spørgsmål omkring digital styring

af Ken Vøge @, 3/1 2016, 19:37 (3255 dage siden)

Hej

jeg har 3 lokomotiver som kører på mit anlæg.

Jeg har digitaliseret mine gamle lokomotiver mærklin 3029 fra 1967 og mærklin MY1147 fra 1988 med 5 polet motor og mærklin dekoder. Desuden har jeg en Heljan MO fra 2010.
Til styring benytter jeg en Mobil Station 2.
De 2 mærklin kører problemløst. Men MO'eren skaber en masse nye lokomotiver når den kører igennem sporskifter mm.

jeg synes jeg har lavet opsætningen af lokomotiverne på samme måde. Er der en forskel på opsæningen af MS2 i forhod til lokomotiv dekoderen. Eller kan det skyldes støjdannelse (gnister og andet) i forbindelse med slæbeskoen.

mvh
Ken Vøge

spørgsmål omkring digital styring (Heljan MO 1800)

af h087 ⌂, bagsværd, 3/1 2016, 20:06 (3255 dage siden) @ Ken Vøge

:-)

hej Ken

hvis det er en 18xx MO, 5xx MO er der generelt ingen problemer med

tror ikke det er et problem med decoderen og MS2

men mere et problem med slæbesko og hjul på MOen

foreslår at du kontakter Futfar her på forummet via kuverten ved hans navn

han havde en del problemer med sine 1800 MO - men har fået løst dem ved diverse tiltag - så prøv at kontakte ham - han ved bedst hvad han lavede ved dem.

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

spørgsmål omkring digital styring

af h087 ⌂, bagsværd, 4/1 2016, 08:31 (3255 dage siden) @ Ken Vøge
redigeret af h087, 4/1 2016, 08:43

:-)

øh - tror jeg har måske har misforstået indlægget og spørgsmålet.

hvordan mener du "skaber flere kokomotiver" - opretter den flere nye lokomotiver på MS2 ? og hvilke

hvilken decoder er der i MOen

prøv evt at kontakte
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&...

eller stil spørgsmålet inde på www.sporskiftet.dk eller på www.baneforum.dk
der er der flere eksperter i 3 skinne og Märklin


mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

spørgsmål omkring digital styring

af Ken Vøge @, Marstal, 4/1 2016, 17:23 (3254 dage siden) @ h087

Jeg vil lige svare på det nemme først.
Dekoderen er en AnDi 75320 som modellen blev leveret med.

Det med de mangel lokomotiver:

Når jeg tænder anlægget ser min MS2 sådan ud:
[image]

Efter noget kørsel ser den nu sådan ud:
[image]

Når jeg går ind i menuen ser det sådan ud:
[image][image]

Du foreslår jeg retter en forespørgsel på et andet forum. Det vil jeg forsøge.

mvh
Ken

Avatar

spørgsmål omkring digital styring

af Futfar, Kajerød, 4/1 2016, 17:56 (3254 dage siden) @ Ken Vøge
redigeret af Futfar, 4/1 2016, 18:01

Jeg mener at fejlen ligger i, at du forsøger at lave CV programmering. Det kan du ikke på en Andi-dekoder, og det har du heller ikke behov for i denne situation. Først og fremmest, bør du udskifte din dekoder med en noget nyere af slagsen, som feks. en ESU lokpilot - og hvis du vil have lyd i maskinen, en ESU loksound - for Andi'en er meget primitiv, og indeholder meget få muligheder, og CV programmering er ikke mulig med en MS2.
Ved montering af en lokpilot dekoder, skal du ikke - i første omgang - koncentrere dig om andet end at give dit lok en anden adresse end 3, som dekoderen er indstillet til fra fabrikken. Lad være med at forsøge dig ud i den ædle kunst, der omhandler CV ændringer, det kræver en del mere viden.
Skulle du ikke få andre, kvalificerede, svar på dit problem, står jeg gerne til rådighed.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

spørgsmål omkring digital styring

af KenVøge, Marstal, 4/1 2016, 18:15 (3254 dage siden) @ Futfar

Det lyder som en overkommelig løsning både ved angår arbejde og pris.
Så vil jeg få ændret kupe lyset ved samme lejlighed.

--
Med venlig hilsen

Ken Vøge

Avatar

spørgsmål omkring digital styring

af Futfar, Kajerød, 4/1 2016, 19:08 (3254 dage siden) @ KenVøge

Glæder mig på dine vegne. Jeg går ud fra at du med "kupelys", mener lys i passager afdelingen, samt at du ved, at der skal "skæres/afbrydes 2 baner på printet", og loddes 2 "lus" på, således at du på f0 får lys for/bag, og ved f1 får lys i en del af passager afdelingen.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

spørgsmål omkring digital styring

af KenVøge, Marstal, 4/1 2016, 19:17 (3254 dage siden) @ Futfar

Ja det var planen. Der er jo en fin forklaring på digitaltog.dk som jeg havde tænkt mig at følge.

--
Med venlig hilsen

Ken Vøge

Avatar

spørgsmål omkring digital styring

af KenVøge, Marstal, 5/1 2016, 17:19 (3253 dage siden) @ KenVøge

Lige en opfølgning på historien:

For lige at forberede mig lidt på de kommende opgaver, havde jeg overdelen af MO'en.

Jeg ville lige forlænge ledningerne til slæbeskoen og 0 lederen for at få løbe bogien til at svinge friere.
I den anledning tog jeg dekoderen ud og rettede dermed dekoderens ledninger ud. Jeg satte den pænt på plads igen nok med lidt mindre vridning af ledningerne. Da jeg efterfølgende testede lokomotivets kørsel gennem sporskiftere, som nu forløb uden afsporinger, som jeg har haft en del af (det er vist et kendt problem med denne model). Nu kom der ikke nogle nye lokomotiver på MS2'en. Så jeg gætter på der har været induceret støj i en af lederne eller der måske er en dårlig forbindelse i en af ledningerne fra bogien til dekoderen. (og heller ingen afsporinger)

Jeg har bestilt en ny dekoder, men jeg har et par gamle Lima lokomotiver som mangler at blive digitaliseret.

--
Med venlig hilsen

Ken Vøge

spørgsmål omkring digital styring

af cm, 5/1 2016, 17:52 (3253 dage siden) @ KenVøge

Lige en opfølgning på historien:

For lige at forberede mig lidt på de kommende opgaver, havde jeg overdelen af MO'en.

Jeg ville lige forlænge ledningerne til slæbeskoen og 0 lederen for at få løbe bogien til at svinge friere.
I den anledning tog jeg dekoderen ud og rettede dermed dekoderens ledninger ud. Jeg satte den pænt på plads igen nok med lidt mindre vridning af ledningerne. Da jeg efterfølgende testede lokomotivets kørsel gennem sporskiftere, som nu forløb uden afsporinger, som jeg har haft en del af (det er vist et kendt problem med denne model). Nu kom der ikke nogle nye lokomotiver på MS2'en. Så jeg gætter på der har været induceret støj i en af lederne eller der måske er en dårlig forbindelse i en af ledningerne fra bogien til dekoderen. (og heller ingen afsporinger)

Jeg har bestilt en ny dekoder, men jeg har et par gamle Lima lokomotiver som mangler at blive digitaliseret.

Hej Ken!
Jeg vil nu alligevel anbefale dig, at skifte dekoderen ud med en ESU-lokpilot / ESU-loksound.
Jeg har kørt én af mine MO'ere med AnDi dekoder et stykke tid - og det var som om at den blev følsom overfor andre lokomotiver på banen - specielt når min Köf (med original Märklin-dekoder) kom på banen. Retfærdigvis kan man så spørge om ikke det var dekoderen i Köf'en der var noget galt med, men i alt fald er alle dekodere i mine MO'ere skiftet til ESU-loksound - og jeg har ikke siden haft problemet.
Ønsker dig held og lykke med opgaven!
mvh
Chr

--
[image]

spørgsmål omkring digital styring

af bygger01, 5/1 2016, 21:03 (3253 dage siden) @ cm

Jeg har også en af de "gamle" MO'er, som ikke altid vil holde sig på skinnerne ( K sporskifter ), og så laver den kortslutning.

Inden jeg begynder at løfte overdelen for kigge, vil jeg gerne vide lidt om:

Har I justeret hjulafstanden ?
Hvordan får så hjullene af, så det kan gøres ?
Eller er der skiftet hjul ( og til hvad )

Avatar

spørgsmål omkring digital styring

af Futfar, Kajerød, 6/1 2016, 17:20 (3252 dage siden) @ bygger01

Her er hvad jeg har gjort:

- Hjulene afmonteres ved at fjerne gearkasse dækslerne, og på den treakslede bogie, også slæbeskoen.
- På de to trækaksler, er hjulene så lige til at løfte ud, og så har jeg finjusteret hjulafstanden med fingrene og brugt en skydelære til måling. Det kræver lidt fingerkræfter-/snilde, at flytte hjulene på trækakslerne, og hver gang man så har flyttet på et hjul(det er nemlig kun det ene hjul der kan flyttes med fingrene), skal der kontrolmåles. Og så kommer det svære: På mine 3 mo'ere skulle de alle ha' hver sin hjulafstand!! Selv indbyrdes!! Så det er noget af et tålmodigheds projekt at gå i gang med, men det endelige resultat, er alt besværet værd! Og så er der jo lige hjulafstandene. Jeg har ikke, som nævnt ovenfor, et færdigt resultat jeg kan give dig. Jeg gik ud fra 14,0 mm, men det var for snævert, så jeg endte med at være på, fra 14,1 til 14,5 mm. Det lyder ikke af meget, men tro mig, det er meget vigtigt!
- Og så til den nemme del: På den 3-akslede bogie, blev alle aksler udskiftet til Märklin hjul. Også den midterste, som måske ikke har den helt store effekt, men gør det nu alligevel. Men prikken over i'et, går på, at du monterer en Märklin slæbesko af samme længde som den eksisterende. Märklins slæbesko har, pudsigt nok, en anden fjedrende værdi, end den fabriksmonterede!

Det tog mig nogle år at få maskinerne til at køre ordentligt, og ovennævnte tips og idéer, er et "kogsammen" fra andre + mine egne observationer/erfaringer.

Held og lykke med at få tingene til at virke.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

spørgsmål omkring digital styring

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 6/1 2016, 17:59 (3252 dage siden) @ Futfar

- På de to trækaksler, er hjulene så lige til at løfte ud, og så har jeg finjusteret hjulafstanden med fingrene og brugt en skydelære til måling. Det kræver lidt fingerkræfter-/snilde, at flytte hjulene på trækakslerne, og hver gang man så har flyttet på et hjul(det er nemlig kun det ene hjul der kan flyttes med fingrene), skal der kontrolmåles. Og så kommer det svære: På mine 3 mo'ere skulle de alle ha' hver sin hjulafstand!! Selv indbyrdes!!

Hjulsæt for Märklin H0 NEM340:
http://www.morop.eu/de/normes/nem340_d.pdf
afstand mellem hjulenes bagsider B=min 14,0 mm
Jeg ved ikke hvor stort overmål man skal regne med for Märklin, men til toskinnedrift iht. NEM310 kan man regne med 0,2 mm (14,4-14,6 mm).

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Avatar

spørgsmål omkring digital styring

af Futfar, Kajerød, 6/1 2016, 19:28 (3252 dage siden) @ Erik Olsen

Tak for dine info. De nævnte normer kender jeg nu godt, men desværre har Heljan brugt noget der ligner normerne for 2-lederdrift til trækakslerne. Dette både hvad angår hjulafstand, og ikke mindst, flangestørrelsen. At skaffe trækaksler til MO til 3-lederdrift, er ikke lykkedes mig, trods ihærdig søgen. Nøjagtig den samme type trækaksler anvender Heljan til deres MY/MX, og det har aldrig givet anledning til problemer, de har altid kørt helt uden problemer, og jeg har sågar prøvet at sætte disse på MO'erne, men uden det ønskede resultat.
Som jeg har beskrevet, har en finjustering af hjulafstandene givet pote, men det er altså ikke "bare lige". Jeg er overbevist om, at udskiftning af slæbeskoen til en Märklin, er ganske vigtig, for den har en ganske anderledes vandring/fjedrende effekt, end de Heljan monterede har.
Hvad angår den 3-akslede bogie, var der ligeledes store problemer. Maskinen kunne ved kørsel med denne forrest, finde på at opføre sig som kørende til afvigende spor i et almindeligt sporkryds, som om det var en "englænder"!!! Udskiftning til Märklin hjul, fjernede straks dette "uvæsen", så jeg er ikke et sekund i tvivl om, at flange størrelsen ligeledes har stor betydning. Og så alligevel; hvorfor kører Heljans MY/MX helt perfekt, uden nogen form for justering af hjulafstand/behov for udskiftning til, feks. Märklin-hjul? Lidt af en gåde, men der er jo ikke grund til at lave om på noget der er velfungerende! Hjulafstanden er her, ved MY/MX, 14,0 mm.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

spørgsmål omkring digital styring

af KenVøge, Marstal, 16/1 2016, 15:48 (3242 dage siden) @ cm

Ja så er dekoderen skiftet og kupelyset er sat til F1.

Jeg skal love for at den sidste ændring gav et flot lys i passagerafdelingen. Det er nu så meget blus på at jeg næsten er bekymret for glødepærerne. Men jeg har nu heller aldrig haft MOen til at køre med fuld fart.

tak for indputs

--
Med venlig hilsen

Ken Vøge

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak