Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af Steff, 18/11 2015, 17:29 (3301 dage siden) @ Erik Olsen

Go´aften Erik m.fl.

Ja, kønt er det jo ikke, men der ER jo nok en årsag.
"Motoraggregatet" som det jo blev benævnt, var jo beregnet til at fremføre flere personvogne med stor hastighed, muligvis indledningsvis på Fugleflugtslinjen. Manglende motorkraft var jo en yderst mærkbar konklusion man havde måttet konstatere med litra Mo motorvognene. Over et par vogne gik det ikke så godt og man skulle køre enten forspand eller to Mo´er med en mellemvogn eller to.

Ved litra MK/FK derimod havde man meget bedre motorkraft med de trykladede motorer. Ved oprangeringer med vogne, KUNNE man jo have vognene "på snuden" (litra MK), men det hindrede jo en gennemgang ned til passagerafdelingen p.g.a. motorrummet og videre til FK vognen. Og så SKULLE man jo have "noget styrbart" i den anden ende, hvis man kørte med FK vognen bagest med efterhængende vogne. Selvfølgelig kun hvis man ville udnytte en skarp vending.
MK/FK var beregnet til at køre med MK vognen enten forrest eller bagest og mellemvogne skulle derfor normalt kobles til FK vognen og for at undgå "MP agtige løsninger", valgte man så tilsyneladende at have en lodret front at kunne hænge overgangen på. Og således var der adgang for personalet (og de rejsende) ned til andre vogne i toget (i ENGLÆNDEREN en spisevogn).

Med venlig hilsenSteffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak