Sporvogne på vej
Hvad 'Vej- og kloakvognene' angår, er det korrekt, at de i første omgang blev bestilt af Københavns kommunes Vej- og Kloakafdeling. Vognene kom efterfølgende ind under Magistratens 4. Afdeling. I 1917 blev en 5. Afdeling med egen borgmester oprettet, hvortil sporvejene da blev overflyttet.
Hvad sporvidden angår, var den som Steffen nævner 1.435 mm, men der var faktisk også smalspor ved KS - dog ikke til offentlig brug eller af nogen videre udstrækning. På Hovedværkstedet på Enghavevej var der interne smalspor til troljer m.v. i og mellem bygningerne - og skal man være nøjeregnende, var der såmænd også bredspor, idet skydebroerne her samt på Nørrebro og Blegdamsvej remiser anvendte en større sporvidde (jeg kender dog ikke målene, men måske gør andre det her i dette forum?).
Med venlig hilsen,
Søeborg
Modeller af alle slags på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm 2014.