Go' aften'
Der er en hel del rigtigt i dine betragtninger, og jeg kan godt lide din indstilling til, at forholde sig til de (altid alt for små) kurveradier - og så lade det påvirke materielsubstansen.
Tak, men desværre er det jo ikke alle som deler den opfattelse. Jeg har sådan set også lyst til at køre lange skalatro vogne og store lokomotiver, men så længe mine forhold er som de er, så må det vente.
Jeg er ikke typen som har behov for at køre med mine tog hver dag, det er mest af alt lidt adspredelse i ny og næ. I stedet hygger jeg mig med at overveje og tegne anlæg og stationer til fremtidig brug, og til som skal jeg efter planen i gang med at bygge moduler.
Hvad angår skinne afstand, så må der på et eller andet tidspunkt trækkes en streg i sandet for M-skinnernes vedkommende. TRIX har været igennem den samme øvelse med deres Express sortiment.
Det system hører man (jeg) sjældent til, det er nærmest kun i deres kataloger og lignende man ser eller hører om det.
Det kunne måske snart være på tide, at Märklin tilbød deres modeller til, at udgives i 2 serier : Nemlig en, hvor de gamle M-skinner stadig kan befares, og så en, der retter ind efter de internationale NEM-normer. (Märklin kan godt finde ud af lige netop dét på deres Hamo modeller.)
Det er muligt at de kan finde ud af det, men kan det svare sig for dem rent økonomisk? Märklin har altid haft en holdning om at alt deres nye materiel skal kunne køre på deres gamle spor. Men måske håber man at "problemet" løser sig selv, nu hvor der jo ikke længere produceres M-skinner (som dog i et vist omfang handles brugt) og at disse bliver slidt op, så bliver kunderne efterhånden tvunget til at skifte til nyere spor.
Hvad angår NEM-normerne så følger Märklin allerede disse, hjul og skinneafstand efter NEM-340 (hvor DC er NEM-310), og derudover følges de øvrige normer.
Man kunne så gradvist justere sporskifterne, så de også følger NEM-normerne. Det ville gøre det uligt nemmere for de andre fabrikanter, at lave modeller der, som i ESU's tilfælde, kan skifte system blot ved, at montere eller fjerne slæbeskoen.
Noget i den stil forsøgte man sig med allerede ved lanceringen af K-skinnerne, hvor man havde nærmet sig NEM-normerne, men forskellige forhold at man droppede det igen. Så netop derfor fik Märklin godkendt NEM-340 så de slap for at lave ændringer som kunne give problemer for brugerne af M-skinner. At det så ville give, og har givet, problemer når andre producenter ikke fulgte NEM-340 (som nogen ironisk har kaldt NEM-Märklin) er jo så ikke deres (Märklins) problem.
Men i øvrigt så skulle især C-skinnerne, og til dels K-skinnerne, være knapt så besværlige omkring hjul og aksler efter den "forkerte" standard, men om og i hvilket omfang det er korrekt ved jeg ikke.