Foretrukken tilbagemeldingmetode ved 2-skinne?

af mr-data, 11/10 2014, 00:08 (3699 dage siden) @ Erik Olsen

1. Spændingsfald: Når et lokomotiv, en vogn med lys, eller en vogn hvor hjulenes elektriske isolering har fået lidt modstandslak kører gennem et afsnit sker der et lille fald i sporets spænding. Dette kan så registreres på forskellig vis.


Det er bedre og mere sikkert at registrere om hvilestrømmen er større end end given størrelse. Det kan registreres med en operationsforstærker i differentialkobling.

Den må du lige forklare nærmere; hvad er hvilestrøm? Er det strømtabet pga. skinnernes elektriske modstand? Eller noget andet?

Jeg har læst flere steder, og lært på et kursus, at når der trækkes en strøm i et kredsløb vil det resultere i et spændingstab i kredsløbet. Hvis ikke man trækker denne strøm vha. f.eks. en el-motor eller noget belysning, som nok er de to hyppigste strømforbrugere i modeltog, kan en modstand af passende størrelse trække en vis strøm.

Så ved at overvåge spændingen på et isoleret stykke spor kan man se om der trækkes en strøm. Og hvis der så bliver trukket en strøm af en given størrelse, og sporets spænding derfor falder, kan dette bruges til at registrere om der befinder sig et tog på det pågældende stykke spor.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak