DSB's enlige svale SAD

af cm, 8/2 2015, 13:19 (3579 dage siden)

ROCO udgiver nu DSB litra SAD med en MAN B&W Diesel kasse på ladet. Hjemmesiden angiver at der er tale om epIV og det er vel også i tråd med Trækassens angivelse af "kunden" for den transport.

SAD blev udgivet for et par år siden af ROCO med tilhørende Frich's kasse på ladet. Altså epIII - idet den er litreret SAD 69 400. (1962-1965)

Af billedet fra ROCO kan jeg ikke umiddelbart gennemskue hvorvidt ROCO har ændret litrering/nummer til 65-73: Uai 89 0 000 eller til 73-81: Uaai 31 86 989 0 000 - 4 eller evt 81-85: Uaai 31 86 993 0 000 - 6

-men fint nok, at ROCO gør sig den ulejlighed, at "epokegøre" vognen's cargo i tråd med deres egen angivelse af vognen som værende epIV.

MAN B&W kom til at hedde således i 1979. Så når den kører med den tilhørende trækasse må den nok forventes at være litreret og nummereret som en af de sidste to muligheder. (Uaai 31 86 989 0 000 - 4 eller Uaai 31 86 993 0 000 - 6)

mvh
Chr

--
[image]

DSB's enlige svale SAD

af Svend B J, 8/2 2015, 14:44 (3578 dage siden) @ cm
redigeret af Svend B J, 8/2 2015, 14:50

Man kan jo altid tage trækassen af (og anvende den til noget andet, f eks transport på en lastbil hvis man synes at transportkassen ikke helt passer til tidsperioden). Vognen har været anvendt flittigt til det sidste, så transport af MAN/B&W-produkter fra Holeby, er ikke helt ved siden af:

http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/drm/tn9992.htm
http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/drm/uaai85.htm

[image]

--
Svend
[image]

Avatar

DSB's enlige svale SAD

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 8/2 2015, 17:44 (3578 dage siden) @ Svend B J

Epoke IV-udgaven af vognen skal være yderst velkommen.

Det forekommer indimellem som om, at fabrikanter ofte laver epoke III-versionerne først - og hvis "hovedretten" bliver spist pænt op. så kan vi måske få lov til at få "desserten" bagefter, i form epoke IV-udgaven.
Velbekomme - jeg er i hvert fald klar til desserten :-)

Denne vogn ville jo være oplagt at lade trafikere Frederikshavn Gl. Station med en lysegrøn MAN B&W dieselmotor på - måske et "Genset" fra Holeby på vej til indbygning i en nybygning på Frederikshavn Værft.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

DSB's enlige svale SAD

af cm, 8/2 2015, 18:27 (3578 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Epoke IV-udgaven af vognen skal være yderst velkommen.

Det forekommer indimellem som om, at fabrikanter ofte laver epoke III-versionerne først - og hvis "hovedretten" bliver spist pænt op. så kan vi måske få lov til at få "desserten" bagefter, i form epoke IV-udgaven.
Velbekomme - jeg er i hvert fald klar til desserten :-)

Denne vogn ville jo være oplagt at lade trafikere Frederikshavn Gl. Station med en lysegrøn MAN B&W dieselmotor på - måske et "Genset" fra Holeby på vej til indbygning i en nybygning på Frederikshavn Værft.

Hvis vi kigger på perioden 1979 (Da B&W motorer komt til at hedde MAN B&W) og indtil 1985 da SAD blev udrangeret - så bliver det lidt svært at finde en nybygning fra Ørskov's Staalskibsværft eller Frederikshavn Værft - der har fået indbygget MAN B&W motor. Der er derimod adskillige nybygninger ud af Frederikshavn med MaK motorer.
Jeg har kigget på disse lister:

Frederikshavn Værft

Ørskov Staaskibsværft

En enkelt nybygning fra 1985 har dog B&W Alpha... men det er jo ikke MAN B&W :-(

mvh
Chr

--
[image]

DSB's enlige svale SAD

af Søeborg, 9/2 2015, 17:08 (3577 dage siden) @ cm

Belært af erfaringen må jeg sige, at man skal aldrig - ALDRIG - tage katalogbilleder eller nyhedsprospekter for 'gode varer'. Det er - eller kan være - 'hensigtserklæringer', og meget kan ændre sig i et projekts tilblivelsestid. Man kan først være 100 % sikker på en models udseende, autencitet og andet, når den er udkommet - spekulationer kan være underholdende, men sjældent særligt oplysende.

Jeg kan henvise til Rocos nyhedsprospekt 2014, hvor artikel nr. 67571 blev vist som en Interfrigo-vogn. Jeg bestilte modellen, men da den kom, var den muteret til en ordinær DB epoke IV-kølevogn med samme katalognummer. Nogle hjemmesider viser stadig katalogbilledet, mens andre viser den reelt eksisterende model.

Rocos forklaring var, at med over 1.000 modelnyheder/variationer kunne der ske en smutter. Vist så, den, der ikke laver noget, laver heller ingen fejl. ;-)

Med venlig hilsen,

Søeborg

DSB's enlige svale SAD

af Svend B J, 9/2 2015, 19:43 (3577 dage siden) @ Søeborg
redigeret af Svend B J, 9/2 2015, 20:19

Vær du glad for at vognen ikke blev udsendt som INTERFRIGO-vogn, for så havde den været forkert.

Jeg har søgt oplysninger på vogntypen, da den virker noget fremmed på mig. Ganske rigtig: Der fandtes kun denne ene vogn (ifølge indlægget på Drehscheibe) som blev anvendt til transport af varer til de franske styrker i Berlin (militærtog Strasbourg - Berlin-Tegel - Strasbourg). Læs mere her :

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,381518
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,4895080

[image]

http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/1/207372_c.jpg

DB havde dog nogle kølevogne af nogenlunde samme udseende Ibbhs 398.

--
Svend
[image]

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund
Pris 340 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak