Heljans moderne station B-120

af Søeborg, 10/1 2015, 23:45 (3607 dage siden)

Fra tid til anden behandles størrelsesforholdet for Heljans ældre bygninger. For den moderne station "Nykøbing" gælder det, at den åbenbart er konciperet til TT-systemet, hvilket vedføjede billeder giver bevis for:

[image]

Billedet stammer fra månedsbladet "Teknik for alle", februar 1965. Vi tager lige en udsnitsforstørrelse:

[image]

Byggesættet er øjensynligt lavet for den dengang fremasdstormende skala 1:120 - men da pladsmangel også dengang var et stort problem, blev stationen lige så meget - eller vel endnu mere - brugt på H0-anlæg, og det var da også som H0-model, at Heljan markedsførte den.

Det er lige ved at være 50 år siden, men bygningen ses stadig meget rundt om på modeljernbaner, selvom den vist nu er endegyldigt forsvundet fra Heljans sortiment.
Lad os slutte med den ægte vare - nr. B-120, gengivet fra et af katalogerne før postnumrenes indførelse i 1967:

[image]

Venlig hilsen,

Søeborg

Heljans moderne station B-120

af Andersen, 11/1 2015, 00:51 (3607 dage siden) @ Søeborg

Det er sjov at se billeder fra den gang. Jeg kommer til at tænke på den bane min far byggede omkring 1965-66, og som jeg fik lov at køre med. Det var TT fra firmaet Rokal. Vi havde Videbæk station, som også er en flot station fra Heljan til størrelse TT. Og på en sommerferie så vi Videbæk station, banen var dog lige nedlagt dengang. I 1974 blev fars bane fundet frem igen, og min bror og min far fik glæde af den. Da blev den udbygget med flere Rokal skinner, som på det tidspunkt ikke var nemme at få. Jeg husker han købte skinner i Nyboder Hobby.
Heljan lavede nogle flotte danske huse, men man skal passe på med hvordan man placerer dem på anlægget. Min bror og jeg bygger bane i øjeblikket, og vi har planer med nogle af vores gamle Heljan huse. Så må vi bare se om det lykkedes, at få dem placeret i baggrunden som vi har tænkt os.

Heljans moderne station B-120

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/1 2015, 05:42 (3607 dage siden) @ Søeborg
redigeret af Morten Flindt Larsen, 11/1 2015, 05:52

"For den moderne station "Nykøbing" gælder det, at den åbenbart er konciperet til TT-systemet, hvilket vedføjede billeder giver bevis for:"

Det er vist, som man tager det, for måler man vinduesfagene efter, er de nogenlunde i skala 1:90 (ca. HO), ikke i 1:120 (TT). Men naturligvis er antallet af vinduesfag på modellen kraftigt reduceret i forhold til forbilledet, der er Skive station, ligesom modellen kun er i 2 etager mod Skive stations fire etager.

Det kan snildt lade sig gøre at sammenstykke en flot og ganske målfast HO-model af Skive station ved hjælp af fem Heljan-byggesæt, nogle stykker plastic card til bl.a. nye gavle, spartelmasse til udspartling af samlingerne i facaden samt et stykke krydsfiner til taget. Man er naturligvis nødt til lige at lave sig nogle skitser af, hvordan en sådan model mest rationelt sammenstykkes af byggesættenes dele, ligesom arbejdet kræver behørig fotodokumentation af forbileldet. Gangbroen på forbilledet må laves i plastic card, eventuelt med brug af dele fra ventehuse fra Heljans perronbyggesæt til den vandrette del af gangbroen.

Når man således har bygget modellen af Skive station, er det ikke svært at se, at den er alt, alt for stor til TT.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Heljans moderne station B-120

af Ole Gold ⌂ @, 11/1 2015, 11:45 (3607 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det kan snildt lade sig gøre at sammenstykke en flot og ganske målfast HO-model af Skive station ved hjælp af fem Heljan-byggesæt, nogle stykker plastic card til bl.a. nye gavle, spartelmasse til udspartling af samlingerne i facaden samt et stykke krydsfiner til taget. Man er naturligvis nødt til lige at lave sig nogle skitser af, hvordan en sådan model mest rationelt sammenstykkes af byggesættenes dele, ligesom arbejdet kræver behørig fotodokumentation af forbileldet. Gangbroen på forbilledet må laves i plastic card, eventuelt med brug af dele fra ventehuse fra Heljans perronbyggesæt til den vandrette del af gangbroen.

Snildt og snildt - det er som man tager det. Men det kan lade sig gøre. Jeg forsøgte mig for mange år siden (omkring 1988). Som det ses drillede taget, der bøjede den ene vej om sommeren og den anden om vinteren - formentlig fordi jeg havde brugt trælister i siderne.

Antal vinduesfag og etager er som i virkeligheden - det er dem der har styret bygningens længde. Hvordan jeg regnede bredden ud husker jeg ikke, men i al beskedenhed tror jeg at jeg ramte proportionerne "sådan da".

Som det ses mangler gangbroen, men karnappen til kommandoposten og altanen i stationsforstanderens tjenestebolig er etableret.

Og på forpladsen er parkeringen under etablering.

Af resterne af de 5 byggesæt byggede jeg et postkontor som lå ved siden af stationen.

Banen er likvideret for mange år siden og materiel, bygninger mv solgt. Måske genopstår min gamle Nykøbing station hos den nye ejer - hvem ved ?

Med venlig hilsen
Ole Gold

[image]
Nykøbing station - perronsiden ca. 1990. Der er nok en overrepræsentation af DSB perronkøretøjer... I baggrunden skimtes Jernbanehotellet. Privatbanens "Spor 0" ses th. ved den grå stopbom. Foto Ole Gold

[image]
Nykøbing station - gadesiden ca. 1990. Vi befinder os ved omkring 1973 - DSBs 1972 design er slået igennem på skiltet ved rejsebureauet. Om køretøjerne passer 100 % må andre bedømme. Vingehjulet er fra det oprindelige byggesæt og er støttet behørigt. HO systems kiosk optræder på busholdepladsen. Foto Ole Gold

Heljans moderne station B-120

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/1 2015, 01:51 (3606 dage siden) @ Svend B J

"Hvordan klarede du bredden på bygningen? "

Jeg tror, at bredden af bygningen kan beregnes omtrentligt ud fra de planskitser, der findes i den artikel i "Vingehjulet", som DSB publicerede i forbindelse med stationens færdiggørelse.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Heljans moderne station B-120

af Josax1978, 11/1 2015, 13:14 (3607 dage siden) @ Søeborg

Det kunne være alle tiders bygning, Heljan tog frem igen i skala 1:87. Med de ændringer det nu vil kræve, for at den lever op til dagens krav.
Sammen med købmanden, butikstorvet, vindmøllen og kroen.
Kirken kunne være sjov at få i 1:87, men desværre ville den nok tage for meget plads, til at den ville betale sig selv hjem!!

Heljans gamle sortiment, rummer mange gode bygninger, der burde kunne opdateres og atter give et langt produktions liv, ligesom de gamle havde.

Avatar

Heljans moderne station B-120

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 11/1 2015, 16:13 (3607 dage siden) @ Josax1978

Det kunne være alle tiders bygning, Heljan tog frem igen i skala 1:87. Med de ændringer det nu vil kræve, for at den lever op til dagens krav.
Sammen med købmanden, butikstorvet, vindmøllen og kroen.
Kirken kunne være sjov at få i 1:87, men desværre ville den nok tage for meget plads, til at den ville betale sig selv hjem!!

Heljans gamle sortiment, rummer mange gode bygninger, der burde kunne opdateres og atter give et langt produktions liv, ligesom de gamle havde.

Endnu sjovere ville det være, hvis Heljan ville lave nye modeller i korrekt skala med helt andre forbilleder :-)
Vi havde i øvrigt fat i de herlige gamle Heljan-modeller og deres forbilleder i denne tråd.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Heljans moderne station B-120

af Andersen, 12/1 2015, 00:24 (3606 dage siden) @ Josax1978

Denne bygning lavet som 1:87 modul-byggesæt ville give mange muligheder. Her har vi allerede set den som Nykøbing Falster station og Skive station, men en lignende bygning findes som Vojens station og Rødekro station.
Der er andre der sælger en top og bund i et sæt, og så kan øvrige etager købes som udbygningssæt.


Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen
Pris 390 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak