Mit tidligere anlæg

af cslundsten, 29/4 2014, 16:21 (3867 dage siden)

Da jeg nu endelig så småt er i gang med at bygge nyt anlæg var det på tide at få opdateret min hjemmeside med beskrivelse og fotos af det gamle. Jeg gennemfotograferede af samme grund anlægget inden det blev skrottet.

Forbilledet var amerikansk og skalaen N:
http://www.lundsten.dk/oldlayout-dk/index.html

Det nye anlæg er også skala N og amerikansk, men mere nutidigt og en helt anden strækning.

Carsten Lundsten

Mit tidligere anlæg

af Lindhard, 29/4 2014, 18:16 (3867 dage siden) @ cslundsten

Jeg håber da, at du har kunnet gemme og genbruge en stor del af anlægget. Det var da synd, hvis det hele bare skulle smides væk.

Har du en oversigt over (planerne for) det nye anlæg?

Mit tidligere anlæg

af cslundsten, 29/4 2014, 18:42 (3867 dage siden) @ Lindhard

Jeg håber da, at du har kunnet gemme og genbruge en stor del af anlægget. Det var da synd, hvis det hele bare skulle smides væk.

Det kunne jeg ikke. Det kunne ikke skilles ad så Vestforbrænding fik det. Selvfølgelig har jeg gemt bygninger og rullende materiel, men genbrugsfaktoren er temmelig lav. På grund af anden lokalitet og tidsperiode. Sporet er umuligt at redde når det har været ballasteret, og jeg ville desuden gerne have pænere spor (code 40). Hvilket så betyder selvbyg af sporskifter (dog med værktøjer fra FastTracks).

Har du en oversigt over (planerne for) det nye anlæg?

Jeg har en grovskitse, men har kun detailplanlagt den ene sektion som jeg er ved at bygge nu (ArcelorMittal coke), som er meget kraftigt inspireret af koksværket ved Monessen, Pennsylvania:
http://www.lundsten.dk/layout/WE-sketch.png

Carsten Lundsten

Mit tidligere anlæg

af sorensen_dk, 30/4 2014, 02:55 (3867 dage siden) @ cslundsten

Carsten, det var et mere end nydeligt anlæg du fik bygget!

Jeg kan se du har en reference til David Barrow's Cat Mountain & Santa Fe. Jeg er med på konceptet med en lineær sporplan, men har altid anset hans domino-anlæg for ekstremt kedsommelige, selvom han er en stor stjerne i ModelRailroader.

På et konkurrerende forum har jeg nogle gange reklameret for John Armstrong som den ultimative anlægsdesigner; måske endda opfinderen af lineært desigt. Flere af hans tidlige sporplaner, og specielt artiklen om 'Yard Design', er guld værd. Kan downloades (købes) her :

http://www.kalmbachstore.com/modeltrains-railroading-model-railroading-digital-download...

Noget siger mig (jvf. grovskitsen) at du ikke får det maksimale ud af rummet. John Armstrong er altid værd at genlæse....

Håber du får tid til at dokumentere fremdriften på hjemmesiden.

Tom P.

Mit tidligere anlæg

af cslundsten, 30/4 2014, 09:42 (3866 dage siden) @ sorensen_dk

Carsten, det var et mere end nydeligt anlæg du fik bygget!

Tak!

Jeg kan se du har en reference til David Barrow's Cat Mountain & Santa Fe. Jeg er med på konceptet med en lineær sporplan, men har altid anset hans domino-anlæg for ekstremt kedsommelige, selvom han er en stor stjerne i ModelRailroader.

David Barrow er jo netop mest kendt for sine "domino"-anlæg, men hans anlæg var faktisk første gang jeg så "walk around". Domino egner sig mest til flade anlæg så det var ikke en idé der fængede.

"Walk around" princippet bliver lidt udfordret på det nye anlæg. Det sætter jo en del begrænsninger i at lave f.eks. sidebaner så jeg har forsøgt at tænke begrebet lidt bredere. Det er svært at forklare alene ud fra skitsen men det er i det mindste nogenlunde klart inde i mit hoved. Tror jeg nok...

På et konkurrerende forum har jeg nogle gange reklameret for John Armstrong som den ultimative anlægsdesigner; måske endda opfinderen af lineært desigt. Flere af hans tidlige sporplaner, og specielt artiklen om 'Yard Design', er guld værd. Kan downloades (købes) her :

http://www.kalmbachstore.com/modeltrains-railroading-model-railroading-digital-download...

Noget siger mig (jvf. grovskitsen) at du ikke får det maksimale ud af rummet. John Armstrong er altid værd at genlæse....

Jeg kender godt John Armstrong og har bøger af ham. Men ideen med anlægget er ikke så meget at optimere pladsudnyttelsen (anlægget er i forvejen rigeligt stort) men derimod at genskabe nogle af de jernbanemiljøer jeg kender og holder af. Når du skriver "yard design" så formoder jeg at du hentyder til "Brook Yard". Den er inspireret af virkelighedens Rook Yard og er derfor i nogen grad bundet af andre faktorer end pladsudnyttelse.

De fleste elementer i grovskitsen har faktisk en kraftig tråd til virkelighedens Wheeling & Lake Erie Railroad i Pennsylvania, og adskillige tager ret direkte udgangspunkt i virkeligheden. Min modeljernbaneinteresse har over årene udviklet sig mere mod model end mod jernbane... :-)

Håber du får tid til at dokumentere fremdriften på hjemmesiden.

Jeg er ved at skrive på en webside som forklarer det nye anlæg. Der er meget mere i historien end man kan se på grovskitsen, og også en hel del jeg ikke har besluttet endnu. Men den første sektion til anlægget er da under opbygning selvom den endnu er langt fra at være fotogen :-)

Carsten Lundsten

Mit tidligere anlæg

af sorensen_dk, 30/4 2014, 10:46 (3866 dage siden) @ cslundsten

Tak for dit svar - i sagens natur kan en grovskitse ikke få det hele med ;-)

Yard design: Jeg var lidt sløset, dér. Jeg henviste til hæftet 'Freight Yards by John Armstrong'. Forklarer principperne for godsbanegårde i virkelighed og model.

Selv om Armstrong er kendt for at "presse citronen", har han også øje for at få længst mulig kørestrækning ud af den givne plads uden at fylde det hele med spor - det var mest det jeg sigtede til. Og som du sikkert ved, inkorporerer flere af hans designs også en sidebane.

Jeg forstår udmærket hvor du vil hen med at lægge dig tæt op ad virkeligheden, specielt når man har plads i overflod og har valg spor N.

Bliver spændende at følge...

Tom P.

Mit tidligere anlæg

af cslundsten, 30/4 2014, 12:28 (3866 dage siden) @ sorensen_dk

Tak for dit svar - i sagens natur kan en grovskitse ikke få det hele med ;-)

Yard design: Jeg var lidt sløset, dér. Jeg henviste til hæftet 'Freight Yards by John Armstrong'. Forklarer principperne for godsbanegårde i virkelighed og model.

Jeg mener at have bladret det engang, men jeg har det ikke på lager.

Selv om Armstrong er kendt for at "presse citronen", har han også øje for at få længst mulig kørestrækning ud af den givne plads uden at fylde det hele med spor - det var mest det jeg sigtede til. Og som du sikkert ved, inkorporerer flere af hans designs også en sidebane.

Jeg forstår udmærket hvor du vil hen med at lægge dig tæt op ad virkeligheden, specielt når man har plads i overflod og har valg spor N.

Det nye anlægs kørestrækning (altså hovedstrækningen) bliver vistnok ca. 35 m. Det gamle anlæg havde 28½ m hovedstrækning, så det er ikke meget at vinde på 2½ gange så megen plads! Men dertil kommer så de 2 sidebaner og at der er blevet plads til en kæmpe scene som binder det hele ret meget. Og væsentligst er der blevet meget mere plads til landskab, noget som jeg savnede på det gamle anlæg.

Det er selvfølgelig lidt svært at redegøre for beslutningsprocessen uden en masse baggrundsinformation om prototypen, men det er et bevidst valg. Jeg føler det som om jeg har tegnet en halv milliard skitser af vidt forskellige løsninger, men på et tidspunkt må man jo begynde at sømme nogle af ideerne fast og så arbejde videre derfra. Der er helt sikkert også nogle dele af anlægget der bliver udfordrende og beslutninger der bliver revideret :-)

Carsten Lundsten

Mit tidligere anlæg

af Jan-Eddie, 30/4 2014, 08:55 (3866 dage siden) @ cslundsten

Hej Carsten.
Det er dejligt at se, hvordan du har kælet for detaljerne, selv telefontrådene har du monteret. Det ligner slet ikke skala N - forstået på den måde, at alt du har lavet er så spinkelt og detaljeret, at det ligner en større skala. Meget smukt! Jeg glæder mig til at se dit nye projekt.
Med venlig hilsen
Jan-Eddie Mathiasen

Mit tidligere anlæg

af cslundsten, 30/4 2014, 09:48 (3866 dage siden) @ Jan-Eddie

Hej Carsten.
Det er dejligt at se, hvordan du har kælet for detaljerne, selv telefontrådene har du monteret. Det ligner slet ikke skala N - forstået på den måde, at alt du har lavet er så spinkelt og detaljeret, at det ligner en større skala. Meget smukt!

Tak! Trådene var en af de detaljer jeg vejede for og imod. Trådene var ifølge sagens natur noget grove, men det mest bøvlede var alligevel at modificere pælene (plastic fra Atlas) så der kom ekstra isolatorer på armene ;-)

Jeg glæder mig til at se dit nye projekt.

Tak, det gør jeg også! :-)

Carsten Lundsten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak