Helsingør - før Danlink

af kasd, 7/7 2014, 19:03 (3800 dage siden)

Hejsa

Jeg har altid undret mig over det meget korte udtræksspor i Helsingør. Hev man rangerbevægelserne ud i hovedsporet, når der skulle rangeres?
For der var så vidt jeg ved ikke muligheder i den anden ende af stationen, hvor havnebassinet som sagt lå! :)

Hilsen kasd

Helsingør - før Danlink

af h087 ⌂, bagsværd, 7/7 2014, 19:59 (3800 dage siden) @ kasd
redigeret af h087, 7/7 2014, 20:13

Hej

udtrækket på Hg 1960/61
[image]

udtrækket blev forlænget lidt i midttresserne.
og kunne rumme loko + 6 - 10 godsvogne - hvilket svarede til et færge træk, så der behøvedes ikke at trækkes ud i hovedsporene. Men der var travlt, og som regel trak man op i udtrækket og fordelte vogne med det samme i deres respektive spor. Der var for det meste 2 maskiner indsat omkring færge/godsvognsrangeringen - og en 3 maskine til andet.
Bla ved pakhuset, personvognsrangering - hvor også togmaskinerne selv rangerede personvogne til og fra opstillingssporene ! :-)

senere blev der ombygget meget ved sporene ude ved flynderborgvejbroen, således at man fra de afgrenene spor der ses nederst til højre på planen - blev til af/ankomstspor for godstog og med direkte forbindelse via englændere til begge hovedspor - hvilket også krævede en større omlægning af spornettet på rangerterrænet ud mod Øresund.

mere om og flere sporplaner af Helsingør ligger her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=31.0 ( betinger et log in og registrering som bruger for at åbne sporplansarkivet )

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Helsingør - fin lille detalje

af Søndenfjords, 8/7 2014, 08:37 (3800 dage siden) @ h087

[image]

Nyd lige denne fine lille detalje på sporplanen - et pæretræ!

[image]

Helsingør - fin lille detalje - pæretræ - mere om

af h087 ⌂, bagsværd, 8/7 2014, 10:03 (3799 dage siden) @ Søndenfjords
redigeret af h087, 8/7 2014, 10:37

:-)

historien om pæretræet findes flere forskellige steder på diverse fora

her et af dem

http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/helsing%C3%B8r-en-s%C3%A6kbaneg%C...

http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/opbygning-af-min-bane

http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=5893

og her lidt nede i tråden
http://www.sporskiftet.dk/forum/endebaneg%C3%A5rd-0

og flere steder - det er lidt af en "never ending story" - og jeg har stadig ikke smagt - for endda set en eneste pære derpå - :-(
men som Thomsen engang sagde " en naturlig forklaring " - nu bare PED & Co

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Helsingør - fin lille detalje - pæretræ - mere om

af ped @, Hg, 9/7 2014, 00:08 (3799 dage siden) @ h087

Hej Kasd,

I den sidste tid blev de efterhånden ret lange godstog i Helsingør oprangéret til henholdvis Godsbanen, Rødby og Nyborg (der naturligvis endte i Korsør).

Som beskrevet af Henning var der jo kun få vogne med hver færge, men de blev fra færgerne stillet i et opstillingsspor.
Efter den ombygning Henning nævner med ilæggelse af englændere, kom opstillingssporet til at ligge som nr. 3 fra bilopmarchbåsene.
Altså det 3. yderste, hvor de 2 yderste var afgangsporene for godstog.
Du kan se sporene hos Henning på Rundremisen - det er godt!

Hvorfor man aldrig anlagde 3 afgangsspor, når man nu havde 3 destinationer, har jeg aldrig forstået!

Netop disse englændere gjorde at man kunne komme i hovedsporet en gang imellem, hvis man fik lov fra komandoposten og kunne komme hurtigt væk igen.
Det kunne være 20 vogne der stod samlet i opstillingssporet, som skulle til Rødby.
Det kunne være vogne fra og til Volvo, eller Interfrigovogne der skulle samme vej.

Og det kære pæretræ (som nogen påstår at jeg har ædt frugterne fra) havde skam opgivet ævret på dette tidspunkt, - sikkert for at gøre plads til flere spor...

Venligst
ped

Helsingør - hvor lange var godstogene fra Helsingør..?

af Jan Bøgedal Slundt @, 17/7 2014, 00:17 (3791 dage siden) @ ped

Var godstogene stadig de 835 meter, når de kom fra Helsingør...? eller var de kortere p.g.a. de små jernbanefærger og den lille sporplads...?

mvh.

Jan

Helsingør - hvor lange var godstogene fra Helsingør..?

af Svend B J, 17/7 2014, 09:30 (3790 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Var godstogene stadig de 835 meter, når de kom fra Helsingør...? eller var de kortere p.g.a. de små jernbanefærger og den lille sporplads...?

En sædvanligvis pålidelig kilder siger: Der kunne - uden videre - ekspederes godstog på op til 630 meter.

--
Svend
[image]

Helsingør - hvor lange var godstogene fra Helsingør..?

af Lars Møller Jensen, 17/7 2014, 22:57 (3790 dage siden) @ Svend B J

Da jeg boede lige op af Kystbanen i 1962-1972 var godstogene oftest på 30-35 vogne, jeg talte dem ofte når de passerede. Med hilsen Lars Møller Jensen.

Helsingør - hvor lange var godstogene fra Helsingør..?

af Georg Schmidt, 17/7 2014, 23:03 (3790 dage siden) @ Lars Møller Jensen

I 1985 var mange af dem ca. 600 meter.

Mvh
Georg

Helsingør - hvor lange var godstogene fra Helsingør..?

af Peter H, Nærum, 18/7 2014, 21:38 (3789 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej

Jeg talte op til 40-50 vogne i de Mz trukne godstog på Kystbanen 1985-86, inden DAN-LINK startede.

Med venlig hilsen
Peter H.

Helsingør - hvor lange var godstogene fra Helsingør..?

af UTJ, 18/7 2014, 22:18 (3789 dage siden) @ Peter H

Hej

Jeg talte op til 40-50 vogne i de Mz trukne godstog på Kystbanen 1985-86, inden DAN-LINK startede.

Med venlig hilsen
Peter H.

40 vogne a 14 m giver 560 m (14 m svarer til en Gbs eller en Os/Kbps), og en Gs var 10,6 m, så det passer med Georgs toglængder - det var jo nok særligt Helsingør station som begrænsede længderne, med mulighed for at også Rungsted/Klampenborg/Lersøen kunne betyde begrænsning......

Helsingør - hvor lange var godstogene fra Helsingør..?

af Svend B J, 19/7 2014, 00:01 (3789 dage siden) @ UTJ
redigeret af Svend B J, 19/7 2014, 00:06

40 vogne a 14 m giver 560 m (14 m svarer til en Gbs eller en Os/Kbps), og en Gs var 10,6 m, så det passer med Georgs toglængder - det var jo nok særligt Helsingør station som begrænsede længderne, med mulighed for at også Rungsted/Klampenborg/Lersøen kunne betyde begrænsning......

Jeg genudsender lige informationen, der stammer fra en person, som har været i Helsingør kmp i mange år:
Godstog på op til 630 meter kunne ekspederes direkte ind på stationen uden yderligere dikkedarer (kunstig togvejsopløsning, deling af toget med hurtig bortrangering af de for mange vogne ......).

--
Svend
[image]

Helsingør - hvor lange var godstogene fra Helsingør..?

af UTJ, 19/7 2014, 07:28 (3789 dage siden) @ Svend B J

40 vogne a 14 m giver 560 m (14 m svarer til en Gbs eller en Os/Kbps), og en Gs var 10,6 m, så det passer med Georgs toglængder - det var jo nok særligt Helsingør station som begrænsede længderne, med mulighed for at også Rungsted/Klampenborg/Lersøen kunne betyde begrænsning......


Jeg genudsender lige informationen, der stammer fra en person, som har været i Helsingør kmp i mange år:
Godstog på op til 630 meter kunne ekspederes direkte ind på stationen uden yderligere dikkedarer (kunstig togvejsopløsning, deling af toget med hurtig bortrangering af de for mange vogne ......).

;-)

Helsingør - hvor lange var godstogene fra Helsingør..?

af Georg Schmidt, 19/7 2014, 09:50 (3788 dage siden) @ Svend B J

Det er jo mange år siden, men som jeg husker det, indrangerede vi mange godstog fra syd (1985-86) ind til en mand som stod ca. på højde med kommandoposten og derfra gik det så videre frem.
Når vi kørte med godstogene sydpå, kunne der godt være et medgående håndskifte på vejen ud, og det kunne hænde, at ME'eren selv omstillede det.:-D

Mvh
Georg

Avatar

Helsingør - hvor lange var godstogene fra Helsingør..?

af Futfar, Kajerød, 19/7 2014, 17:22 (3788 dage siden) @ Georg Schmidt

Øhh nå, og hvad betyder så det?:-) En mand og medgående sporskifter - det sidste tror jeg nu nok jeg ved hvad betyder - men håndskift og ME styret skift???:-P . I øvrigt troede jeg ikke at det var særlig almindeligt at anvende ME til godstog, men særtilfælde kunne vel forekomme? Eller hur?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Helsingør - fin lille detalje - pæretræ - mere om

af Lars Møller Jensen, 24/7 2014, 22:54 (3783 dage siden) @ ped

Man havde i praksis kun 2 destinationer Korsør blev erstattet af Rødby Øst, da fugleflugtslinjen blev åbnet. Et kort studie af godstogene på godsforbindelsesbanen i tjenestekøreplanen 1960 og 1964 viser at disse tog skiftede nummer på Lersøen. Den anden destination var naturligvis Gb, hvor vogne til Fyn/Jylland så blev omrangeret.
Senere løb Rødbygodstog også via Kh.
Jeg formoder at Hälsingborg havde sorteret ankommende og at Helsingørs sværeste opgave var at fordele afgåednde vogne så vægten blev rigtigt fordelt på hvert færgetræk der sattes ombord. TEEM-erne skulle jo senest med færge dette eller hint.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak