Epoke 1-2 materiel
Hej.
Er der nogen her inde der kan oplyse om hvor meget epoke 1-2 materilel der findes, især epoke 1 er jeg meget interreseret i. Findens der overhovedet noget dansk materiel fra denne periode.
På forhånd tak....
af Odin-føren, 22/1 2015, 08:03 (3680 dage siden)
Hej.
Er der nogen her inde der kan oplyse om hvor meget epoke 1-2 materilel der findes, især epoke 1 er jeg meget interreseret i. Findens der overhovedet noget dansk materiel fra denne periode.
På forhånd tak....
af bygger01, 22/1 2015, 12:45 (3680 dage siden) @ Odin-føren
Du nævner ikke størrelsen, så jeg går ud fra H0
Af lokomotiver kan vel nævnes Litra D / F / K / S + Trianglen & Mo'er
Og blandet vognene er det vel også Q vognene fra Hobbytrade
Grundlæggende er ovennævnte I eller II, men om modellerne er opdateret til en nyere dato, det ved jeg ikke.
Men ellers kig på:
af Bent Larsen, 22/1 2015, 14:55 (3680 dage siden) @ bygger01
hej
Af personvogne er der div. i lakeret teak.
vh
Bent Larsen
af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2015, 15:45 (3680 dage siden) @ Odin-føren
redigeret af Morten Flindt Larsen, 22/1 2015, 16:35
Oh din, oh Thor, oh aser!
Her er en oversigt over, hvad der er produceret af danske godsvogne fra før 1941. De fleste modeller kan kun opstøves "antikvarisk":
Derudover er der produceret en hel del privatbanegordsvogne i epoke III-bemaling, som også vil kunne anvendes i epoke II, men som det vil føre for vidt at opliste her.
af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2015, 15:55 (3680 dage siden) @ Odin-føren
Her er en oversigt over, hvad der er produceret af personvogne, der har kørt i Danmark før 1941. De fleste modeller kan kun opstøves "antikvarisk". Der findes en del "teaktræs-vogne" på markedet, men de er alle fra efter DSB's store omlitrering i 1941.
af R 950, Ordrup 2920, 23/1 2015, 00:37 (3679 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
For dem, der ikke er blege for at bygge selv, har jeg udgivet et ætseark til de korte 16,3 m AN vogne fra før 1. verdenskrig. De er i ætset nysølv og kræver blot loddekolbe og lidt håndværktøj samt bogier og diverse løsdele.
Den senest overlevende uden ombygning er afbildet som AFM 74 i Personvognsbogen. De resterende blev stort set ombygget med hvælvet tag inden 2. verdenskrig. Senere kommer jeg med den lidt længere men tilsvarende vogn, der havde 2 toiletter. Flere af disse kørte efter krigen uden ombygning.
Men altså kun for selvbyggere.
Nils-Erik
af Steff, 22/1 2015, 16:11 (3680 dage siden) @ Odin-føren
Go´eftermiddag!
Epoke I, der er vi vel enige om, at det går frem til 1892, altså til det "ny" sammensluttede DSB, ikke sandt?
Så det var vel det der er i epoke I = næsten NUL
Med venlig hilsen
Steffen
(ODIN næsten bygger)
af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2015, 16:38 (3680 dage siden) @ Steff
Mnjoo, Steff, men mon ikke det kan blive til en enkelt sjællandsk HS'er, som man så ikke behøver at have så stor en bane for at køre med?
Med vanlig venlig hilsen
Mrten
af UTJ, 22/1 2015, 20:38 (3680 dage siden) @ Steff
Det vil nok være mere fornuftigt at sige Ia er før 1893 og Ib er 1893-1920. Så kan epoke II passe med Sønderjylland og dannelsen af DRG i 1920'erne.
af Steff, 23/1 2015, 13:06 (3679 dage siden) @ UTJ
God eftermiddag til alle!
Nedennævnte er IKKE for at starte en religionskrig eller anden provokation, men det er det forslag som tidsskriftet LOKOMOTIVET i sin tid udarbejde på foranledning af Danmarks daværende repræsentant i MORUP, Afdelingsingeniør James Steffensen og efter godkendelse fremsendte til den daværende bestyrelse ved DMJU.
Oversigten skulle gerne forklare hvorfor en DANSK epoke II starter med året 1893 og går frem til 1940.
Nedenunder til orientering forskellen på det derefter udgivne epokeinddeling fra DMJU og den af Lokomotivet anvendte.
Men som skrevet, det var et forslag som ikke blev antaget, og det har der jo været mange gode forklaringer på.
Men tidsskriftet har fastholdt "sin egen" epokeinddeling fra før den officielle fra MORUP i sin anvendelser i bladet. Og ja, det er uheldigt der anvendes to, men mon ikke, at den enkelte MJ´er er istand til finde ud af det, det tror jeg helt klart!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af UTJ, 23/1 2015, 13:13 (3679 dage siden) @ Steff
God eftermiddag til alle!
Nedennævnte er IKKE for at starte en religionskrig eller anden provokation, men det er det forslag som tidsskriftet LOKOMOTIVET i sin tid udarbejde på foranledning af Danmarks daværende repræsentant i MORUP, Afdelingsingeniør James Steffensen og efter godkendelse fremsendte til den daværende bestyrelse ved DMJU.
Nej det er der ingen grund til, for epokeopgørelser giver ikke rigtig mening når man finjusterer det modellerede tidsbillede.
Jg synes dog at det gør godt for Sønderjyderne at skellet mellem I og II er samme år som i Dyskland, selv om jeg nu ikke ser mange epoke i anlæg med sønderjysk forbillede.......
Det var ellers en måde at få større materieludbud på til sin modeljernbane
af Morten Flindt Larsen, København K, 23/1 2015, 13:50 (3679 dage siden) @ Steff
"Nedennævnte er IKKE for at starte en religionskrig eller anden provokation,"
Det er helt okay med mig; de fleste MJ'ere tåler forhåbentlig hån, spot og latterligørelse. Det er i hvert fald ganske pudsigt, at et førende dansk modeljernbaneblad (jf. det gule udklip) åbenbart ikke ved, at det europæiske forbund af modeljernbane- og jernbanevenner ikke forkortes: MORUP, men MOROP.
Med vanlig venlig hilsen
Mrten
af Steff, 23/1 2015, 14:11 (3679 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej Morten
Håber ikke det virker distraherende for forståelsen (staveplade kan tilsendes ), men jeg HAR tilskrevet MOROP og gjort dem opmærksomme på fejlen!! At de ikke engang kan stave til deres eget navn, vel?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af UTJ, 23/1 2015, 17:42 (3679 dage siden) @ Steff
Hej Morten
Håber ikke det virker distraherende for forståelsen (staveplade kan tilsendes
), men jeg HAR tilskrevet MOROP og gjort dem opmærksomme på fejlen!! At de ikke engang kan stave til deres eget navn, vel?
Morten har da taget fejl. Morup er da en kendt fynsk station.....
af Morten Flindt Larsen, København K, 23/1 2015, 18:01 (3679 dage siden) @ UTJ
"Morten har da taget fejl. Morup er da en kendt fynsk station..... "
Jeg har ikke taget fjel en eneste gang i hele mit liv, Ulrik. Alle og enhver ved i øvrigt, at den fynske station hed Morod....
af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2015, 16:34 (3680 dage siden) @ Odin-føren
Med hensyn til trækkraften er udbuddet i princippet stort, og så alligevel ikke.
Der findes mange forskellige DSB damplokomotiver på markedet, men alle - bortset fra specialproduktioner lavet på bestilling - er forsynet med trykluftbremse-udstyr og mangler de røde stafferinger på tenderen.
Ved ombygning/køb af specialproduktioner burde det dog være teoretisk muligt at opstøve følgende DSB-damplokomotiver: C, D (forsk. varianter), E (kun svenskbyggede), F, H, HS (forsk. varianter), K, O, P, Q, R og S.
Fra privatbanerne: AB 5, HFJ 9, SFJ 28, HV 3 (og varianter fra de øvrige Horsensbaner).
Af DSB-motormateriel: Triangel-vogne, tidlige MO-vogne, MS-lyntog (i oprindelig bemaling), MT', MX' og traktor 72-85.
Af privatbane-motormateriel: AB M1, AHTJ MT 1-2, FFJ ML 1208-1209, HBS M 1-4, HJJ M 1-3, HOJ M 2, HV M 11-12, HVJ 23, KS M 1, LJ M 11, MFVJ M 3, NFJ Mt 4, OHJ 20, RHJ ?, SB M 4, SB M 7, TFJ ML 3, VNJ 11, ØSJS M 3 og sikkert et par stykker til, som jeg har glemt. Er dette ikke nok, må man selv igeng med at ombygge udenlandske typer f.eks. til SB M 1.
Med venlig hilsen
Mrten
af Steff, 23/1 2015, 20:16 (3679 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
God aften!
Selvom "lille oplag" findes der da noget på markedet, men selvfølgelig dyrere.
Herunder nogle eksempler:
DSB litra 0 (Team Felix) i epoke II med DSB litra Aa I/II kl. vogn (Epoke modeller)
DSB litra D II (Claus Riber F2010) med DSB litra CK III kl. vogn (Lyngby Jernbanefabrik, afdøde Jørgen Stürup)
Aa og CK sammen
Håber at det giver lidt blod på tanden for flotte og typiske er vognene for netop epoke II. Det behøver jo ikke være ætset messing, men hvad med resin??
Litra O fra 1896 til 1920´erne og litra D II fra 20´erne og frem til ca. 2. verdenskrig.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler