Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af h087 ⌂, bagsværd, 18/11 2015, 01:06 (3302 dage siden)
redigeret af h087, 18/11 2015, 01:14

:-)

hvad man lægger mærke til - oder nicht

en lidt sjov/mærkelig en - oder wasdas.......

denne tegning af MK/FK 677/678-683/684 jeg har tegnet d 25/26 - 12 - 1986

[image]

[image]

og den har været bragt i lokomotivet, den er blevet solgt flere steder

og vist i flere forums samt downloaded mere end 100 gange

og er der nogen der har fundet fejl eller forskelle fra den virkelige MK/FK

og bemærk at tegningen har været offenliggjort i 27 år

for der er en fejl ( faktisk 3 ! ) ved den, men hvor og hvad ?

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af Rolf Berg @, 18/11 2015, 01:52 (3302 dage siden) @ h087

Banemotorbogierne (3 stk) ser "underlige" ud , specielt hullerne .

mvh Rolf Berg

Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af Rolf Berg @, 18/11 2015, 02:05 (3302 dage siden) @ Rolf Berg

PS - det ser ud til at de to nedre projektörer savnes på både MK og FK .
Ellers er de noget små og ligner A + B dåserne .

mvh -RB-

Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af hr. lund @, Thisted, 18/11 2015, 11:02 (3302 dage siden) @ h087

Det er forkerte boggier.
Kun 675/676 havde 3200 mm, der 4 øvrige 2500 mm på banemotorboggierne, men din tegning viser 3200 mm altimens du skriver 2500

Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af h087 ⌂, bagsværd, 18/11 2015, 12:21 (3301 dage siden) @ hr. lund
redigeret af h087, 18/11 2015, 12:54

:-)

ja - det er nemlig korrekt.

jeg brugte som regel altid hovedtegninger og omregnede målene til 1 : 87, afsatte punkter på tegninger og tegnede derefter resten ind efter hovedtegning og fotos - altid direkte på kalke ( altså ingen nedfotografering - men direkte i 1 : 87 ) ved hjælp af Tuchpen, linial, passer og lommeregneren/blyant papir - så skete der en fejl til sidst - så var det bare forfra - det fik jeg prøvet med E maskinen - godt at der ikke var børn i nærheden - de havde da fået lært nogle ord - der ikke lyder særligt pæne, hverken i børns eller voksnes munde

den daværende hovedtegning, kan ikke huske om det var en Scandia eller DSB tegning, jeg havde dengang som forlæg

men ihvertilfælde var vognkassen serieleveringen 1951 - men bogierne fra 1943 udgaven ( fandt jeg ud af senere ) - dvs altså havde man brugt tegningen fra 1943 og lavet om på vognkassen - så den svarede til serienleverancen, så derfor fejlen - selvom jeg sad og omregnede målene fra en ! : 10 tegning til 1 : 87 var jeg ikke lige opmærksom på at 3200mm omregnet til en 1 :87 er større en 2500mm i 1 : 87, men afsatte bare målene og tegnede bogiene -, senere har jeg fået fat en HM tegning - og der er tegningen korrekt med de rigtige bogier og 2500mm afstand - så man skal også være opmærksom på hvor tegninger er fra og kontrollere yderligere - så man kan måske godt have en tegning der ser DSB officiel ud, og derfor går ud fra at den er korrekt - men som måske som i dette tilfælde er en tilpasset tegning - der kun indeholdt ændringner på vognkassen/indretningen - - for derfor senere at have lavet/udført en helt ny hovedtegning der er korrekt.

så altså - skal der nok mange til - når der skal planlægges en model, man skal næsten bruge en specialist på hver enkelt område :
en i vognkassen, en i undervogn og bogier, en i litrering osv - der er nok nogle der kan det hele, men mange har hver deres specialiter de virkelig går op i, men som kan overse noget andet - fordi det ikke lige er det man går mest op i.

og på den måde kan forskelle/fejl også opstå

mvh
henning h087

( og det er faktiskt først fra omkring 2-3 uger siden jeg blev gjort opmærksom på fejlen ) - altså tegningen har eksisteret i over 26 år uden nogen har lagt mærke til fejlen - eller også ikke ville fortælle mig det - for så måske senere ........æv, bæv;-) - det jo en herlig verden vi lever i - ikk- her kan man jo sige at man kunne været blevet gjort opmærksom på det og lavet en ny tegning tidligere - men når der planlægges modeller - ved man som regel ikke noget før protomodellen er vist eller modellen er udkommet - så der har man langt mindre muligheder til at komme med bemærkninger til modelle - da producenter af forskellige årsager mange gange ikke lukker det ud, hvad de planlægger ! og så kan der jo i sagens natur jo først komme bemærkninger - når det er forsent ;-)

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af hr. Lund, Thisted, 18/11 2015, 13:41 (3301 dage siden) @ h087

Den "fejl" har jeg da kendt i mange år, men dels vidste jeg ikke/kunne ikke huske, at det var dig, der havde lavet tegningen og dels har jeg ikke behov for at revse nogen.
For hvad er mest rigtigt prototypen eller serieversionen, de er jo egentlig lige rigtige blot på hvert sit tidspunkt.

Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af 87-Gruppen, 30/11 2015, 16:59 (3289 dage siden) @ h087

Hej Henning

Jeg vedlægger et udsnit af Maskinafdelingens tegning, som viser de korrekte 2,5m bogier:

Mvh Vagn

[image]

Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 18/11 2015, 13:55 (3301 dage siden) @ h087

Fronten på MK er tegnet knækket under vinduerne, mens den på FK er tegnet nærmest lodret. Er det korrekt?

Jeg ville forvente at de var nogenlunde ens.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af hr. lund, Thisted, 18/11 2015, 14:07 (3301 dage siden) @ Erik Olsen

Ja - prøv at kigge på billederne på Jernbanen under motorlokomotiver MK 679 næstsidste billede, som viser FK 680 i Silkeborg.

Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af Steff, 18/11 2015, 14:47 (3301 dage siden) @ Erik Olsen

Kære Erik!

Ved ikke om dette hjælper, et udsnit af en HL:

DSB litra FK
[image]

DSB litra MK
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Kan desværre ikke vise vognene i hel udstrækning p.g.a. format og type og dermed størrelse:-(

Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 18/11 2015, 15:00 (3301 dage siden) @ Steff

Det er grimt, grimt, grimt. FK burde have været lavet som MK.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Avatar

Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af Futfar, Kajerød, 18/11 2015, 15:49 (3301 dage siden) @ Erik Olsen

Det var heller ikke nemt at montere styreledningdåserne korrekt, da jeg skulle "opgradere" Togdillens yderst primitive udgave, men det lykkedes!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af Steff, 18/11 2015, 17:29 (3301 dage siden) @ Erik Olsen

Go´aften Erik m.fl.

Ja, kønt er det jo ikke, men der ER jo nok en årsag.
"Motoraggregatet" som det jo blev benævnt, var jo beregnet til at fremføre flere personvogne med stor hastighed, muligvis indledningsvis på Fugleflugtslinjen. Manglende motorkraft var jo en yderst mærkbar konklusion man havde måttet konstatere med litra Mo motorvognene. Over et par vogne gik det ikke så godt og man skulle køre enten forspand eller to Mo´er med en mellemvogn eller to.

Ved litra MK/FK derimod havde man meget bedre motorkraft med de trykladede motorer. Ved oprangeringer med vogne, KUNNE man jo have vognene "på snuden" (litra MK), men det hindrede jo en gennemgang ned til passagerafdelingen p.g.a. motorrummet og videre til FK vognen. Og så SKULLE man jo have "noget styrbart" i den anden ende, hvis man kørte med FK vognen bagest med efterhængende vogne. Selvfølgelig kun hvis man ville udnytte en skarp vending.
MK/FK var beregnet til at køre med MK vognen enten forrest eller bagest og mellemvogne skulle derfor normalt kobles til FK vognen og for at undgå "MP agtige løsninger", valgte man så tilsyneladende at have en lodret front at kunne hænge overgangen på. Og således var der adgang for personalet (og de rejsende) ned til andre vogne i toget (i ENGLÆNDEREN en spisevogn).

Med venlig hilsenSteffen Dresler

Avatar

Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ?

af Futfar, Kajerød, 18/11 2015, 18:21 (3301 dage siden) @ Steff
redigeret af Futfar, 18/11 2015, 18:26

Som jeg lige husker det, havde MP, MO, MK og FK, overgangsplader, men kun FK havde harmonikabælge. Men ingen af dem var til brug for rejsende, kun for personale ? Jeg har aldrig set en FK med tilkoblede vogne, og harmonika- forbindelsen i brug!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Hvad man lægger mærke til på en MK/FK ? MP harmonika

af Futfar, Kajerød, 19/11 2015, 19:19 (3300 dage siden) @ Rolf Berg

Det er jeg helt med på, men jeg skriver netop harmonikabælge, og ikke evt. befæstninger. !!! Dem kender jeg godt til!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak