Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af h087 ⌂, bagsværd, 18/11 2015, 12:21 (3301 dage siden) @ hr. lund
redigeret af h087, 18/11 2015, 12:54

:-)

ja - det er nemlig korrekt.

jeg brugte som regel altid hovedtegninger og omregnede målene til 1 : 87, afsatte punkter på tegninger og tegnede derefter resten ind efter hovedtegning og fotos - altid direkte på kalke ( altså ingen nedfotografering - men direkte i 1 : 87 ) ved hjælp af Tuchpen, linial, passer og lommeregneren/blyant papir - så skete der en fejl til sidst - så var det bare forfra - det fik jeg prøvet med E maskinen - godt at der ikke var børn i nærheden - de havde da fået lært nogle ord - der ikke lyder særligt pæne, hverken i børns eller voksnes munde

den daværende hovedtegning, kan ikke huske om det var en Scandia eller DSB tegning, jeg havde dengang som forlæg

men ihvertilfælde var vognkassen serieleveringen 1951 - men bogierne fra 1943 udgaven ( fandt jeg ud af senere ) - dvs altså havde man brugt tegningen fra 1943 og lavet om på vognkassen - så den svarede til serienleverancen, så derfor fejlen - selvom jeg sad og omregnede målene fra en ! : 10 tegning til 1 : 87 var jeg ikke lige opmærksom på at 3200mm omregnet til en 1 :87 er større en 2500mm i 1 : 87, men afsatte bare målene og tegnede bogiene -, senere har jeg fået fat en HM tegning - og der er tegningen korrekt med de rigtige bogier og 2500mm afstand - så man skal også være opmærksom på hvor tegninger er fra og kontrollere yderligere - så man kan måske godt have en tegning der ser DSB officiel ud, og derfor går ud fra at den er korrekt - men som måske som i dette tilfælde er en tilpasset tegning - der kun indeholdt ændringner på vognkassen/indretningen - - for derfor senere at have lavet/udført en helt ny hovedtegning der er korrekt.

så altså - skal der nok mange til - når der skal planlægges en model, man skal næsten bruge en specialist på hver enkelt område :
en i vognkassen, en i undervogn og bogier, en i litrering osv - der er nok nogle der kan det hele, men mange har hver deres specialiter de virkelig går op i, men som kan overse noget andet - fordi det ikke lige er det man går mest op i.

og på den måde kan forskelle/fejl også opstå

mvh
henning h087

( og det er faktiskt først fra omkring 2-3 uger siden jeg blev gjort opmærksom på fejlen ) - altså tegningen har eksisteret i over 26 år uden nogen har lagt mærke til fejlen - eller også ikke ville fortælle mig det - for så måske senere ........æv, bæv;-) - det jo en herlig verden vi lever i - ikk- her kan man jo sige at man kunne været blevet gjort opmærksom på det og lavet en ny tegning tidligere - men når der planlægges modeller - ved man som regel ikke noget før protomodellen er vist eller modellen er udkommet - så der har man langt mindre muligheder til at komme med bemærkninger til modelle - da producenter af forskellige årsager mange gange ikke lukker det ud, hvad de planlægger ! og så kan der jo i sagens natur jo først komme bemærkninger - når det er forsent ;-)

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus
Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak