Udskiftning af gummiringe
Hvordan skifter jeg gummiringe paa Heljan's E, P maksiner, og for den sags skyld paa S, og D maskinerne?
Hvordan skifter jeg gummiringe paa Heljan's E, P maksiner, og for den sags skyld paa S, og D maskinerne?
Lad mig nøjes med at besvare dit spørgsmål, hvad angår Heljans E-maskine, de andre har jeg ikke viden om, at de skulle have gummiringe/hæfteringe, eller i så fald, hvordan de skiftes.
Heljans E-maskine - til 3-lederdrift - fremdrives af de to forreste aksler på tenderen, og via en kardang til de tre aksler med de store trækhjul, og på disse er der ikke mulighed for montering af gummi/hæfteringe, og det er heller ikke nødvendigt, da de, ved 3-lederdrift, blot skal sørge for at det fine gangtøj, fungerer. Ved 2-lederdrift, kan jeg ikke svare på, om de er medvirkende til en vis trækkraft, men det er de formentligt.
Ved 3-lederdrift er udskiftning af hæfteringe på tenderens trækbogie ganske enkel. Bogiesiderne afmonteres, og ved lidt hjælp af en pincet, eller tilsvarende, er det ganske nemt at montere/udskifte disse ringe.
Det kræver dog, at disse trækaksler, er lavet til montering af hæfteringe, ellers skal du tilkøbe et sådant sæt, hos fabrikanten.
Håber at dette besvarede en del af dit spørgsmål....
--
Med venlig hilsen
Futfar.
Tak for svaret, undskyld for den sene tilbagemelding. Jeg koerer DC. Paa DC modelen sidder gummiringen paa bageste drivhjul, det goer den ogsaa paa De andre maskiner. Det kraever nok at drivakslen loeftes af, men den ser meget skroebelig ud, saa jeg vil hoere om nogen har skiftet gummiringen foer?
Traekkraften er ikke imponerende, min mindste radius er 42 og der er besvaer med at traekke mere end 20 aksler
Hej Per,
jeg har E994 DC (2-L) og den har ingen gummiringe.
Trækkraft er god. Jeg kør med 6 4-akseld personvogne også i stigning.
min radius er ned til 360 mm.
Hilsen
Dieter
Mht. udskiftning af gummiringe på S-maskinen, så har jeg fået dette. Man slipper ikke for at skrue en enkelt skrue af drivstængerne af, da ringene sidder på drivhjulene. Og der skal passes særdeles godt på, for hvis skruen tabes, er det for altid.
Med nogen forsigtighed er det nu muligt at skifte gummiringen på hjulet, ved at løfte drivstængerne op nok til at den nye gummiring kan skubbes ind.
Fik selv et medlem i min lokale klub til at hjælpe med udskiftningen, og som tidl. har været finmekaniker. Turde ikke at binde an med det selv.
Og nu fungerer det hele fint.
Mht. D-maskinen må det næsten fungere på nogenlunde samme måde, men det er ikke prøvet endnu.
Mht. gummiringe som løsdele, så kan man evt. forhøre sig hos det nye Hobbytrade. Heljan har i dem i hvert fald i løsdelsprogrammet til E-maskinen, eller har haft det.
Men ellers må der være nogen tyske maskiner i model, der har noget der minder meget om dem på D-, S- og E-maskinerne?
Mvh
Claus
Tak for de sidste 2 svar, jeg lirker drivstangen loes!!!