Rp25... Bør producenterne skelne?
Hej Bahnfannet.
Tak for dit indlæg. Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv!
Jeg har sat RP25-hjul på mange af mine køretøjer (2-skinne), og hvorfor egentlig?? Er det jagten på det 100% korrekte? Det ser godt nok bedre ud når man studerer modellen på klods hold, men i den daglige drift tror jeg dårligt nok man lægger mærke til det. RP25-hjul stiller højere krav til sporene, og i nogle tilfælde fortryder man måske skiftet fra NEM-hjul på grund af at der kommer afsporinger. Jeg har Brimalms D-maskine - dyr og dejlig, og kører forrygende. Den er fra producenten forsynet med RP25-hjul og kører helt fantastik på Peco-spor, men forløberen afsporer i Rocos englænder. En af forudsætningerne for glæde ved RP25-hjul er at akslerne er affjedrede som på Brimalms maskine, men også at gabet i hjertestykkerne i sporskifterne er konstrueret til RP25. Roco laver et lille indlægsstykke til sporskifterne så RP25-hjulene ikke falder ned i gabet. NEM-hjulene passerer ved at flangen berører bunden af gabet og bæres gennem "slugten" på denne måde. Flangerne på RP25-hjulene kan ikke nå i bund og derfor dykker hjulene ned i slugten, og det kan føre til afsporinger.
Ja, jeg falder i svime over Proto87-anlæg, men stiller mig tilfreds med det almindelige jeg kan købe. Og for min skyld, behøver producenterne ikke gengive alle detaljer på vognbunden når man alligevel kun kan se dem, når vognen vendes med bunden i vejret.
I USA har RP25-hjul været praksis i mange år. Hvad gør Märklin-kørere over there mon?
Med venlig hilsen
Jan-Eddie