Heljan's E 991 DCC med lyd...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 30/7 2014, 03:57 (3778 dage siden)

God aften i stuen :-)

Jeg har fået skrabet en museumsstamme sammen, men mangler nu et lokomotiv til den.

E 991 ville være helt perfekt, men men er den nye udgave fra Heljan værd at give 3.700,- for...?

De første E maskiner fra Heljan havde vist svært ved at kører gennem kurver og sporskiftere :-(

Er der nogen som har købt den og vil gi' en anmeldelse...?

På forhånd tak.

mvh.

Jan

Avatar

Heljan's E 991 DCC med lyd...!!!

af Futfar, Kajerød, 31/7 2014, 18:09 (3776 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg har ikke købt den, og vil heller ikke anbefale nogen at gøre det.

Indledningsvis, gør jeg opmærksom på at der på Heljans damplokomotiver, er enorm forskel på om man kører 2-leder eller 3-leder. De færreste 2-leder kørere har haft væsentlige problemer, så er du en af dem, går det nok ikke helt galt. Men tænk dig godt om, og lad være med at lade dig nøjes med at se maskinen køre på forhandlerens lille "prøvebane", prøv den hjemme på dit eget anlæg, og se så om den opfører sig som du vil ha' det. Husk at udsætte den for alle tænkelige udfordringer, sporskifter (alm. og slanke), kurver, og ikke mindst stigninger og belastninger. Et fejlkøb i den prisklasse, er jo ikke særlig sjovt!

Hvad angår lyd må du ikke gå på kompromis. Jeg ved ikke hvad Heljan tilbyder, men den absolut bedste lyd, og med mange funktioner via f-tasterne, får du med en ESU loksounds 4.0, hvor lydene er lavet af danske-loksounds. det findes ikke bedre, og er til både to- og tre-leder drift.

Hvis man, som jeg, kører 3-leder, er Heljans damplokomotiver et sandt mareridt. De er ganske enkelt fejlkonstrueret. De er utroligt flotte at se på, men køre ordentligt, kommer de aldrig til. Tro mig, jeg er desværre en erfaren mand på området! Det er hver gang slæbeskoen, der så også er hæmskoen, den er forkert anbragt, og kan ikke flyttes, fordi man har taget en 2-leder, sat en slæbe/hæm sko på, og den meget fine balance mellem de mange ophængspunkter, kan ikke opnåes.
Min model af E 997 har været hos Heljan flere gange, helt uden resultat, først da den kom i hænderne på Central Værksted Vest, kom den til, på visse strækninger at køre rimeligt , men heller ikke mere.
Heljan har, tilsyneladende, den holdning, og her skifter vi så lige terminologi for en stund, at deres DC-kørere skal nyde fremme. Ganske vist sælger de trækkraft til AC-drift, med slæbesko, men jeg har endnu til gode at se dem levere loks eller vogne med AC-aksler, med de dertilhørende ændringer i forhold til DC-aksler! Man kan heller ikke tilkøbe dem som reservedele, for det fører de ikke!!!(Det kan konstateres at de overhovedet ikke gider at beskæftige sig med salg af reservedele)! Man må så købe disse hos andre fabrikanter, hvilket heldigvis fint kan lade sig gøre! For mig at se, en ubehagelig arrogant holdning fra Heljans side! Og med en unødig udgift til følge!

Det kan dog undre, at med de mange flotte og særdeles velkørende modeller de sender på markedet, ikke er lidt mere lydhøre over for AC-folket, end de er. Dette indlæg skal ses som værende simpel forbruger-info, og ikke andet!!!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Heljan's E 991 DCC med lyd...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 8/9 2014, 14:06 (3737 dage siden) @ Futfar

Jeg har ikke købt den, og vil heller ikke anbefale nogen at gøre det.

Indledningsvis, gør jeg opmærksom på at der på Heljans damplokomotiver, er enorm forskel på om man kører 2-leder eller 3-leder. De færreste 2-leder kørere har haft væsentlige problemer, så er du en af dem, går det nok ikke helt galt. Men tænk dig godt om, og lad være med at lade dig nøjes med at se maskinen køre på forhandlerens lille "prøvebane", prøv den hjemme på dit eget anlæg, og se så om den opfører sig som du vil ha' det. Husk at udsætte den for alle tænkelige udfordringer, sporskifter (alm. og slanke), kurver, og ikke mindst stigninger og belastninger. Et fejlkøb i den prisklasse, er jo ikke særlig sjovt!

Hvad angår lyd må du ikke gå på kompromis. Jeg ved ikke hvad Heljan tilbyder, men den absolut bedste lyd, og med mange funktioner via f-tasterne, får du med en ESU loksounds 4.0, hvor lydene er lavet af danske-loksounds. det findes ikke bedre, og er til både to- og tre-leder drift.

Hvis man, som jeg, kører 3-leder, er Heljans damplokomotiver et sandt mareridt. De er ganske enkelt fejlkonstrueret. De er utroligt flotte at se på, men køre ordentligt, kommer de aldrig til. Tro mig, jeg er desværre en erfaren mand på området! Det er hver gang slæbeskoen, der så også er hæmskoen, den er forkert anbragt, og kan ikke flyttes, fordi man har taget en 2-leder, sat en slæbe/hæm sko på, og den meget fine balance mellem de mange ophængspunkter, kan ikke opnåes.
Min model af E 997 har været hos Heljan flere gange, helt uden resultat, først da den kom i hænderne på Central Værksted Vest, kom den til, på visse strækninger at køre rimeligt , men heller ikke mere.
Heljan har, tilsyneladende, den holdning, og her skifter vi så lige terminologi for en stund, at deres DC-kørere skal nyde fremme. Ganske vist sælger de trækkraft til AC-drift, med slæbesko, men jeg har endnu til gode at se dem levere loks eller vogne med AC-aksler, med de dertilhørende ændringer i forhold til DC-aksler! Man kan heller ikke tilkøbe dem som reservedele, for det fører de ikke!!!(Det kan konstateres at de overhovedet ikke gider at beskæftige sig med salg af reservedele)! Man må så købe disse hos andre fabrikanter, hvilket heldigvis fint kan lade sig gøre! For mig at se, en ubehagelig arrogant holdning fra Heljans side! Og med en unødig udgift til følge!

Det kan dog undre, at med de mange flotte og særdeles velkørende modeller de sender på markedet, ikke er lidt mere lydhøre over for AC-folket, end de er. Dette indlæg skal ses som værende simpel forbruger-info, og ikke andet!!!

Hej Futfar :-)

Tak for det meget uddybende svar, Jeg kører nu DCC, men jeg har valgt indtil videre ikke at købe den, selvom den ser meget flot ud... men jeg kunne godt tænke mig at se den "live" før jeg kommer tættere på et køb :-)

mvh.

Jan

Heljan's E 991 DCC med lyd...!!!

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/9 2014, 22:50 (3737 dage siden) @ Futfar

Min første udgave af E-maskinen med lyd og Faulhabermotor kører ganske glimrende på mit K-spor.

Kører med R4 som mindsteradius og udelukkende slanke sporskifter. Trækkraften er helt fin.

Glem det med for skarpe kurver og korte sporskifter, det er den ikke konstrueret til.

Den kræver et godt lagt spor.

Mvh
Claus

Heljan's E 991 DCC med lyd...!!!

af jhcn, Lystrup/Århus, 11/9 2014, 18:05 (3734 dage siden) @ Futfar

Min model af E 997 har været hos Heljan flere gange, helt uden resultat, først da den kom i hænderne på Central Værksted Vest, kom den til, på visse strækninger at køre rimeligt , men heller ikke mere.

Central Værksted Vest?
Er det: http://cvvest.blogspot.dk/

--
Henrik

Heljan's E 991 DCC med lyd...!!!

af Carsten Høg ⌂ @, 11/9 2014, 19:47 (3734 dage siden) @ jhcn

Hej

Jeg har købt den nyeste Heljan E maskine, E 991, med lyd. Jeg kører marklin K-skinner og vendesløjferne er mindste radius. Jeg har ikke haft problemer overhovedet. Jeg har fulgt jeres diskussion, og generelt giver jeg jer ret i, at Heljan damplokomotiver skal man være meget varsom med.

Med venlig hilsen Høg
www.dalenmodeljernbane.dk

Avatar

Heljan's E 991 DCC med lyd...!!!

af Futfar, Kajerød, 14/9 2014, 11:05 (3731 dage siden) @ jhcn

Ja...

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Heljan's E 991 DCC med lyd...!!!

af bl, 9/9 2014, 12:57 (3736 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg har en guld-model, som i starten kørte forfærdeligt på mine Tillig- og Piko A-spor, den hoppede af sporet, når det passede den og specielt i sporskifterne. Jeg udskiftede forløberens hjul med Q-vogns hjul fra hobbytrade (krævede lidt snitten i bogien på grund af de større flanger) og derefter kørte maskinen problemfrit. I daglig drift ser man ikke de større flanger.

Heljan's E 991 DCC med lyd...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 14/9 2014, 23:15 (3731 dage siden) @ bl

Jeg har en guld-model, som i starten kørte forfærdeligt på mine Tillig- og Piko A-spor, den hoppede af sporet, når det passede den og specielt i sporskifterne. Jeg udskiftede forløberens hjul med Q-vogns hjul fra hobbytrade (krævede lidt snitten i bogien på grund af de større flanger) og derefter kørte maskinen problemfrit. I daglig drift ser man ikke de større flanger.

:-(

For mig at se, er det helt hen i vejret, at man fra starten skal bygge lokomotivet om for at få det til at køre. - og at Heljan ikke kan eller vil lave dem om, når de kommer retur til rep..!

Det er bare for dårligt Heljan....!

mvh.

Jan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak