Copyright håndhævelse ved fremstilling af modeller, EU dom.
Udskift "biler" med "tog" - sværere er det ikke. DB havde også lyster til at håndhæve copyright, men kom hurtigt på andre tanker, formentlig bl.a. med henvisning til dette.
I en del (men ikke alle) kontrakter for nyt 1:1 materiel indgår, at modeller heraf først må lanceres, når 1:1 modellen er endelig overtaget. Dette ses oftest med ordrer til DB. Skulle konkret betyde at Brawas TWINDEXX Vario dobbeltdækkervogne ikke må komme på markedet før tidligst til efteråret.
Modelfabrikanten er ikke en del af kontrakten om 1:1. Men uanset ret er det jo under alle omstændigheder godt med gode kontakter til 1:1 fabrikanter og jernbaneselskaber, bla. for at få god dokumentation for modellerne. Især når 1:1-verdenen forstår at man ikke har ret til at nedlægge forbud mod modeller. Så jeg kan sagtens forestille mig at Brawa samarbejder ganske frivilligt og også at Brawa ikkw skal betale nogetsomhelst. Det vi ser med de blå vogne er sådan set afpresning, jf den hjemmeside som CIWL Diffusion har hvor der påstås rettigheder som ikke svarer til EU-retten.
Analogt kan DSB således heller ikke nedlægge forbud eller bestemme hvem der måtte komme med en model af fx IC4 eller S-toget, hvis nogle skulle have lyst. DSB kan gøre det mere besværligt ved ikke at stille tegningsmateriale til rådighed, men ikke forbyde en models fremkomst. Der er i øvrigt for det meste jernbanemateriel tilstrækkeligt med tegninger i almindeligt omløb til at næsten alt kan fremstilles, også uden egentlig opmåling, når blot designeren har blik for proportionerne.