Sporvogne på vej
Lidt opsummering: Hvad spor til sporveje i H0 angår, er det mest praktisk at anskaffe Tillig/Luna-sporvejsskinner, som 'enhver velassorteret hobbyforretning' naturligvis har på lager. Nogle vil finde sporene ret primitive, da skinnerne blot er ombukkede blikprofiler (som de gamle Arnold/Rokal-skinner), men fordelen er, at der er tale om et gennemtænkt system, der er enkelt og nemt at arbejde med.
En ubestridelig fordel mere er, at man slipper for selv at skulle bøvle med det utaknemmelige job at skulle tilpasse stykker til udfyldning af mellemrummene i sporskifter og andre steder - Lunas skinnesystem har det hele. Tidligere kunne det fås med 'brostens-', beton- eller græsbelægning og mange flotte sporskifte- og krydsningskombinationer, men sortimentet synes at være begrænset ret meget inden for det seneste år.
Swedtram har rilleskinner i metermål og sporskifter samt brostensudfyldninger, men jeg har endnu ikke prøvet at anlægge en sporvej med disse skinner. Swedtrams fornemme modeller fås med såvel NEM- som fine scale-hjul. Ventetiden er dog lang - jeg har ventet to år på mit hovedtype-vogntog, indtil det ankom i går.
Tilbage til materien, den aktuelle sporvognsmodel fra NSM: Hele diskussionen om hovedtypevogne har sit udspring i de oprindelige bemærkninger, som blev udtalt måske lidt henkastet af bagmændene bag projektet - med et blik ud mod en forbikørende nr. 327 og bemærkningen: Det kunne være dén!
Nr. 327 ligner for lægmanden en hovedtypevogn (for så vidt, at 'man' overhovedet ved, at der findes hovedtypevogne og andre), men for at gøre en lang historie kort, så tyder de seneste bulletiner på, at det bliver 327 - og altså IKKE en hovedtypevogn.
Men som tidligere nævnt, lad dog være med at fokusere på, om det bliver en hovedtypevogn eller en af de efterfølgende, 'gamle' typer, indtil vi har præcis viden derom - hovedsagen må da være, AT der overhovedet kommer en københavnsk sporvogn i korrekt målestok, i et udseende, vi alle genkender, med (forhåbentlig) fremragende køreegenskaber, til en formodet gunstig pris. Og hvis nogle til sin tid er utilfredse med den model, der kommer, kan man jo altid lave en meget bedre model selv!
Med venlig hilsen,
Søeborg
Billedet viser det indre af KS 327. Det var ikke særligt interessant at sidde på disse langbænke dengang.