderne over rammen på den modsatte vogn. Så rust, mønjemalingen og bremsestøv kunne få dem til at se røde ud. Så farverne på vognene er forkerte.
Super, tak for redegørelsen. Med andre ord kræver såvel Heljan som McK lidt "efterbehandling" i form af maling hvis man vil have det "helt" korrekt. Til gengæld må man vel sige at HobbyTrade's Cl vogne mv. er tæt på da rammerne er sorte og harmonikaen lys/lærredfarvet.
Mvh
Peter
McKs nye personvogn.
Go´eftermiddag
Jeg kan IKKE hverken be- eller modbevise om diverse rammer for harmonikaerne var røde eller sorte. Det har jeg simpelthen ikke interesseret mig for.
MEN, i forbindelse med restaureringen af DJM sovevogn for et par år siden, blev vi enige om, for at holde prisen nede, at anvende de originale CIWL rammer (havde ingen anden mulighed ), MEN at anvende sprit nyt dug, der blev ændret således, at det passede til CIWL lidt anderledes rammer.
Altså på jagt efter reserve harmonikaer på Centralværkstedet i København, hvis skidtet da ikke var blevet smidt ud.
Til stor forundring fandtes der alligevel – i sin tid reddet af museumstog – et pænt antal helt ”nye” og ubrugte komplette harmonikaovergange, samt nogle let brugte, lige til at smække på en DSB gavl.
INGEN af disse rammer var røde, men sorte.
Herunder lige hvad jeg kunne finde og tage udsnit af og så kan man jo selv vælge/se:
DSB litra AD/AY, fabriksbillede Scandia.
DSB litra AU 251, nyrevideret Cv Kh, foto DSB
DSB litra Bgh, 1983. Den rødlige farve nederst på rammen er RUSTSTØV og ikke maling, foto S. G. Dresler
DSB AU MAR 2013 før skrotning, foto S. G. Dresler
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Hvis man ønsker at ændre en farve på en harmonika ramme er det jo ganske let, et strøg maling eller tusch pen, ikke mener.
McKs nye personvogn.
Ud fra jeres beskrivelser og kommentarer, vil jeg sammenholdt med det jeg selv har oplevet i drift og set opbevaret på magasin, tillade mig at konkludere, at de altid har været sorte.
I hvert fald indtil det modsatte kan dokumenteres.
Men det lader sig heldigvis nemt rette i model.
Mange tak for jeres billeder og bidrag til at få løst mysteriet
Bedste hilsner
Erling Larsen