Mck "Gummivogne".
det startede med et busskur på sporskiftet af EVP
http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/champignon-buspassager-l%C...
og der kom så disse betragtninger ud af det .
sjovt nok er man åbentbart nittetæller når man påpeger at den virkelige vogn ser sådan ud og modellen ser sådan ud - og påpeger forskellene
enhver modeljernbane han/hun burde vide at der indgås kompromisser når der skal laves modeller , da alt ( men meget kan ) ikke kan laves 100%
gade vide hvad du ville sige hvis du bestiller en Rolls Royce og får en Skoda ? - ganske vist lidt/noget/meget af en overdrivelse - men det kan måske fremme forståelsen
Märklins såkaldte CA vogn er og bliver en DR C4ü-28/DB B4ü-28 uanset hvad du maler og sætter på af påskrifter og ikke en model af en DSB CA vogn
hvor mange gange har man ikke set, at når man skrev om forskellende på virkelige/efterligninger/modeller af jernbanemateriel
at vi skal være glade for at nogen gad at ommale en tysk vogne og skrive DSB på den - så havde vi noget dansk
pladder - De ( fabrikanterne ) skal s.. være for...... glade for at vi købte dem
vi så jo ( bla i tyskland ) at da Miniaturbahn og Eisenbahn Magazin virkelig gik til den i deres tester/omtaler - og påtalte gode og dårlige ting ved modellerne/efterligningerne - ja så blev modellerne bedre og mere korrekte
producenter skal nok rette sig ind efter efterspørgelsen
fx hvorfor er der ikke lavet en korrekt Scandia tankvogn endnu - jo - tror at producenterne ( her de danske ) holder sig tilbage - fordi at en Scandia tankvogn vil koste at fremstille - og udenlandske producenter bare kan ommale en tysk og skrive DSB på den - og da den er betalt - ( pga det udenlandske ophav ) - ja så kan udsalgsprisen være mindre end på en ny vogn (formen) - den bliver solgt fordi den er - lidt billigere ( men også nogen gange meget dyrere) og folk køber dem selv om det mange gange er tale om tæt på - og andre gange langt fra - men der står DSB på dem. (ja ved godt at jeg gør det også selv ( jvnf ZA(IB) vognene fra Märklin)
så engang i en omtale " vognen kører trægt - men har nogle flotte påskrifter" - hvad pokker har de 2 ting med hinanden at gøre? uanset hvor flotte påskrifterne er - kører vognen dårligt - og kører med den er det jeg vil - så at gennemsnitskarakteren for den steg pga påskriften - kan man ikke bruge til noget kørselmæssigt - altså skal en omtale/test opdeles i forskelige katgorier og gives karater efter - men holdes adskilt i deres respektive katagorier - hvis de blandes i gennemsnitlig kan en vogn der kører godt og er teknisk godt lavet få topkarater uanset om vogne/modellen ikke har eksisteret i virkeligheden - så der skal man jo kigge på hvad der skal lægges vægt på - egenligt bør/skal der lægges vægt på det hele - så en vogn/model der ikke er en model men en efterligning eller slet ikke eksisterer ( og den kan være svær at totaldefinere ) bør jo ikke få nogensærlig god katakter - når vi snakker modeller - noget andet når vi snakker efterligninger - Fx Märklins CA vogn - den er flot og kører godt - men en model af en DSB CA vogn er den ikke !!
fortsættes pga for mange tegn i indlægget
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk