Frederikshavn Gl. Station - Brevdueforeningens Tyskerbarak
Vi starter således i det små med en færdig model af Brevdueforeningen Dan068's lille røde "tyskerbarak", der stod på Parallelvej, mellem bassinerne og Shell-huset.
Jeg kunne eventuelt også lige vise et par billeder fra byggeprocessen, hvor 2D-tegningen omsættes til en tredimensionel model:
Til ydervæggene er brugt nogle stumper af en 0,5 mm plasticplade med særligt dybe og brede riller (i sin tid købt hos Trinbrættet i Århus), med en forstærkende bagvæg af 1,0 mm glat plade.
I rillerne er limet 0,5 x 0,5 mm Evergreen-strips (der blev brugt en hel del til formålet!).
Som det ses, så er lukkeclips fra brødposer et aldeles glimrende (og billigt) byggemateriale - de er lavet af 0,75 mm styrenplader.
Dem bruger jeg mest til forstærkningslister på indersiden af bygningerne.
"Tagpappet" laves af malertape af krepp-typen.
Dernæst afsluttes med sternbrædder (0,5 x 1,5 mm Evergreen strips).
Efter bemalingen forsynes vinduerne med glas.
Vinduesglasset kan f.eks. laves af ituslåede CD-kasser.
Ofte knækker hængslerne, hvis de tabes på gulvet - men så er der jo herlige byggematerialer til "modelsnedkeriet"
Styrenplader kan man jo på den måde være så heldig at finde mange steder - i en almindelig husholdning indgår der mange ting, der ofte alligevel bliver smidt væk, men som er glimrende byggematerialer - f.eks. låg fra Kærgården-lignende smørprodukter, æsker fra Ferrero Rocher chokolade, og som her CD-covers, der er ikke har kunnet holde til at blive tabt på gulvet.
Som jeg muligvis har nævnt før, så er jeg jo desværre ikke dygtig nok til at bygge i pap, så derfor må jeg jo nøjes med plastic
Og så er det tilmed ikke nødvendigvis så meget dyrere end at bygge i pap.
Til gengæld vil modellerne bedre kunne klare fugten og temperaturudsvingene, der er uundgåelig under transport til/fra Fremo-træf - og hvis de engang skulle blive støvede, så kan de bedre tåle en gang rengøring med en fugtig klud.
Overordnet, så bygger jeg modellerne med enkelhed og robusthed for øje, for de skal jo kunne tåle at blive håndteret og transporteret i forbindelse med de forhåbentlig kommende Fremo-træf.
Jeg prøver dog at få alle karakteristiske detaljer med - men detaljer, der ikke kan ses, bliver ikke lavet.
Desuden er der heller ingen indretning i bygningerne - når der ses bort fra de støttende skillevægge, der generelt placeres samme sted, hvor der var skillevægge på forbilledet.
Her drejer det sig jo ikke om dukkehuse i skala 1:87 - modellerne skal jo (engang) "kun" tjene som kulisser for den herlige "togleg" i Fremo-regi.
Jeg kunne måske lige nævne, status p.t. er, at Fiskepakhuset og Det Sydlige Pakhus er klar, efter et par mindre reparationer, samt toiletbygningen, der "kun" mangler at en dør og et enkelt vindue bliver malet, alle er klar, mens selve hovedbygningen og dens 47 hjemmesnedkererede døre og vinduer nu er klar til at blive malet.
Disse modeller følger der forhåbentlig billeder af inden længe.
Desuden følger også billeder af modeller af nogle af driftsanlæggene fra stationsområdet, og som ligeledes er færdige og malet.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.