Marcipanbrød mm i 1:87

af erik V. Pedersen ⌂ @, 9/8 2011, 15:16 (4856 dage siden) @ Tommy Nilsson

Når talen er på håndbyggede modeller af "Marcipanbrød" i 1:87.

[image]
EVP´s første 1:87-model fra ca. 1965.

Netop byggeriet af denne model, som egentlig kun var tænkt som "legetøj" for min lille søn (under fars nøje tilsyn), blev årsagen til at jeg skiftede fra O til H0.

Fra farvehandler P. Adamsen, Gentofte og mit smalsporsbyggeri af tipvognsbaner i 0, var der en lille Fleichmann-motorbogie i overskud. Den måtte kunne benyttes til en model til sønnen. Det skulle være en model med lidt farver på, --så HFHJ blev valgt.

Motorbogien er derfor denne Fleichmann-bogie, mens den anden bogie blev forsøgt opbygget under "rigelig" anvendelse af kuglepennepatroner, og bronce-dørtætningslister (kendes vist ikke af mange unge i vore dage). Hertil lidt messingplade og et søm (akselkasser). Vognkasse / tag er konservesdåse-blik, "skorstenene" kuglepennepatroner og ristene på taget er lærred.

Ventilatorerne på taget er -næsten- et kapitel for sig. Når man klipper i dåseblik med en saks, vrides de to stykker metal på hver side af klippe-sporet en lille smule. Det måtte kunne udnyttes. En lille cirkelrund plade med diameter som ventilatorvingen blev klippet ud, og der blev klippet spor ind mod midten. Så langt ind som muligt, men endelig ikke helt ind. Da alle spor var klippet, havde jeg de nydeligste lille ventilatorvinge. Kransen uden om: En cykeleger blev bukket i den aktuelle 0-facon, og der blev trykket tynd alufolie (fra en madvare-emballage) ned over den. "Eger-0-et" blev nu loddet fast på taget, folien -råt tilklippet- blev lagt ned over og trykket/tilpasset i endelig facon. Herefter blev folien klippet til og limet fast og ventilatorvingerne blev lagt på plads i 0-et og limet.

Motorlokomotivet har aldrig kørt godt (stabilt), til gengæld kører det stadig lige så godt :-) som dengang.

Anlægget i baggrunden: Lidt af "Langebæk by" på evp´s Kalvehavebane.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak