Ny test
Et internt kavalitetssikringssystem tager sit udgangspunkt i gældende lovgivning og selskabets egne opstillede regler, procedurer, processer og definerede produktionsmål. Finder man alle interne og eksterne krav opfyldt, er selskabets kvalitet i orden. Men det er så ikke ensbetydende med, at kunderne også synes, at de får et kvalitetsprodukt, men alene, at selskabets egne kvalitetskrav er opfyldt. Laver man en kundetilfredshedsundersøgelse som viser, at f.eks. 90% af selskabets målgruppe er tilfredse, og selskabets egne krav siger 85%, er kvalitetskravet således opfyldt.
Eksempler på subjektive kvalitetsforskelle finder man jo alle vegne, lige nu f.eks. med julebryg, som findes i alle prislag og "kvaliteter". Den øl, som er billigst, er sikkert heller ikke den, der får de højeste karakterer af feinsmeckerne, men fabrikanten har sikkert taget en afvejning mellem øllets ”kvalitet” (fremstillingsomkostninger) og afsætning. Og er indtjeningen i orden, opfylder øllet jo fabrikantens egne forventning til produktets kvalitet.
Bjarne