Modificering af Specialvogn 405 (Hobbytrade 51062)

af cm, 2/1 2015, 21:14 (3621 dage siden)

Jeg har denne SPECIALVOGN 405 som er en Hobbytrademodel med prod.nr. 51062
[image]
På disse foto's fra "Jernbanen.dk" synes det mig at vognen burde være forsynet med en skorsten, endda med en kasseformet forhøjning af taget. Det er vel naturligt nok i.f.m. at vognen som "Specialvogn" er "Togforvarmningsvogn"

Mit spørgsmål er så, om der fås færdigt produceret "ombygningssæt" fra én eller anden "reservedelsproducent" -?

Det ville også være bekvemt med en tegning af vognen, såfremt jeg selv må i gang med balsatræ, plasticcard eller pap.

mvh - og godt nytår

Chr

--
[image]

Modificering af Specialvogn 405 (Hobbytrade 51062)

af UTJ, 2/1 2015, 21:36 (3621 dage siden) @ cm

Mit spørgsmål er så, om der fås færdigt produceret "ombygningssæt" fra én eller anden "reservedelsproducent" -?

Det ville også være bekvemt med en tegning af vognen, såfremt jeg selv må i gang med balsatræ, plasticcard eller pap.

Det er nok det sidste du skal have fat i, altså hjemmebyg. Der er nok ikke nogen tegninger der lige viser den pågældende vogn, men du kan hente inspiration fra disse tegninger som viser Århus-modellen for indbygning af generator i en EH-vogn:

[image]

[image]

[image]

Modificering af Specialvogn 405 (Hobbytrade 51062)

af cm, 3/1 2015, 15:51 (3620 dage siden) @ UTJ

Tak for det, Ulrik!

Så må jeg v.h.a. foto's "sjusse" mig til skorstenshøjden. Kassen på taget er anbragt asymmetrisk, ser jeg - dog er det ikke lige gennemskueligt hvorvidt det også gælder EH som togforvarmningsvogn 405. Har ikke tidligere arbejdet med "Plasticcard", men jeg antager - gætter - at det må være ligesom at skære i en plast-dunk fra Heidelberg lagereddike (?) - det er nok opportunt med en skabelon af pap.

de venligste hilsener herfra

Chr

--
[image]

Modificering af Specialvogn 405 (Hobbytrade 51062)

af UTJ, 3/1 2015, 16:00 (3620 dage siden) @ cm

Tak for det, Ulrik!

Så må jeg v.h.a. foto's "sjusse" mig til skorstenshøjden. Kassen på taget er anbragt asymmetrisk, ser jeg - dog er det ikke lige gennemskueligt hvorvidt det også gælder EH som togforvarmningsvogn 405. Har ikke tidligere arbejdet med "Plasticcard", men jeg antager - gætter - at det må være ligesom at skære i en plast-dunk fra Heidelberg lagereddike (?) - det er nok opportunt med en skabelon af pap.

de venligste hilsener herfra

Styrenplader er lettere at skære i end Heidelberg-dunke. Så du bliver nok positivt overrasket. Du skal dog sørge for ordentligt værktøj, for ellers bliver din første 'oplevelse' med materialet ikke optimal.

God arbejdslyst.

Modificering af Specialvogn 405 (Hobbytrade 51062)

af Jan-Eddie, 3/1 2015, 17:07 (3620 dage siden) @ UTJ

Evergreen styrenplader er taknemmelige at arbejde med. Buede snit kan laves ved at pudse det i facon med fint sandpapir. Lige snit laves bedst ved at ridse en fin linie med en skarp knivsspids langs en stållineal og derefter knække pladen ved at lægge den med ridsen over en skarp bordkant eller en skarpkantet træplade og bøje plastpladen med et hurtigt tryk. Almindelig plastlim til byggesæt kan fint anvendes, men den bedste er Ethyl-acetat. Det er giftigt og derfor skal man vist nok have tilladelse af Politiet til at købe det på apoteket. Denne tynde væske kan påføres med en meget tynd pensel eller et hårrør. Væsken trækker selv ind i samlinger og efterlader ikke limklatter. En lille flaske strækker meget langt. Jeg har haft min flaske med 15 cl i mange år.
Held og lykke med byggeriet.
Jan-Eddie

Modificering af Specialvogn 405 (Hobbytrade 51062)

af cm, 7/4 2015, 18:13 (3526 dage siden) @ UTJ

Styrenplader er lettere at skære i end Heidelberg-dunke. Så du bliver nok positivt overrasket. Du skal dog sørge for ordentligt værktøj, for ellers bliver din første 'oplevelse' med materialet ikke optimal.

God arbejdslyst.

Så fik jeg da prøvet "Plastic-Card" fra Evergreen. Det er da "nemt nok" at arbejde i - men resultatet er jeg kun "jævnt tilfreds" med - men det må så stå for egen regning. Vogn 405's autensitet kan jeg heller ikke stå helt inde for - jeg arbejdede mig frem pr. øjemål fra Jernbanen.dk's fotos - så bær lige over med mig - det er første gang jeg laver sådant noget....

Siderne på kassen er af 0,5 mm plasticcard - og taget er transparent 0,25 mm plasticcard. Selve skorstenen er af alm sugerør.
Siderne blev derefter malet med HUMBROL ACRYL No 64 - og tag og skorsten med HUMBROL ACRYL 32.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

mvh
Chr

--
[image]

Modificering af CM-vogn (Hobbytrade)

af Jan-Eddie, 8/4 2015, 11:32 (3526 dage siden) @ cm

Hej Carsten.
Tillykke med dit første projekt.
Min erfaring er, at selv det mest vellykkede byggeprojekt kan skæmmes under malingen. Det ser ud til at være tilfældet hos dig. Jeg bruger ALTID airbrush - og når jeg så en enkelt gang af dovenskab (det tager tid at rense arbrushen efter brug) bruger en pensel, så FORTRYDER jeg det altid. Penslen er kun til små detaljer.
Jeg har ombygget en CM-vogn til ARM. Jeg har brugt Evergreen 4050 V-groove. Bræddebredden er ikke helt den samme som Hobytrade har brugt, men det ses ikke når musikken spiller. Malet med airbrush og svinet med tynd tynd maling over flere omgange. Jeg bruger altid Humbrol enamel, for den tørrer ikke så hurtigt som vandbaserede (ja, jeg har lavet en sprøjtekabine, så jeg ikke inhalerer dampene).
Det er en god ide lige at tørre emnet over med f.eks isopropylalkohol inden du begynder at male.
Der sker et eller andet mystisk med billedet når jeg oploader det, så rillerne mellem brædderne bliver MEGET synlige og skæve.
[image]
mvh.
Jan-Eddie

Værktøjer til scratchbuilding

af Jan-Eddie, 8/4 2015, 12:45 (3525 dage siden) @ Jan-Eddie

Jeg har bygget nogle værktøjer, der letter arbejdet meget. Det første var et skæreplan:[image] Hvis man kan holde hobbykniven i sammme vinkel til stållinealen hver gang, kan man skære mange pladestykker ud i præcis samme mål. Jeg indstiller afstanden mellem vinkelen og stållinealen med en skydelære. Når pladen ligger an mod kanten i forgrunden, skæres stykket i præcis ret vinkel (selvfølgelig forudsat, at stoppet linealen ligger an mod, er placeret korrekt. Jeg har brugt en Evergreen-plade som forkant (limet til træpladen med hvid snedkerlim) og limet stoppet på med ethylacetat. Forkanten max 0,2 mm højere end skærepladen, for at man kan få linealen til at klemme også de tyndeste materialer. Når emnet er placeret og ligger an mod vinkelen trykkes stållinealen ned mens man laver en ridse med hobbykniven. Emnet tages ud og knækkes langs ridsen over en skarp bordkant.

North West Short Line producerer en Chopper: Katalog som er helt uundværlig. Den havde jeg ikke lige råd til, så jeg byggede en selv:[image]
Uden den havde jeg aldrig kunnet lave vinduerne i min kommandopost:[image]
[image]
Auhagen murstensplade H0, Evergreen 0,5mm plade til tag, 2,0mm til sokkel og diverse strips til vinduer. Alt malet med airbrush med Humbrol enamel og murfugerne trukket op med pensel med tynd lysegrå, og muren renset forsigtigt med en klud med isopropylalkohol bagefter. Trappe af messingstrimmel med trin af fint trådnet og gelænderne loddet sammen af 0,3mm messingtråd. Kældertrappe af 2mmm Evergreen skåret ud i strimler på 5mms bredde og limet sammen til trin. Inventaret i signalhuset er lavet af Evergreen-materialer. Den største udfordring var telefonerne på skrivebordet:
[image]
Når stripsene skal limes sammen bruger jeg ethylacetat. Men det har en MEGET uheldig egenskab, det kan løbe ind under emnet p.g.a hårrørsvirkningen. Så klæber emnet fast til underlaget og overfladen på emnet er ødelagt. Derfor skal fugen der skal limes svæve. Det klares med denne 3. hånd:
[image] Her har jeg lagt 1,5x1,5mm strip i for syns skyld, men vinduerne og limet op bl.a. af 0,25x1,5mm strips, og de er ikke lette at styre uden hjælp fra en 3. hånd.
mvh
Jan-Eddie

Værktøjer til scratchbuilding

af Svend B J, 8/4 2015, 19:46 (3525 dage siden) @ Jan-Eddie

Auhagen murstensplade H0, Evergreen 0,5mm plade til tag, 2,0mm til sokkel og diverse strips til vinduer. Alt malet med airbrush med Humbrol enamel og murfugerne trukket op med pensel med tynd lysegrå, og muren renset forsigtigt med en klud med isopropylalkohol bagefter.

Ser realistisk ud. Hvilken Humbrol farve har du anvendt?

--
Svend
[image]

Værktøjer til scratchbuilding

af Jan-Eddie, 8/4 2015, 21:16 (3525 dage siden) @ Svend B J

Murværket har fået en blanding af 1 del nr 70 og 1 del nr 100 Humbrol enamel. Fuger og cement har fået en blanding af 2 dele nr 28 og 1 del nr 64. Den røde farve skal hærde godt af inden fugerne trækkes op.
mvh
Jan-Eddie

Værktøjer til scratchbuilding

af bl, 9/4 2015, 01:46 (3525 dage siden) @ Jan-Eddie

Hvor køber du din ethylacetat?

Bjarne

Værktøjer til scratchbuilding

af Jan-Eddie, 9/4 2015, 08:43 (3525 dage siden) @ bl

Hej Bl.
Jeg har ikke købt ethylacetat/eddikeæther de sidste mange år, for der bruges forsvindende lidt til en limning. Men det ser ud som om det kan fås her: Scandidact
Der tillægges porto på 104kr, så 200ml løber op i 170kr, og det vil strække til mange år.
mvh
Jan-Eddie

Værktøjer til scratchbuilding

af bl, 9/4 2015, 10:14 (3525 dage siden) @ Jan-Eddie

Tak for tippet!

Selv købte jeg en flaske med 100 ml for snart 30 år siden, og den løb tør for et par måneder siden. Jeg købte den i sin tid på apoteket, men i dag ved de ikke en gang, hvad ethylacetat er for en størrelse.

I øvrigt, fine værktøjer, du der har fået sat sammen!

Bjarne

Modificering af CM-vogn (Hobbytrade)

af Jan-Eddie, 8/4 2015, 12:57 (3525 dage siden) @ Jan-Eddie

Hej Carsten.
Tillykke med dit første projekt.

Undskyld Christian, at jeg skrev Carsten.
Jan-Eddie

Modificering af CM-vogn (Hobbytrade)

af cm, 8/4 2015, 13:25 (3525 dage siden) @ Jan-Eddie

Hej Jan Eddie!

FLOT CM-vogn! Tillykke med resultatet...

Jeg pudsede lidt og malede den én gang til - og jeg synes at det har hjulpet lidt..

Desuden tager vognen sig lidt bedre ud i dagslys end i blitz...

[image]

mvh
Chr

--
[image]

Modificering af Specialvogn 405 (Hobbytrade 51062)

af Benni Baggesø @, 28/1 2015, 21:43 (3595 dage siden) @ cm

God dag. Må jeg spørge "dumt"? Hvad er det den forvarmer, altså de rigtige vogne?
Mvh Benni Baggesø, der ikke kan find svar på spørgsmålet på internettet.

Modificering af Specialvogn 405 (Hobbytrade 51062)

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2015, 22:06 (3595 dage siden) @ Benni Baggesø

Hej Benni,

Vognene med varmekedler stammer fra den gang, man brugte dampopvarmede tog (idag bruger man elvarme). De forvarmede persontog-stammerne på togenenes udgangsstatioenr, så vognene var lune, når de kom til perron og de rejsende steg ombord. Det var nødvendigt at varme vognstammerne op i god tid før afgang, da det var en procedure, der tog tid. Når så togmaskinen blev koblet på, overtog den opvarmningen. Der sad dampgeneratorer f.eks. i alle diesellokomotiverne MY, MX, Mz osv.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Modificering af Specialvogn 405 (Hobbytrade 51062)

af henho, Ringkøbing, 29/1 2015, 00:33 (3595 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Du ved jo så meget, så kan du fortælle mig, hvordan det varme damp/vand blev pumpet rundt i og til vognene.

Og var der så ikke noget med, at kapaciteten i kedelvognene ikke rakte til mere end 5-6 tilsluttede vogne ?

--
Med venlig hilsen

Henrik

Modificering af Specialvogn 405 (Hobbytrade 51062)

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/1 2015, 02:40 (3595 dage siden) @ henho

Hej Henrik,

Der må jeg blive dig svar skyldig, for jeg er ikke så teknisk velfunderet. Men er der ikke noget med, at når der er tryk på damp, så finder det vej ad sig selv? Tidligere fandtes der jo også personvogne med varmekedel til opvarmning af tog under kørslen, og jeg mener ikke, at der var en egentlig pumpe i forbindelse med disse kedelanlæg, men det vil jeg tro, at landets førende CMK-ekspert, hr. UTJ ved noget om.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Modificering af Specialvogn 405 (Hobbytrade 51062)

af bl, 8/4 2015, 15:29 (3525 dage siden) @ henho

Opvarmning af togene i "gamle dage" er beskrevet i Signalposten årgang 1971 nr. 2 fra side 74 og frem.

Bjarne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak