Mer' vil ha' mer' :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 4/11 2014, 13:21 (3678 dage siden)

Nu har vi fået Bf, og Ag, ABg, BDg, Bgc med flere er på vej... og det er superfedt, men jeg savner også den engelske sovevogn WLABr, er der ikke nogen som vil lave den..? LIMA lavede den på et tidspunkt, men slap ikke så godt fra det :-(

Ag, Bg.....Suk Suk Suk

af Per Andersen, 4/11 2014, 15:18 (3678 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Suk suk suk !!! Det er helt fint at Ho - llerne nu får mulighed til at købe modeller af disse gode danske vogne. Men ude i Dannevang sidder der folk som er inkarnerede N - er. De SUKKKER efter den samme mulighed som Ho - ellerne nu har. Syntes at de danske fabrikanter bør være med på noderne og lave danke vogne i N.

Ag, Bg.....Suk Suk Suk

af peterw, 4/11 2014, 15:45 (3678 dage siden) @ Per Andersen

Suk suk suk !!! Det er helt fint at Ho - llerne nu får mulighed til at købe modeller af disse gode danske vogne. Men ude i Dannevang sidder der folk som er inkarnerede N - er. De SUKKKER efter den samme mulighed som Ho - ellerne nu har. Syntes at de danske fabrikanter bør være med på noderne og lave danke vogne i N.

Enig, det ville også være godt med nogle korrekte DSB vogne i skala N... Er der nogen der har forsøgt sig ud i "fordanskning" af noget fremmed materiel, tilføjelse af sikker på taget mv?

Ellers var det måske tid at tænke på en køkkenbordsproduktion baseret på 3D-print? - Benny Søhave har lavet en B-vogn til både skala TT og total-lilliput størrelsen skala T (1:450). Måske er han til at overtale til at skalere til skala N?


Mvh,

Peter

Ag, Bg.....Suk Suk Suk

af tybalt ⌂, Holbæk, 4/11 2014, 19:23 (3678 dage siden) @ Per Andersen

Suk suk suk !!! Det er helt fint at Ho - llerne nu får mulighed til at købe modeller af disse gode danske vogne. Men ude i Dannevang sidder der folk som er inkarnerede N - er. De SUKKKER efter den samme mulighed som Ho - ellerne nu har. Syntes at de danske fabrikanter bør være med på noderne og lave danke vogne i N.

Hej Per
Det er klart at det ville være rart for n-skala forlkene at have samme udvalg som h0-folket men sandheden er vel at det ikke er lønsomt for fabrikanterne at lave dansk materel i de meget beskedne oplag der kan forventes afsat.
For ikke alt for mange år siden tilbød en dansk producent at fremstille Mh i skala N - mod at der var tilstækkelig mange der forudbestilte (300 stk). Som jeg husker det nåede man ikke engang op på 1/3 interesserede. Så hvis det er købspotentialet til en dansk epoke III-IV trækkraft så forstår jeg egentlig godt at producenterne holder sig tilbage.

Mvh.
Henk

Mer' vil ha' mer' :-)

af peterw, 4/11 2014, 15:39 (3678 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Nu har vi fået Bf, og Ag, ABg, BDg, Bgc med flere er på vej... og det er superfedt, men jeg savner også den engelske sovevogn WLABr, er der ikke nogen som vil lave den..? LIMA lavede den på et tidspunkt, men slap ikke så godt fra det :-(

Helt dårligt slap LIMA vel ikke fra det? - Ud over at deres vogn var tiltænkt det engelske marked og derfor i skala OO? :-) Vognen kom derfor til at se ALT for stor ud i HO - den ellers ganske lavstammede engelske vogn...

Mvh

Peter

WLABr

af Jan Bøgedal Slundt @, 4/11 2014, 20:31 (3678 dage siden) @ peterw

Tråden var egentlig tænkt som en "måling" på hvor mange, der kunne tænke sig en korrekt skala 1:87 litra WLABr til de indenlandske nattog :-)

WLABr

af Per Andersen, 4/11 2014, 23:18 (3678 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg blev først opmærksom på det da jeg havde sendt beskeden afsted. Er enig med dig i at min tekst skulle have en anden tråd. En uforbeholdende undskyld herfra!

WLABr

af Jan Bøgedal Slundt @, 5/11 2014, 01:53 (3678 dage siden) @ Per Andersen

Jeg blev først opmærksom på det da jeg havde sendt beskeden afsted. Er enig med dig i at min tekst skulle have en anden tråd. En uforbeholdende undskyld herfra!

:-)

Det er bare okay, man lader sig jo rive med

WLABr på QXL

af Jan Bøgedal Slundt @, 18/11 2014, 22:35 (3664 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej :-)

Har lige set en LIMA model fra 1997 af WLABr på QXL. Den er jo ikke i korrekt målestok, men alligevel vil sælgeren have kr. 1.400,- for den...!!! Det vil jeg jo nok mene er lige i overkanten for en vogn som ikke er korrekt :-(

WLABr på QXL

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/11 2014, 02:07 (3664 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

"Hej Har lige set en LIMA model fra 1997 af WLABr på QXL. Den er jo ikke i korrekt målestok, men alligevel vil sælgeren have kr. 1.400,- for den...!!! Det vil jeg jo nok mene er lige i overkanten for en vogn som ikke er korrekt"

Det er jeg som udgangspunkt helt enig i, men det er slet ikke usædvanligt, at danske modeller, der ikke er korrekte, sættes til salg til ublu priser, f.eks. nogle af Märklins plastikstøbninger med reklamepåtryk og visse gamle do. Liliput-vogne. Sammenlignet hermed et Lima WLABr'en faktisk hæderligt korrekt - bortset fra at den altså er i skala OO, dvs. 1:76. Gamle Fleischmann- og Rivarossi-vogne i skala 1:80, 1:82 og 1:84 dukker også af og til op på både QXL og eBay, uden at der oplyses om skalaen. Det skal retfærdigvis siges, at Lima-vognen ikke er slået op på QXL under "Skala HO", men blot under "Modelhobby & RC", men også, at der ikke i opslaget gives oplysning om, at modellen er i målestoksforhold OO. Det er vist desværre normal praksis, når den model slås op. Ved fejlkøb til overpris prøver folk vel også at slippe af med "aben" igen, når de fortryder.

Med venlig hilsen

M:-|rten

WLABr på QXL

af Rubjerg, 19/11 2014, 12:06 (3663 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Hej Har lige set en LIMA model fra 1997 af WLABr på QXL. Den er jo ikke i korrekt målestok, men alligevel vil sælgeren have kr. 1.400,- for den...!!! Det vil jeg jo nok mene er lige i overkanten for en vogn som ikke er korrekt"

Jeg husker at der for nogle år tilbage var en auktion af samme vogn; der gik de til 3400 kr. Så 1400 kr er i forhold da vel billigt!! ;-)

Mvh Rubjerg

WLABr på QXL

af h087 ⌂, bagsværd, 19/11 2014, 13:00 (3663 dage siden) @ Rubjerg

:-)

3400!!!!! - så er man godt åndsvag, for at udtrykke det meget mildt - for til den pris og højest sandsynlig mindre kunne man havde fået en til at bygge den - og så ville den tilmed være korrekt ;-)

men måske var det noget for DF model !!!!

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

WLABr på QXL

af Jan Bøgedal Slundt @, 19/11 2014, 13:59 (3663 dage siden) @ h087

:-)

3400!!!!! - så er man godt åndsvag, for at udtrykke det meget mildt - for til den pris og højest sandsynlig mindre kunne man havde fået en til at bygge den - og så ville den tilmed være korrekt ;-)

men måske var det noget for DF model !!!!

mvh


:-) 3.400,- er godt nok mange penge for en vogn som er forkert :-D det bliver i hvert fald ikke mig som byder på den

WLABr på QXL

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/11 2014, 17:43 (3663 dage siden) @ Rubjerg

"Jeg husker at der for nogle år tilbage var en auktion af samme vogn; der gik de til 3400 kr."

Sådan går det, når folk går amok i en budkamp. De 3.400 kr. har næppe været udråbsprisen, så to eller flere kamphaner må have budt vognen op i pris. Men det skal nu under alle omstændigheder næppe ses som et symptom på, at der er ved at opstå et samlermarked for sjældent Lima på linje med sjældent Märklin.:-P

Med venlig hilsen

M:-Drten

WLABr på QXL

af Steff, 6/1 2015, 19:19 (3615 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Go´aften!

Jeg vidste at jeg havde en af de omtalte LIMA sovevogne i str. 00 et eller andet sted, købt engang i England for lang tid siden.
Så da den dukkede frem, måtte jeg jo hellere lige tage et par billeder sammen med en almindelig lang UIC standard 1:87 ROCO vogn, her en 1. kl. vogn.

Det er ikke det bedste, men eneste fotoapparat jeg har, så det er hvad I får!
Bemærk venligst størrelsen på den engelske vogn BÅDE i højde og i længde.

[image]

[image]

Efter min ringe mening, aldeles uanvendelig som 1:87 vogn på et dansk anlæg, selv ommalet.

At betale det ønskede antal kroner for den vogn på QXL nærmer sig vel... og hér må jeg ikke være hverken grov eller ironisk;-)

I øvrigt fås vognen til ingen penge i UK på diverse markeder og I-net auktioner. Det er lige før, at man for den forlangte QXL pris kan flyve over og hente den:-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

WLABr på QXL

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/1 2015, 21:35 (3615 dage siden) @ Steff

.... men den er udmærket, hvis man bygger dansk modeljernbane i skala 1:76. :-D

duk og meget hurtigt væk

M:-Prten

WLABr på QXL

af Steff, 7/1 2015, 12:32 (3614 dage siden) @ Rubjerg

Go´middag Rubjerg m. fl.

Jamen, det er da en rigtig god video du har fundet og jeg skal da love for, at KdMJK har gjort noget ud af nattogsstammen, flot!

Jeg erindrer dog ikke at LIMA har udsendt en 2nd udgave af katalog 305367W, BR Mk 3 Intercity sovevognen. Jeg kan da selvfølgelig tage fejl. Men jeg kan huske at en, muligvis flere MJ forhandlere, malede vognen om og fik påført transfers og herefter solgte den til dem der ønskede vognen. Disse vådtransfers kunne også købes hos MJ-forhandlerne, bl.a. Trinbrættet i Århus m.fl.

Som jeg ser videoen har KdMJK foretaget flere ændringer, bl.a. sænket vognkassen samt ændret koblingerne og det giver jo noget absolut positivt på den visuelle side. Skal vognkasse længere ned, bliver man nødt til at ”save af” apparatkassen under selve vognkassen. Og det tror jeg nu ikke man har gjort.

Og alle MJ´er har jo helt ret til at køre med det materiel de/man ønsker på sin modeljernbane. Og som på det viste eksempel, en fast sammenkoblet stamme, gør det jo nok ikke så meget, med mindre man ønsker at køre MODELkorrekt. Men her er der valgt ud fra det mulige, at fordanske (acceptere) en størrelse 1:76 model (00) til at køre på en 1:87 (H0) anlæg. Ellers er det jo i gang med selvbyg!!
Nå, til den ”alvorlige” del rent målmæssigt.

Mål er i 1:76 og med 1:87 i (parentes):
• Længde LOP 29, 85 mm (26,5 mm) = 3,35 cm for lang.
• Høje over skinnekant 5,1 mm (4,4 mm) = 0,7 cm for høj.
• Bredde 3,40 mm (3,1 mm) = 3 mm for bred.
• Akselafstand bogie 3,45 mm (3,1 mm) = 3,5 mm for lang
• TAP akse afstand 20,7 mm (18,6 mm) = 2,1 cm for lang.

Den engelske sovevogn overholdt selvfølgelig det engelske fritrumsprofil, hvorfor den i virkeligheden var smallere og lavere end tilsvarende europæiske UIC vogne. Og det var jo bl.a. DET, der gjorde vognen så karakteristisk i forhold til andre DSB vogne, her litra Bcm/Bcmo. Og det er jo netop sammenkoblet med sin Bcm/Bcmo, at den engelske og tyske (DSB) længde, højde og breddeforskel kommer til sin ret.

I model synes jeg der er et for kraftigt misforhold 1:87 og 1:76 vognene imellem. Og det er er jo IKKE til at komme uden om, da de faste oprangeringer jo netop var en ”couplage” med WLABr-Bcm.

Men igen her til slut, det er jo op til hver enkelt, hvad man vil acceptere at have kørende på sin MJ-bane og man kan heldigvis gøre som man vil.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Vil man læse mere om netop denne og andre vogne i disse nattog, kan man finde det i bogen ”De Blå Tog” fra BB, siderne 204 – 205 (WLABr) og 214 – 217 (Bcm/Bcmo). Specielt om de faste oprangeringer og automatkoblinger i en ende af de engelske sovevogne, spændende læsning.

WLABr på QXL

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2015, 13:26 (3614 dage siden) @ Steff

"Jeg erindrer dog ikke at LIMA har udsendt en 2nd udgave af katalog 305367W, BR Mk 3 Intercity sovevognen."

Det har Lima heller ikke. Der findes kun én model. Limas forme til MkIII sovevognen er efterhånden henimod 30 år gamle og er overgået til Hornby, der producerer modellen sammen med sine egne MkIII personvogne. Om Hornby har justeret på bogierne, skal jeg ikke kunne sige, men vognkassen er den samme. Lima-vognen passer fint sammen med Hornby's "egne" vogne (målestokforholdet er jo det samme), men den gamle Lima-model er sværere at skille ad end Hornby's vogne, f.eks. ved ommaling. Da vognkasse og tag er støbt ud i ét, risikerer man, at vinduerne springer eller flækker, hvis man forsøger at fjerne dem. Det kan man undgå ved at fjerne gummivulsterne i vognenderne, hvorefter man skærer et lodret snit i gavlene (men ikke i taget), så selve vognkassen bliver det i to. Den kan så trækkes lidt fra hinanden, så vinduerne kan lirkes ud. Derved kan vognkassen opmales uden problemer og vinduer og gummivulster efterfølgende remonteres. Gummivulsterne dækker stort set over snittene i vogngavlene.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

WLABr på QXL

af KenVøge, Marstal, 6/3 2016, 20:00 (3190 dage siden) @ Steff

Jeg har en Lima Bcm, som er anskaffet midt i 90'erne. Katalog nummer 309298.

den ser ikke for stor ud sammenlignet med Mærklin's Bn eller Hobbytrade's Cl (i baggrunden).

Jeg mener at Lima udsendte en model af skiløberen i samme periode. Hvis jeg da ikke lider af erindringsforskydning.

[image][image]

--
Med venlig hilsen

Ken Vøge

WLABr på QXL

af Bent Larsen, 6/3 2016, 20:27 (3190 dage siden) @ KenVøge

Hej
er märklins Bn ikke kun 1:100 lige som B vognene ca. 24,5 cm.
vh
Bent Larsen

Avatar

WLABr på QXL

af KenVøge, Marstal, 6/3 2016, 20:37 (3190 dage siden) @ Bent Larsen

Jo

--
Med venlig hilsen

Ken Vøge

WLABr på QXL

af Bent Larsen, 6/3 2016, 20:55 (3190 dage siden) @ KenVøge

Hej
Det er ikke LIMAs Bcm vogn der er for stor den er 1:87 30,3 cm , og det er en liggevogn, det er WLABr sovevognen der kun bliver lavet i det engelske mål 1:76.
vh
Bent Larsen

WLABr på QXL

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/3 2016, 03:04 (3190 dage siden) @ KenVøge


den ser ikke for stor ud sammenlignet med Mærklin's Bn eller Hobbytrade's Cl (i baggrunden).

[image][image]

Det synes jeg nu godt nok, at den gør. WLABr-vognene var lavere end Bcm'erne; ikke omvendt som på dit modelfoto.

[image]

med venlig hilsen
Morten

WLABr på QXL

af Bent Larsen, 8/3 2016, 13:33 (3188 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej
Her lige en foto dokumentation af at en WLABr i HO er mindre end en Bcm, som på foto af 1:1 og ikke for land, bredere eller højere.
VH
Bent Larsen


[image][image]

WLABr

af Denis Petersen, 7/3 2016, 09:43 (3189 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Ja mine 4 skulle da skiftes ud hvis de kom i rigtig skala

Denis Petersen

Mer' vil ha' mer' :-)

af Bent Larsen, 6/3 2016, 16:52 (3190 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej
Det er nu over et år siden denne tråd startede om LIMAs sovevogn i 00. Det skulle afprøves om ikke den kan ombygges til HO, vi gik i gang med sav, fræser og resin plast. Det blev der en vellignende model ud af, med en nittekam kan der nok findes et par småfejl.
vh
Bent Larsen


[image]

Mer' vil ha' mer' :-)

af Bent Larsen, 7/3 2016, 08:10 (3189 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Den afbillede model af WLABr har en vognkasse længde på 260 mm ( 1mm for lang ) 31 mm bred og højden lidt svær at måle, men ca 1,5 mm lavere end LIMAs Bcm. Det er da ca. HO.
vh
Bent Larsen

Mer' vil ha' mer' :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 11/3 2016, 00:47 (3186 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Den afbillede model af WLABr har en vognkasse længde på 260 mm ( 1mm for lang ) 31 mm bred og højden lidt svær at måle, men ca 1,5 mm lavere end LIMAs Bcm. Det er da ca. HO.
vh
Bent Larsen

Hej Bent :-)
Er det vogne man kan bestille..? Hvad koster såd' en vogn :-)

Mer' vil ha' mer' :-)

af Bent Larsen, 11/3 2016, 13:37 (3185 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej
Ja som byggesæt 500 kr. stk. Det er primært for vi selv vil have sådanne vogne vi gik i gang, men da formen kan lidt endnu bliver der samlet nogle byggesæt ud af de dele vi har. Byggesættet består af en vognkasse med løse vinduesrammer og glas, kassen under og 1 sæt bogier ( uden hjul ) med bogisider tilpasset 1:87, puffeplanker, gummiovergang til den ene ende og dørtrin. Har det interesse så gå ind på mikkel-elling.dk, og kontakt Mikkel.
VH
Bent Larsen

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige
Pris 90 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak