sent godaften CM
ja - det var en kort forklaring, men begge stammer jo fra S typerne, og er omdannet derfra til SG og STU type - og derfor forskellige - jvf oversigten du linker til ( havde glemt at den lå der )
S1 3431 = SG 3431 bygget i Birmingham (Bir)
S2 2899 = STU 2899 bygget ved Ringhoffer (Mi)
angående S1 og S2 type - kan fx sammenlignes med at DSB havde CA, CB, CC typer
altså type/variant opdeling.
at tagventiler kan være forskellige og placeret forskelligt er ikke noget specielt - ved DSB kan man også finde forskellige typer ventiler på samme vogntype fx CP typen 2841 ----3259 hvor der er vogne med topedoventil og vogne med kuck-kuck ventil.
mere om dette/CP kan læses her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=132.msg193#msg193
AV vogne fandtes med henholdsvis både wendelsugere og kuck-kuck ventiler, glat tag og sikkertag - en serie med bla 283, 284 havde endda sikkertag og wendelsugere
og placeringer af ventiler kan også være forskellig indenfor samme vogntype, igen DSB CC havde nogen ventiler placeret i centerlinie og andre forskudt - så altså ikke noget særsyn
om så hvorfor man lige har gjort det - tja - det er der nok nogen der er bedre til at svare på end jeg - jeg har kun konstateret at sådan er det. - men skyldes vel konstruktion, byggemåde, modernisering osv .
men med CIWL vogne - så er det måske Steffen Dressler vi skal have fat på - måske han har en forklaring,
og dernæst var det ikke 3431 der kom til SNCF/militær - men en anden LS CIWL model, nemlig 3452, og kørte med - ikke græske, men tyrkiske påskrifter
mvh
henning h087