CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af cm, 3/10 2011, 17:15 (4805 dage siden)

Hej!
Jeg har haft vrøvl med afsporing af min CAE-vogn i kurve 1 på Märklin C-Skinne. Afsporingen forekommer når vognen med rejsegods-enden bagerst, går ind i en skarp venstre kurve. Og tilsvarende - med rejsegodsenden forrest i en skarp højre-kurve. Det viser sig, at den lange "skærm" under døren til rejsegodsrummet hindrer at boogie'en kan vinkle sig tilstrækkeligt. I vognens modsatte side er "skærmen" under døren kortere og udgør ikke nogen hindring. Min model er Heljan's CAE-vogn Litra 1262. Jeg har afhjulpet problemet ved at bortskære nærmeste sorte håndtag(?) (Ligner et håndgreb som til en nødbremse men hænger nedad udenpå vognen - 4 i hver side - det er vel beslag til at løfte i med en kran el. lign? Eller er disse "håndtag" til sø-surring af vognene på færger?). Ligeledes har jeg bortskåret 4 mm af skærmen - og opmalet det "hvide" "plast-sår"
Hører gerne om der er andre, der har haft lignende problemer - eller om andre ingen problemer har haft?
mvh
Chr

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 3/10 2011, 21:12 (4805 dage siden) @ cm

Ved godt at mange sværger til brug af radius 1 for at kunne presse så meget tog, som muligt ind på en meget begrænset plads.
Men de nye modeller vi ser på markedet i disse år, bliver mere og mere nøjagtige og det må nødvendigvis give problemer i de skarpe kurver.

Forbillederne har ofte et eller andet, som hænger ned ved siden af boggierne, men de skal jo heller ikke presses igennem kurver, hvis radius kun er 50% større end vognens længde.
Diameteren på radius 1 svarer jo til længden af 3 CAE vogne. Hvis man prøver at forestille sig en halvcirkel i virkelighedens verden, hvor der kan stå 3 personvogne imellem enderne - det vil jo se helt groteskt ud.

Så på den ene side ønsker vi, at producenterne laver så virkelighedstro modeller som muligt, og på den anden side forlanger vi, at de samme modeller skal kunne køre gennem kurver, der er alt andet end virkelighedstro.

Jeg kan sagtens forstå dem, der vælger at bruge radius 1 for at for opfyldt deres ønsker om meget tog på lidt plads. Men jeg tror ikke producenterne er i stand til at opfylde både ønskerne om mere og mere virkelighedstro modeller, og ønskerne om kørsel i skarpe kurver.

Min egen CAE vogn kører problemfrit, men jeg har også valgt ikke at have kurver under 55 cm radius noget sted på anlægget. Prisen for dét er et meget mindre anlæg end jeg har drømt om.
Men for mig er det prisen værd, for jeg oplever meget færre problemer og frustrationer og meget mere glæde ved at køre med togene.

Hilsen K

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Fiona, Sdr. Bjert, 3/10 2011, 21:41 (4805 dage siden) @ Knarbjerg

Hej

Angående kurver, bør man læse en artikel i Model Railroad Hobbyist Magazine's nummer fra Januar-marts 2009 som kan ses her: http://model-railroad-hobbyist.com/magazine/back-issues

Model Railroad Hobbyist Magazine er et gratis amerikansk netbaseret modelbaneblad.

I ovennævnte artikel, "New curve guidelines", tales der om kurveradius i forhold til vognes længde. Bla. nævnes det, at for at en vogn ser realistisk ud fra kurvens inderside, skal kurven være 3,5 gange vognens længde! Ved CAE vognen er vi altså oppe på en radius på næsten 90cm. For at det ser realistisk ud fra kurvens yderside, skal vi op på 4 gange vognens længde, i dette tilfælde altså ca. 100 cm. Så hvis man vil have et nogenlunde realistisk udseende anlæg bør man nok planlægge med store kurver, i hvert fald på de synlige strækninger, sørge for at man kun ser kurvernes inderside eller tilpasse sit materiel til anlægget. (Små vogne til små kurver, lange vogne til store kurver).

--
Venlig Hilsen

Jørgen

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/10 2011, 22:48 (4805 dage siden) @ Fiona

I ovennævnte artikel, "New curve guidelines", tales der om kurveradius i forhold til vognes længde. Bla. nævnes det, at for at en vogn ser realistisk ud fra kurvens inderside, skal kurven være 3,5 gange vognens længde!

Jeg er sådan set enig i synspunktet om valg at kurveradier (jeg kører amerikansk skala N og tilstræber kurveradius min 400 mm).

Men man må erkende at ikke alle har den plads som skal til, eller ønsker at bruge den plads de har på større kurveradier. For dem der vil køre med mindre kurveradier end fabrikantens anbefaling, synes jeg det er en udmærket løsning f. eks. at skære detaljer bort som hindrer bogiernes udsving.

Det er et kompromis på samme måde som de små kurveradier er.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af D 826, 4/10 2011, 00:16 (4805 dage siden) @ Erik Olsen

Hej

Da jeg i sin tid havde märklin, der havde jeg en fornemmelse af at fremtidens modeltog nok ville give problemer med små radier på hjemme anlæg. Og da jeg så af en helt anden grund besøgte en modeljernbane klub for snart 13 år siden for at få lidt tips om strøm mv. Så endte jeg med at blive medlem og den dag i dag har jeg ikke noget anlæg hjemme, da jeg slet ikke har pladsen til det.. Og ja jeg er faktisk glad for at kunne kører med mit tog på et klubanlæg.. Men ikke et ondt ord til hjemmefolket der kører på små radier, jeg forstår dem godt at det er pisse trals at man ikke kan undgå problemer med nye vogne derhjemme. Men det er jo et kompromis man må tage. Og så syntes jeg også at man får noget ekstra ud af at være medlem af en klub. dels at man har et godt sammenhold, og så kan man bygge større anlæg end hjemme, det er de færreste der har 130 m2 til rådighed til et anlæg

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af cm, 4/10 2011, 22:02 (4804 dage siden) @ D 826

Det med klubmedlemskab, bliver helt givet aktuelt, men har ikke tid nu. Min makker og jeg har i forvejen begrænset tid til at opbygge det hjemlige anlæg - og det må op at stå først. De uskønne radie-1 kurver er "test-kurver" på den foreløbigt opsatte bane - og radie-1 var kun tiltænkt en helix i skunken. Nu overvejer vi helix med større radie, men det kræver at vi får undersøgt hvor meget plads vi kan skabe ved at rykke lidt nærmere tagpannerne. Og vi skulle jo nødigt ende med en skyggebanegård a' la' Magnus Tagmus'...:-)
Men tak for alle svarene....
mvh
Chr

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af jonas, 8/10 2011, 01:20 (4801 dage siden) @ cm

GLEM heljan og radius 1, det giver kun bøvl... det er lavet til klubanlæg med store radier og vitriner.

vil du være sikker på at tingene rent faktisk kan køre uden problemer så køb marklin.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af bl, 8/10 2011, 15:17 (4800 dage siden) @ jonas

GLEM heljan og radius 1, det giver kun bøvl... det er lavet til klubanlæg med store radier og vitriner.

Sikke da noget vås!

Bjarne

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af UTJ, 8/10 2011, 15:28 (4800 dage siden) @ bl

GLEM heljan og radius 1, det giver kun bøvl... det er lavet til klubanlæg med store radier og vitriner.


Sikke da noget vås!

Men nogle har det med at lade deres galde flyde.CAE-vognen er ikke let at få gennem skarpe kurver, hvis den skal ligne en CAE. PÅ den anden side lever Märklin jo netop af at bagudkompatibelt modeltog, som jo er en ganske stor niche. Faktisk har Märklin egentlig ikke meget andet til fælles med andre fabrikater end netop sporvidden. Jeg kunne således også lade min galde flyde hvis jeg satte en Märklin-vogn på mine spor, for det ville heller ikke fungere.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/10 2011, 16:33 (4800 dage siden) @ UTJ
redigeret af Claus E. Hansen, 8/10 2011, 16:38

Jeg har radius 4 som det mindste (godt 55 cm i radius) og udelukkende de lange slanke K-skifter. Det fungerer rigtig fint med Heljans materiel også. Selv med E-maskinen.

Så det kan sagtens lade sig gøre i treskinne, men det kræver lidt ekstra plads. Ellers skal man vælge materiel efter det hvis man vil have radius 1, som det også er nævnt i tråden.

Nu vil jeg ikke starte den evendelige to-/treskinne krig, men jeg synes at alene koblingerne "skæmmer" alt halv 0 materiel og får det til at virke "legetøjsagtigt".

Mvh
Claus

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 8/10 2011, 17:00 (4800 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg har radius 4 som det mindste (godt 55 cm i radius) og udelukkende de lange slanke K-skifter. Det fungerer rigtig fint med Heljans materiel også. Selv med E-maskinen.

Jonas skrev om Märklin radius 1.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af tybalt ⌂, Holbæk, 8/10 2011, 17:18 (4800 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg har radius 4 som det mindste (godt 55 cm i radius) og udelukkende de lange slanke K-skifter. Det fungerer rigtig fint med Heljans materiel også. Selv med E-maskinen.


Jonas skrev om Märklin radius 1.

Ja, og du skrev tidligere i tråden om skala n og 400 mm radius. Så jeg forstår ikke helt dit indlæg??

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 8/10 2011, 17:33 (4800 dage siden) @ tybalt

Ja, og du skrev tidligere i tråden om skala n og 400 mm radius. Så jeg forstår ikke helt dit indlæg??

Det fremgår. Omstændigheder og det der svares på, er imidlertid meget forskelligt. Det forstår du nok heller ikke.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af tybalt ⌂, Holbæk, 8/10 2011, 18:20 (4800 dage siden) @ Erik Olsen

Ja, og du skrev tidligere i tråden om skala n og 400 mm radius. Så jeg forstår ikke helt dit indlæg??


Det fremgår. Omstændigheder og det der svares på, er imidlertid meget forskelligt. Det forstår du nok heller ikke.

Det er da muligt at jeg ikke forstår det, men i stedet for at skrive et nedladende indlæg synes jeg da at det var på sin plads at du så forklarede sagens rette sammenhæng. Gerne i en ordentlig tone.
- Og jeg forstår stadig ikke dit tidligere indlæg.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 8/10 2011, 19:51 (4800 dage siden) @ tybalt

Det er da muligt at jeg ikke forstår det, men i stedet for at skrive et nedladende indlæg synes jeg da at det var på sin plads at du så forklarede sagens rette sammenhæng. Gerne i en ordentlig tone.

Dit eget første indlæg var ret agressivt, det hjælper altså ikke på diskussionen. Den slags gider jeg ikke.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/10 2011, 17:39 (4800 dage siden) @ Erik Olsen
redigeret af Claus E. Hansen, 8/10 2011, 17:44

Det er fuldstændigt rigtigt at Chr. skrev Märklin radius 1. Men det var også for at give en ide om hvad en del materiel reelt kræver af plads i dag. Dette har jeg meget bevidst fået taget hensyn til i min baneplanlægning. Fx Heljans materiel kræver større kurveradier, og det bliver der heller ikke lagt skjul på.

Märklin laver så vidt jeg ved, i videst muligt omfang alt deres materiel til at klare de små radier også. Men det vil ikke se godt ud med fx en "Big Boy" her, selv om det kan lade sig gøre.

Mvh
Claus

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af bl, 8/10 2011, 18:13 (4800 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg har radius 4 som det mindste (godt 55 cm i radius) og udelukkende de lange slanke K-skifter. Det fungerer rigtig fint med Heljans materiel også. Selv med E-maskinen.


Jonas skrev om Märklin radius 1.

Han skrev ikke kun om radius 1. Han postulerede, at Heljans vogne kun kunne bruges på klubanlæg med store radier og i vitriner, hvad der, som der bliver gjort opmærksom på, naturligvis ikke er tilfældet. Hvis det var, har bl.a. jeg et klubanlæg inde ved siden af.

Så kommentaren var da fornuftig nok.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af h087 ⌂, bagsværd, 8/10 2011, 18:54 (4800 dage siden) @ bl

hej
og inden vi nu går i selvsving igen - også på dette forum
Alle fabrikanter der har faste spor i H0 har en en skinne med radius på omkring 36 cm - det være sig Trix, Fleischmann, Märklin, Roco, Piko og mange flere - og det er også samtidigt sjovt at se at de fleste fabrikanter laver deres mindste sporskifter med større radius end 36 cm - så ingen kan sige sig fri for små radiuser - det må så være op til brugerne at vælge hvad de vil køre med - endvidere må det vel være meget normalt for Märklin at konstruere deres materiel således at deres kunder kan køre på disse kurver - at vi så kan gå ind og måle på hvor der er ændringer på bogieophæng og andre hjulkonstruktioner for at de kan gøre det er en anden sag - det gør andre fabrikanter også - men Heljan laver ikke spor og har så vidt jeg ved ikke nogen kontrakt med nogen sporfabrikanter om at lave Heljans materiel til deres mindste kurvespor - og er vel heller ikke forpligtet til det - folk bestemmer selv hvad de vil købe og bruge - men derfor skal man ikke "rakke" ned på de andre fabrikater - end hvad man selv haver

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 8/10 2011, 19:55 (4800 dage siden) @ bl

Han skrev ikke kun om radius 1. Han postulerede, at Heljans vogne kun kunne bruges på klubanlæg med store radier og i vitriner, hvad der, som der bliver gjort opmærksom på, naturligvis ikke er tilfældet.

Jonas primære og mest præcise del af udsagnet var "GLEM heljan og radius 1, det giver kun bøvl". Dit eget svar var ret ubehøvlet.

Bevares, du har før bevist at du forstår alting på en anden måde end de fleste andre.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af bl, 8/10 2011, 21:50 (4800 dage siden) @ Erik Olsen

Han skrev ikke kun om radius 1. Han postulerede, at Heljans vogne kun kunne bruges på klubanlæg med store radier og i vitriner, hvad der, som der bliver gjort opmærksom på, naturligvis ikke er tilfældet.


Jonas primære og mest præcise del af udsagnet var "GLEM heljan og radius 1, det giver kun bøvl". Dit eget svar var ret ubehøvlet.

Bevares, du har før bevist at du forstår alting på en anden måde end de fleste andre.

Det er godt at se, at du stadig er i fin form hvad angår din kommunikation med dine medmennesker.

Bjarne

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af jonas, 10/10 2011, 04:13 (4799 dage siden) @ bl

tak til erik olsen - du har forstået mit indlæg rigtigt. heljan laver noget fantastisk flot materiel mht korrekthed, men som marklin kører med meget radius 1 (som mange af jo os desværre har pga pladsmangel) har de gange jeg har forsøgt heljan materiel været en katastrofe ifht. andre mærker uanset hvad jeg så har gjort (hjulskift m.v.).

bl - ang kommunikation, kan du så ikke holde dig til sporskiftet? der tror jeg du vil passe rigtig godt ind, der er tonen nemlig så dejlig... not.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af bl, 10/10 2011, 09:15 (4799 dage siden) @ jonas

bl - ang kommunikation, kan du så ikke holde dig til sporskiftet? der tror jeg du vil passe rigtig godt ind, der er tonen nemlig så dejlig... not.

Den mening skal du naturligvis have lov at have i fred. Men bemærk venligst, at det var din udtalelse om, at Heljan vogne kun kan bruges på klubanlæg og i vitriner, jeg kommenterede, ikke din bemærkning om radius 1.

Bjarne

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af UTJ, 10/10 2011, 15:40 (4798 dage siden) @ bl

bl - ang kommunikation, kan du så ikke holde dig til sporskiftet? der tror jeg du vil passe rigtig godt ind, der er tonen nemlig så dejlig... not.


Den mening skal du naturligvis have lov at have i fred. Men bemærk venligst, at det var din udtalelse om, at Heljan vogne kun kan bruges på klubanlæg og i vitriner, jeg kommenterede, ikke din bemærkning om radius 1.

Vi er andre, der har bemærket at der er visse vogne som ikke kan bruges på radius 1. Andre igen kan kun bruges i en klub (øøøøøh, hvordan stiller det sig med et Märklin-anlæg med radius 1 i en klub?) eller stå i en vitrine. Man må vel forestille sig at vor vitrinevogn slet ikke kan trille, ja faktisk helst skal være forsvarligt afbremset.

Jo modelbanens spor er et forsømt område. Som et andet DSB foretrækker vi jo at købe en masse tog, men forsømmer et godt spor. Ja faktisk er det vel vor pedant og revser EO som er den eneste som har gjort lidt ud i det med sporet, dengang det hele handlede om spur null.

CA-vognene er vist nok konstrueret til en radius på 40 cm, for sådan en vogn på en kurve med mindre radius ser fuldstændig tåbelig ud. CA-vognen kan vist nok lige komme omkring på 36 cm, men det er med stor beklagelse at DSB ikke har designet ombygningsvarianten CAE til samme radius. Hvormange CA-vogne skulle der teoretisk være plads på en cirkel med radius 1. Ikke mange, men nok omkring 9 stk......sikke et eksprestog :-P Loop Express ville den vel blive kaldt.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af jonas, 10/10 2011, 19:06 (4798 dage siden) @ UTJ

Vi er andre, der har bemærket at der er visse vogne som ikke kan bruges på radius 1. Andre igen kan kun bruges i en klub (øøøøøh, hvordan stiller det sig med et Märklin-anlæg med radius 1 i en klub?)

jeg tvivler på du finder mange klubber der kører R1. det vil da være en skam hvis man gjorde, da den ikke er særlig realistisk. men i så fald må heljan modellerne befinde sig bedst i vitrinen.

men helt generelt er heljan materiel elendigt til AC kørere - ofte kræver det modificeringer for at køre nogenlunde. kan ikke udtale mig om deres DC materiel, da jeg ikke havde noget heljan materiel på det tidspunkt jeg skiftede fra DC til AC pga. bedre strømoptagelse m.v.

blot MIN erfaring og den videregiver jeg gerne... :-)

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af bygger01, 10/10 2011, 19:23 (4798 dage siden) @ UTJ

Vi burde som voksne mennesker forstå begge sider.

De, der har en bane, som skal laves i en bolig, må tit leve med sporskifter eller krumme spor, hvor radierne er de 360 mm.

Andre har "kun" en verden, der er i en klub med større arealer, hvor større radier er mulig.

Igen er der andre, der skriver med som nittetællere, som ingen bane har.

Vi burde alle leve med disse forskelle og ikke ryge i blækhuset, blot fordi f. eks. en har købt en vogn, der ikke passer med hans bane.

En lettelse ville være at en producent af en vogn på forhånd skrev at denne vogn kun kunne køre på radius xxx cm og hvor det så gik godt i denne verden uden at man skulle til at skære noget væk.

Jeg selv kører AC med k-skinner og har begge typer sporskifter, så det bliver spændende en dag at se, hvad der sker med det man har købt til den bane man har bygget.

Der kan sikkert forventes mange overraskelser .......

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af h087 ⌂, bagsværd, 10/10 2011, 21:58 (4798 dage siden) @ bygger01
redigeret af h087, 10/10 2011, 22:06

hej
og tja

Skrevet af UTJ, lør 18/12/2010 - 12:42

Når I til næste år brokker jer over vognene, så husk at det først og fremmest er en model og dernæst et stykke legetøj. Hvorfor skriver jeg det? Jo, fordi nogle fx vil være irriteret over at DSB i sin tid konstruerede CAE/BDh-vognen med en forstærkning, lige der, hvor bogierne skal kunne svinge ud, så vognen kan køre på radius 1. Det er dog ikke værre end på B-vognene, der har den, for nogle, lille irriterende "flap". Jeg har ikke målt den nedre radius, men den bliver både en god model og en model som kan befare spor man kan være bekendt at køre ræs med MY mv og store damploko på. De øvrige varianter har DSB ikke i samme grad fejlkonstrueret og de kan uden de store designmodifikationer laves i model, så de kan dreje om næsten ethvert gadehjørne (ikke helt - at I bare ved det).

med venlig hilsen
h087
PS bemærk - at der bliver nævnt radius 1 og ikke mærke

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 11/10 2011, 08:21 (4798 dage siden) @ h087

De øvrige varianter har DSB ikke i samme grad fejlkonstrueret

Jeg er overbevist om at DSB og vognfabrikkerne ikke tænkte på Märklin R1 da de konstruerede vognene.

Er det en konstruktionsfejl?

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af UTJ, 11/10 2011, 10:11 (4798 dage siden) @ Erik Olsen

De øvrige varianter har DSB ikke i samme grad fejlkonstrueret


Jeg er overbevist om at DSB og vognfabrikkerne ikke tænkte på Märklin R1 da de konstruerede vognene.

Er det en konstruktionsfejl?

Set ud fra den snævre modelbanehobby, ja. Men det er nok bedre at kalde det ubetænksomhed, for selvfølgelig kunne ingen i 1950'erne vide at en forstærkning på netop dette sted i 2011 ville påkalde sig en længere diskussion om modellers anvendelighed på radius 1 kontra en mere virkelighedstro efterligning.

Det tætteste jeg endnu er kommet virkelighedens radius 1 er havnesporet i Helsingør, der for 100 år siden havde radier på ned til 54 m. Det var i hvert fald hvad Hornbækbanens vogne skulle kunne befare og derfor at det blev til 4 bogievogne i første omgang, med bogierne placeret så nær vognenes pufferplanker som muligt.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Svend B J, 11/10 2011, 10:25 (4798 dage siden) @ UTJ


Det tætteste jeg endnu er kommet virkelighedens radius 1 er havnesporet i Helsingør, der for 100 år siden havde radier på ned til 54 m. Det var i hvert fald hvad Hornbækbanens vogne skulle kunne befare og derfor at det blev til 4 bogievogne i første omgang, med bogierne placeret så nær vognenes pufferplanker som muligt.

... og her taler vi om en radius der omsat til 1:1 er 31 meter (hvis Märklin R1 er 36 cm). I virkeligheden ville vel kun de færreste vogne (og lokomotiver) kunne befare et sådan spor?

--
Svend
[image]

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Gert, 11/10 2011, 11:20 (4798 dage siden) @ Svend B J

Ja vi skal i gang med noget som Stubaitalbahn fra Insbruck til Fulpmess, for bare at komme i nærheden af denne kurveradius. På den metersporige bane er mindste radius 40 meter og stigningen 45 promille. Længste lige strækning er 250m
Det er sporvognskørsel, men man har faktisk i en kort periode for længe siden kørt med damp. Og det er ikke tandstangskørsel.

Kan virkelig anbefales, hvis man kommer på de kanter.

Gert

CAE vognen fra Heljan og de skarpe (sporvejs)kurver

af Svend B J, 11/10 2011, 11:44 (4798 dage siden) @ Gert

Ældre sporveje blev anlagt med kurveradier helt ned til 15 meter (naturligvis med overgangskurver) og moderne letbaner anlægges med mindste kurveradier på 25 meter. Märklin R1 skinner (og lignende spor fra andre modelbanefabrikanter) er således ganske velegnede til kørsel med f eks Rocos Karlsruhe-sporvogne.

--
Svend
[image]

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af henho, Ringkøbing, 10/10 2011, 23:50 (4798 dage siden) @ bygger01

Hej

Hvorfor ikke være ansvarlig overfor sig selv og hobbyen ?

Er det model-hobby eller legetøjs-hobby, der er i scope ?

Vi er mange, der ikke har så meget plads; men så vælger man da bare et tema, der passer til pladsen - hvor svært kan det være ?

Hvis man så går med et stort landsdelstog fra 60'erne eller et kompelt kultog til Herning, ja så melder man sig ind i en klub, og udlever sine drømme der :-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af cm, 11/10 2011, 11:43 (4798 dage siden) @ henho

-hej!
Jo - bevares - det med ansvarligheden skal jeg nok tage mig af... Og jeg beklager mig på ingen måde over kvaliteten af min vogn fra HELJAN - jeg er glad for vognen. Også selv om jeg snittede en stump væk. Ville blot forhøre mig om der er andre der havde gjort sig lignende observationer. Og som jeg tilføjede senere: Radius 1 er anvendt i vort midlertidige opsæt - og blev lagt ind idet vi overvejede/overvejer - en helix med radius 1. Vi er i den heldige situation, at vi har et loftslokale - på størrelse med hvad en mindre klub nok har af rådighed til plads. Endvidere er adgangen til lokalet via en trappe op gennem gulvet hvilket - nogle vil måske rynke på næsen nu - næsten inviterer til en ringbane. Vi mener vi har fundet en smart løsning til at skjule at anlægget bliver en de facto ringbane v.h.a. skyggestrækninger/banegårde - men diskuterer stadig livligt indbyrdes om anlæggets endelige udformning. Begge vel vidende at begrebet "endelige udformning" er at stikke blår i egne øjne.
Jeg har adskillige vogne fra HELJAN og er - yderst - tilfreds med dem. Men CAE vognen var den eneste der afsporede, så derfor mit indledende indlæg.
mvh
Christian

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af UTJ, 11/10 2011, 12:37 (4798 dage siden) @ cm

-hej!
Jo - bevares - det med ansvarligheden skal jeg nok tage mig af... Og jeg beklager mig på ingen måde over kvaliteten af min vogn fra HELJAN - jeg er glad for vognen. Også selv om jeg snittede en stump væk. Ville blot forhøre mig om der er andre der havde gjort sig lignende observationer. Og som jeg tilføjede senere: Radius 1 er anvendt i vort midlertidige opsæt - og blev lagt ind idet vi overvejede/overvejer - en helix med radius 1. Vi er i den heldige situation, at vi har et loftslokale - på størrelse med hvad en mindre klub nok har af rådighed til plads. Endvidere er adgangen til lokalet via en trappe op gennem gulvet hvilket - nogle vil måske rynke på næsen nu - næsten inviterer til en ringbane. Vi mener vi har fundet en smart løsning til at skjule at anlægget bliver en de facto ringbane v.h.a. skyggestrækninger/banegårde - men diskuterer stadig livligt indbyrdes om anlæggets endelige udformning. Begge vel vidende at begrebet "endelige udformning" er at stikke blår i egne øjne.
Jeg har adskillige vogne fra HELJAN og er - yderst - tilfreds med dem. Men CAE vognen var den eneste der afsporede, så derfor mit indledende indlæg.

Jeg har faktisk nogle få radius 1 fra Märklin og det er helt rigtigt at CAE-vognen falder af. Hvis ikke den falder af i sådan en kurve er der noget andet og sikkert meget værre galt med enten bane eller vogn. Og hvorfor har jeg nogle få Märklinspor? Jo for at prøve om vogne kan eller ikke kan - derfor kunne jeg også nævne det inden vognen udkom.

Men det er godt at høre at du ellers er glad for dine vogne.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Gert, 11/10 2011, 12:40 (4798 dage siden) @ cm

en bane i kødbensfacon er en smart måde at lave en ringbane på.

Gert

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Fiona, Sdr. Bjert, 12/10 2011, 02:28 (4797 dage siden) @ cm

-hej!
Jo - bevares - det med ansvarligheden skal jeg nok tage mig af... Og jeg beklager mig på ingen måde over kvaliteten af min vogn fra HELJAN - jeg er glad for vognen. Også selv om jeg snittede en stump væk. Ville blot forhøre mig om der er andre der havde gjort sig lignende observationer. Og som jeg tilføjede senere: Radius 1 er anvendt i vort midlertidige opsæt - og blev lagt ind idet vi overvejede/overvejer - en helix med radius 1. Vi er i den heldige situation, at vi har et loftslokale - på størrelse med hvad en mindre klub nok har af rådighed til plads. Endvidere er adgangen til lokalet via en trappe op gennem gulvet hvilket - nogle vil måske rynke på næsen nu - næsten inviterer til en ringbane. Vi mener vi har fundet en smart løsning til at skjule at anlægget bliver en de facto ringbane v.h.a. skyggestrækninger/banegårde - men diskuterer stadig livligt indbyrdes om anlæggets endelige udformning. Begge vel vidende at begrebet "endelige udformning" er at stikke blår i egne øjne.
Jeg har adskillige vogne fra HELJAN og er - yderst - tilfreds med dem. Men CAE vognen var den eneste der afsporede, så derfor mit indledende indlæg.
mvh
Christian

Hej

En helix i radius 1 giver en stigningsprocent på ca. 3,5 ved en højdeforskel på 8 cm pr. omgang. En så stor stigningsprocent i en snæver kurve kræver stor trækkraft, samt giver risiko for at lokoet trækker vognene af sporet ved lange tog. Jeg tænker at hvis man har god plads, bør man priotere små stigningsprocenter og store radier højt, for at sikre driftssikkerhed med så meget forskelligt materiale som muligt.

En ringbane rundt langs væggen, kan være en god ide, specielt hvis man kombinerer den med skyggebanegårde ect. Det giver nemlig mulighed for store radier med indersiden ud mod publikum. Dermed ser tog med lange vogne mere realistiske ud. Om det så skal være en rundbane, en punkt til punkt bane eller en kombination, afhænger vel af om man bedst kan lide at se togene kører, eller bedst kan lide at rangere. Det er selvfølgelig yderpunkterne, der er jo også alle kombinationerne ind imellem.

Under alle omstændigheder et tillyke med jeres "togrum". Det er enhver modelbaners drøm at have et stort rum til fri afbenyttelse :-)

--
Venlig Hilsen

Jørgen

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af cm, 12/10 2011, 09:00 (4797 dage siden) @ Fiona

Tak til dig Jørgen.
Har ikke endnu nogen erfaring med Helix, så det er da nyttig info du kommer med her! Vi må kigge på om vi får plads til en større Helix.
Min holdning er at "vendekurver" i det hele taget er uskønne - og at de i et dansk landskab bør gemmes delvist bag "storbyhuse" eller bøgeskove kombineret med adgang til en skyggestrækning - idet jeg heller ikke synes at min MO'er - (f.eks.) skal tøffe rundt i et Østrigsk bjerglandskab. Den vendekurve vi konstruerede i det foreløbige anlæg (radius 1) gav egentligt ikke afsporinger med lange tog og lange vogne (bortset fra CAE-vognen) ved adstadig gennemkørsel, men at bakke gennem vendekurven var praktisk taget umulig. Og omtalte radie-1 kurve var i plan. Det hjalp lidt (men ikke nok) at skifte samtlige koblinger til ROCO-koblinger. Men det er vel den slags experimenter, der giver erfaringerne - samt alle disse fif og tips man kan høste her på forum'et. Endnu engang tak! :-)
mvh
Christian

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 12/10 2011, 10:10 (4797 dage siden) @ cm
redigeret af Erik Olsen, 12/10 2011, 10:15

men at bakke gennem vendekurven var praktisk taget umulig.

Tænk på styrevognstog (især de længere), de giver jo de samme problemer, især med fuld hastighed.

Sidder koblingerne på MO og bogiepersonvogne på bogierne eller på vognkassen (undskyld min uvidenhed)? Det kan gøre det pløkumuligt at skyde mere end nogle få vogne hvis de sidder på bogierne.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af UTJ, 12/10 2011, 13:34 (4797 dage siden) @ Erik Olsen

Koblingerne sidder i vognkassen på både vogne og MO. Men dermed er kvalerne med at skyde en 2 m lang stamme "rundt om hjørnet" ikke løst.

CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Christian Møller, Sønderborg, 12/10 2011, 14:50 (4796 dage siden) @ UTJ

- rigtigt - koblingerne på MO sidder på vognkassen - ligesom koblingerne på CLS sidder på vognkassen.
Cls + Mo kommer fint gennem radiet med lokoføreren i Cls, har endnu ikke testet Cls+Cll+MO....
mvh
Chr

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak