Helsingør - fin lille detalje - pæretræ - mere om
Hej Kasd,
I den sidste tid blev de efterhånden ret lange godstog i Helsingør oprangéret til henholdvis Godsbanen, Rødby og Nyborg (der naturligvis endte i Korsør).
Som beskrevet af Henning var der jo kun få vogne med hver færge, men de blev fra færgerne stillet i et opstillingsspor.
Efter den ombygning Henning nævner med ilæggelse af englændere, kom opstillingssporet til at ligge som nr. 3 fra bilopmarchbåsene.
Altså det 3. yderste, hvor de 2 yderste var afgangsporene for godstog.
Du kan se sporene hos Henning på Rundremisen - det er godt!
Hvorfor man aldrig anlagde 3 afgangsspor, når man nu havde 3 destinationer, har jeg aldrig forstået!
Netop disse englændere gjorde at man kunne komme i hovedsporet en gang imellem, hvis man fik lov fra komandoposten og kunne komme hurtigt væk igen.
Det kunne være 20 vogne der stod samlet i opstillingssporet, som skulle til Rødby.
Det kunne være vogne fra og til Volvo, eller Interfrigovogne der skulle samme vej.
Og det kære pæretræ (som nogen påstår at jeg har ædt frugterne fra) havde skam opgivet ævret på dette tidspunkt, - sikkert for at gøre plads til flere spor...
Venligst
ped