Her er hvad jeg har gjort:
- Hjulene afmonteres ved at fjerne gearkasse dækslerne, og på den treakslede bogie, også slæbeskoen.
- På de to trækaksler, er hjulene så lige til at løfte ud, og så har jeg finjusteret hjulafstanden med fingrene og brugt en skydelære til måling. Det kræver lidt fingerkræfter-/snilde, at flytte hjulene på trækakslerne, og hver gang man så har flyttet på et hjul(det er nemlig kun det ene hjul der kan flyttes med fingrene), skal der kontrolmåles. Og så kommer det svære: På mine 3 mo'ere skulle de alle ha' hver sin hjulafstand!! Selv indbyrdes!! Så det er noget af et tålmodigheds projekt at gå i gang med, men det endelige resultat, er alt besværet værd! Og så er der jo lige hjulafstandene. Jeg har ikke, som nævnt ovenfor, et færdigt resultat jeg kan give dig. Jeg gik ud fra 14,0 mm, men det var for snævert, så jeg endte med at være på, fra 14,1 til 14,5 mm. Det lyder ikke af meget, men tro mig, det er meget vigtigt!
- Og så til den nemme del: På den 3-akslede bogie, blev alle aksler udskiftet til Märklin hjul. Også den midterste, som måske ikke har den helt store effekt, men gør det nu alligevel. Men prikken over i'et, går på, at du monterer en Märklin slæbesko af samme længde som den eksisterende. Märklins slæbesko har, pudsigt nok, en anden fjedrende værdi, end den fabriksmonterede!
Det tog mig nogle år at få maskinerne til at køre ordentligt, og ovennævnte tips og idéer, er et "kogsammen" fra andre + mine egne observationer/erfaringer.
Held og lykke med at få tingene til at virke.