Heljan 500 MO, lys !
Hej Lars.
Ja i 1954 kommer jo vores MY, den blev leveret med på svejste skiveholdere, og røde, samt gule fiberskiver, disse var opfundet i 1951.
Mvh. Erling.
Hej Erling
Jamen selvfølgelig - MY er jo et lokomotiv, mens MO er en motorvogn og derfor skulle have slutsignaler. Særlige slutsignaler på Lyn og S-tog hopper vi over her.
Man kunne ikke bruge lys i lanternen bagud, fordi slutsignalet skulle vise hvidt blink fremad som natsignal og skulle kunne ses af stationsbestyreren, for at konstatere at hele toget var med før der måtte tilbagemeldes.
Skiveholdere har man vist haft meget længere fordi man skulle kunne sætte en særtogsskive og den tidligere nævnte røde skive til venstresporskendingssignal forpå og som slutskive bagpå alenekørende (tomme) lok. Dette var dagsignalerne.
Men du mener måske dem der sad på lanternerne?
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen