CAE-vognen er landet
Iflg. Heljans hjemmeside, så er CAE-vognen nu kommet til landet og skulle være ude hos forhandlerne. Den er stærkt savnet, da vi just ikke er vant til personvogne med rejsegodsrum.
Mvh
Claus
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 18/8 2011, 22:44 (4851 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 18/8 2011, 22:51
Iflg. Heljans hjemmeside, så er CAE-vognen nu kommet til landet og skulle være ude hos forhandlerne. Den er stærkt savnet, da vi just ikke er vant til personvogne med rejsegodsrum.
Mvh
Claus
af Tommy Nilsson , Ringsted, 20/8 2011, 10:20 (4849 dage siden) @ Claus E. Hansen
Iflg. Heljans hjemmeside, så er CAE-vognen nu kommet til landet og skulle være ude hos forhandlerne. Den er stærkt savnet, da vi just ikke er vant til personvogne med rejsegodsrum.
Efter lang tids søgning på Heljan.dk fandt jeg endelig denne brochure som jeg har tilladt mig at kopiere en del af:
To vogne, der ser virkelig nydelige ud.
DSB CAE 1034 - Ombygget 1956 fra DSB CA 1024 og omlitreret 1961/62 til DSB CAE 1262.
DSB CAE 1262 - Omlitreret 1961/62 fra CAE 1034. Omlitreret 1967 til DSB Cae 51 86 82-24 262-4. Udrangeret 1978.
--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk
af UTJ, 20/8 2011, 10:55 (4849 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg kan tilmed afsløre af BRh 288 faktisk er fra perioden 1967-70, hvor personvognene har gl. litra og nyt nummer. Det er således mere en CAE 288, men ganske korrekt.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 20/8 2011, 16:30 (4849 dage siden) @ UTJ
Jeg kan tilmed afsløre af BRh 288 faktisk er fra perioden 1967-70, hvor personvognene har gl. litra og nyt nummer. Det er således mere en CAE 288, men ganske korrekt.
Når man forstørrer billedet op, ser det grangiveligt ud som om der står Car som litra på vognen. Jeg antager Heljan har brugt et billede af en tidligere udsendt vogn som illustration til den "nye" BRh vogn.
Vogn 288 havde følgende livsforløb:
Bygget af Scandia 1932 som CA 1013
Ombygget 1953 til CAR 1048
Omlitreret 1961 til CAR 1288
Omlitreret 1967 til Car 51 86 85-24 288-6
Omlitreret 1969 til BRh 51 86 85-24 288-6
Udrangeret og ophugget 1974
--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk
af UTJ, 20/8 2011, 18:31 (4849 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg kan tilmed afsløre af BRh 288 faktisk er fra perioden 1967-70, hvor personvognene har gl. litra og nyt nummer. Det er således mere en CAE 288, men ganske korrekt.
Når man forstørrer billedet op, ser det grangiveligt ud som om der står Car som litra på vognen. Jeg antager Heljan har brugt et billede af en tidligere udsendt vogn som illustration til den "nye" BRh vogn.Vogn 288 havde følgende livsforløb:
Bygget af Scandia 1932 som CA 1013
Ombygget 1953 til CAR 1048
Omlitreret 1961 til CAR 1288
Omlitreret 1967 til Car 51 86 85-24 288-6
Omlitreret 1969 til BRh 51 86 85-24 288-6
Udrangeret og ophugget 1974
Nej litraet på denne vogn er CAR, selvfølgelig ikke "CAE". Det er blot en periode som ikke mange har fptograferet. Sådan set er dine lister for 1967/9 forkerte for det var de sædvanlige overføringsbogstaver man anvendte, så underlitra var med "store små" bogstaver
af ME1508, 21/8 2011, 13:34 (4848 dage siden) @ UTJ
redigeret af ME1508, 21/8 2011, 14:24
Men hvad er historien bag AV 313? Ifølge Jernbanen.dk findes denne vogn ikke?
af Svend B J, 21/8 2011, 21:15 (4848 dage siden) @ ME1508
redigeret af Svend B J, 21/8 2011, 21:20
Men hvad er historien bag AV 313? Ifølge Jernbanen.dk findes denne vogn ikke?
Skal vi gætte på en fejl ved korrekturlæsningen? Der skulle nok have være trykt 331 (eller 311 eller 321?)
--
Svend
af holger cordtz, 23/8 2011, 20:37 (4846 dage siden) @ Svend B J
Men hvad er historien bag AV 313? Ifølge Jernbanen.dk findes denne vogn ikke?
Skal vi gætte på en fejl ved korrekturlæsningen? Der skulle nok have være trykt 331 (eller 311 eller 321?)
Har idag set de nye vogne hos min "modeltogsmand" og jo den er god nok,
den nye AV vogn er med nr. 313.!
Mvh
Holger Cordtz
af Erik Olsen , Ishøj, 23/8 2011, 21:26 (4846 dage siden) @ holger cordtz
den nye AV vogn er med nr. 313.!
AV for den!
af Flemming, 23/8 2011, 22:29 (4846 dage siden) @ Erik Olsen
den nye AV vogn er med nr. 313.!
AV for den!
Hej med jer
Det er et oplagt emne til omnummerering eller ombygning.
AV for en venlig hilsen
Flemming
af Per Sørensen , Hg, 23/8 2011, 22:35 (4846 dage siden) @ Flemming
Der er noget helt galt her!
Alle der har læst Anders And ved jo, at der står 313 på hans nummerplade!
Venligst
Ped
af UTJ, 24/8 2011, 07:44 (4846 dage siden) @ Per Sørensen
Der er noget helt galt her!
Alle der har læst Anders And ved jo, at der står 313 på hans nummerplade!Venligst
Ped
Mon epokemodeller eller en anden vil komme med et ruteskilt til Andeby. Og eventuelt figurer til vognen: Rip, Rap og Rup i en kupé, Fætter Højben og Andersine på 1. klasse og A. And ude på toilettet hvor han gemmer sig for togrevisoren (nå nej togbetjenten) fordi han ikke har penge til billetten.........
af Christian Møller, 24/8 2011, 09:36 (4846 dage siden) @ UTJ
af Christian Møller, 24/8 2011, 19:09 (4845 dage siden) @ UTJ
-evt kan man lade vognen - med de passagerer du foreslår - fremføre af Märklin No 3077 med Georg Gearløs som lokofører...
af Christian Møller, 1/9 2011, 09:41 (4838 dage siden) @ holger cordtz
-jvnf HELJAN's egen liste over planlagte modeller - var det nok AV 331, som uheldigvis er blevet til AV 313......
se HER
mvh
Christian
af h087 , bagsværd, 1/9 2011, 10:00 (4837 dage siden) @ Christian Møller
hej Christian
- nå - så må der være gået noget helt galt - jeg har tre (3) med det nummer
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk
af Christian Møller, 1/9 2011, 10:05 (4837 dage siden) @ h087
-omnummereret ???
mvh
Christian
af h087 , bagsværd, 1/9 2011, 10:38 (4837 dage siden) @ Christian Møller
redigeret af h087, 1/9 2011, 10:51
hej Christian
nej - fra fabrikken, købt sammen med AV 289 + AVL 245 og var det 292? og for lang tid siden -
men lad os prøve at spinne en ende -
jeg vil lave en model af AV fx 5 år siden
hvor mange kan jeg sælge
et eller andet antal stk - siger 500 stk
ok - laver med flere numre
formen bliver lavet ok
standtid og produktfremstilling koster penge
hvis jeg kan sælge fx 500 stk pr vognnummer
så får jeg fremstillet fx 10000 stk ialt 20 vognnumre
dernæst til maling og trykning
så kontrol af vogne
opdager at der er sket en fejl med vognnr
ok lægges til side - men det er 500 stk - og de har kostet
og så lige en Gasolin - "hvad gør vi nu, lille du?"
men ok det var kun et spin - noget i stil med utopitanker i politik
men folk der kører sen epoke 3 ( UIC ) eller vil scratchbygge ( hvis de har sider til AC ) kan bruge denne AV 313 til dette formål - eller gemme den i et par år - og sælge den - der kan jo godt være penge i fejltryk - det er set før med andre mærker både med fejlfarve og fejltryk - så fordi det er sket med nummeret på AV 313 ændre det jo ikke noget på verdenssitiuationen - og da vi nu havde en Gasolin før - tager vi så en Sebastian denne gang : " du er ikke alene "
og skal vi så ikke lade den AV være ?
lad os hellere på fokusere på CM, CMM, BL, AF, CP, CML, og AC - og igen gå "fallit"
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk
af Flemming, 1/9 2011, 12:24 (4837 dage siden) @ h087
og så lige en Gasolin - "hvad gør vi nu, lille du?"
lad os hellere på fokusere på CM, CMM, BL, AF, CP, CML, og AC - og igen gå "fallit"
Hej med jer.
Og når vi således er "Ribbet og flået" (Peter Belli) må vi "gå ad vejen mod Korsør" (nocn ein Gasolin) men skidt "for oven over alting stråler moder sol" (Dirch Passer)- det er ganske vist (HC Andersen) og jeg glæder mig til krammet kommer (Flemming) Hold så op (alle i andre)
Venlige hilsner (til jer)
Flemming
af Svend B J, 6/9 2011, 21:41 (4832 dage siden) @ Tommy Nilsson
Når man forstørrer billedet op, ser det grangiveligt ud som om der står Car som litra på vognen. Jeg antager Heljan har brugt et billede af en tidligere udsendt vogn som illustration til den "nye" BRh vogn.
Vogn 288 havde følgende livsforløb:
Bygget af Scandia 1932 som CA 1013
Ombygget 1953 til CAR 1048
Omlitreret 1961 til CAR 1288
Omlitreret 1967 til Car 51 86 85-24 288-6
Omlitreret 1969 til BRh 51 86 85-24 288-6
Udrangeret og ophugget 1974
Katalognr 5258 (vognnummer 288): På æsken står der BRh mens vognen er litreret CAR, altså (som du skriver ovenfor) gældende for perioden 1967-69.
Jeg venter derfor til der kommer en vogn forhåbentlig litreret BRh (vognnummer 290), som katalognr 5257. Se forbilledet her:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=15754
samt nederste fotos på
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1966&litra=BRh&typenr=
--
Svend
af UTJ, 6/9 2011, 23:11 (4832 dage siden) @ Svend B J
Da vognene fik UIC-nummer kørte de i nogle år med det gamle litra - deraf varianten. Og jo BRh 290 er en BRh og med "Restaurant" i DIN-skrift.
af Svend B J, 7/9 2011, 01:05 (4832 dage siden) @ UTJ
redigeret af Svend B J, 7/9 2011, 01:09
Da vognene fik UIC-nummer kørte de i nogle år med det gamle litra - deraf varianten. Og jo BRh 290 er en BRh og med "Restaurant" i DIN-skrift.
Der er vist ikke en finger at sætte på de forskellige udgaver af restaurantvognene, så dette katalognummer (5257) afventes med forventning (alle katalognumre er - så vidt jeg kan forstå - ikke udsendt fra Heljan endnu).
--
Svend