H maskine..... Måske eller hvad?
Er der nogen der ved, om Heljans projekt H maskine, stadig er i live.
Er der nogen der ved, om Heljans projekt H maskine, stadig er i live.
spørg dem på deres Facebookside
jeg tvivler personligt
Denis Petersen
Er der nogen der ved, om Heljans projekt H maskine, stadig er i live.
Heljan arbejder med damplok, men det skal være i orden inden der kommer noget. Det er ikke sikkert at H-maskinen er den første fra Heljan, da der muligvis først kommer nogle damplok med udenlandske forbilleder først. Danske produktioner skal 'puttes' ind mellem mere indbringende udenlandske og hvis det skal blive godt skal der ikke være for mange projekter i gang på samme tid. I øjeblikket arbejder Heljan med Y-tog og MR-tog til DK, men det har selvfølgelig ikke meget med en H-maskine at gøre. Forarbejdet og en hel del design er allerede gjort på H-maskinen og der bliver arbejdet stille og roligt med projektet uden at der dermed er sat en konkret dato på det.
Er der nogen der ved, om Heljans projekt H maskine, stadig er i live.
Heljan arbejder med damplok, men det skal være i orden inden der kommer noget. Det er ikke sikkert at H-maskinen er den første fra Heljan, da der muligvis først kommer nogle damplok med udenlandske forbilleder først. Danske produktioner skal 'puttes' ind mellem mere indbringende udenlandske og hvis det skal blive godt skal der ikke være for mange projekter i gang på samme tid. I øjeblikket arbejder Heljan med Y-tog og MR-tog til DK, men det har selvfølgelig ikke meget med en H-maskine at gøre. Forarbejdet og en hel del design er allerede gjort på H-maskinen og der bliver arbejdet stille og roligt med projektet uden at der dermed er sat en konkret dato på det.
Jeg håber da at HELJAN ikke har "glemt" MO 500/1900 ?
mvh
Chr
--
Er der nogen der ved, om Heljans projekt H maskine, stadig er i live.
Heljan arbejder med damplok, men det skal være i orden inden der kommer noget. Det er ikke sikkert at H-maskinen er den første fra Heljan, da der muligvis først kommer nogle damplok med udenlandske forbilleder først. Danske produktioner skal 'puttes' ind mellem mere indbringende udenlandske og hvis det skal blive godt skal der ikke være for mange projekter i gang på samme tid. I øjeblikket arbejder Heljan med Y-tog og MR-tog til DK, men det har selvfølgelig ikke meget med en H-maskine at gøre. Forarbejdet og en hel del design er allerede gjort på H-maskinen og der bliver arbejdet stille og roligt med projektet uden at der dermed er sat en konkret dato på det.
Jeg håber da at HELJAN ikke har "glemt" MO 500/1900 ?
Projekterne BL og MO500 er sådan set færdige og kommer som planlagt - fokus er derfor på Y-tog og MR-tog.
Tak for svaret UTJ. Dejligt at den ikke er skrinlagt.
næ - en sådan skal man da have et par stykker af
ligeså med når der kommer AC vogne
og så lige et foto - fra den tid der var tog og en station lignede en station - og ikke en bus med påhængsvogn / et busstoppested
H 785 med persontog Kolding 1961
foto : Arne Kirkeby, arkiv OMJK
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk
Nu kan det godt være jeg bøvser en knivspids men er det nu klogt af Heljan at komme med damp lokomotiver ?
De er flotte ja men det er jo ikke perfekte maskiner der kommer fra Søndersø.
Jeg vil sige de maskiner jeg har fra Heljan i damp er ikke de første der kommer på skinnerne.
JA JA ved godt jeg bare kan lade være med at købe dem. men syntes at hver gang der er kommet et damp loko fra Heljan er modelbladene fyldt med tips og tricks til hvordan man kan få dem til at køre.........
Denis Petersen
Nu kan det godt være jeg bøvser en knivspids men er det nu klogt af Heljan at komme med damplokomotiver?
De er flotte ja men det er jo ikke perfekte maskiner der kommer fra Søndersø.
Jeg vil sige de maskiner jeg har fra Heljan i damp er ikke de første der kommer på skinnerne.JA JA ved godt jeg bare kan lade være med at købe dem. men syntes at hver gang der er kommet et damp loko fra Heljan er modelbladene fyldt med tips og tricks til hvordan man kan få dem til at køre.........
Jamen det er derfor at planlægningen af produktet er alfa og omega. Og da danskere råber meget højt (intet personligt, mere en generel konstatering), så venter Heljan lidt med danske lokomotiver, til man har et udenlandsk produkt som bør kunne accepteres, også i Danmark.
Det er nok klogt af Heljan at vente med at lave et nyt damplokomotiv - ventetiden kan så bruges på at aflure, hvordan andre producenter gang efter gang har held med at lave velfungerende, velkørende og udmærkede damplokomotiver, hvor ingen dele falder af, hvor det ikke er nødvendigt at fumle med kardanled, mikrostik og umulige koblingssystemer, og hvor modellen blot sættes på skinner - og kører. Ja, det kan faktisk lade sig gøre!
Det er ikke personligt ment, og jeg håber så sandelig, at Heljan ikke vil opfinde den dybe tallerken på ny, næste gang firmaet laver et dansk damplokomotiv. Den seneste nyudvikling på traktionsområdet, Triangel-vognen, lover i hvert fald godt for fremtidige modeller.
Med venlig hilsen,
FS1954
Hvad med at lave noget, der kan skilles ad?
Det ville gøre det meget nemmere at rette småfejl.