Hios-v, hvor tung skal den være i model..?
Hej
Jeg er ved at omdanne to Roco litra Gs til Hios-v, og jeg tænker jeg er nød til at lægge lidt vægt i dem.. men hvor meget..?
Hvor meget skal den færdige vogn veje..?
mvh.
Jan
Hej
Jeg er ved at omdanne to Roco litra Gs til Hios-v, og jeg tænker jeg er nød til at lægge lidt vægt i dem.. men hvor meget..?
Hvor meget skal den færdige vogn veje..?
mvh.
Jan
af Erik Olsen , Ishøj, 11/4 2014, 18:25 (3885 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Jeg er ved at omdanne to Roco litra Gs til Hios-v, og jeg tænker jeg er nød til at lægge lidt vægt i dem.. men hvor meget..?
Se NEM 302 for anbefaling:
http://www.morop.eu/de/normes/nem302_d.pdf
I skala H0 mindst 0,40 g pr. mm vognlængde (over puffere).
af Jan Bøgedal Slundt , 11/4 2014, 21:27 (3885 dage siden) @ Erik Olsen
Jeg er ved at omdanne to Roco litra Gs til Hios-v, og jeg tænker jeg er nød til at lægge lidt vægt i dem.. men hvor meget..?
Se NEM 302 for anbefaling:
http://www.morop.eu/de/normes/nem302_d.pdf
I skala H0 mindst 0,40 g pr. mm vognlængde (over puffere).
Er det 40-50 gram...? eller kan jeg ikke regne hvad er max vægten som ikke bør overskrides..?
mvh
Jan
af cm, 11/4 2014, 22:42 (3885 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Jeg er ved at omdanne to Roco litra Gs til Hios-v, og jeg tænker jeg er nød til at lægge lidt vægt i dem.. men hvor meget..?
Se NEM 302 for anbefaling:
http://www.morop.eu/de/normes/nem302_d.pdf
I skala H0 mindst 0,40 g pr. mm vognlængde (over puffere).
Er det 40-50 gram...? eller kan jeg ikke regne hvad er max vægten som ikke bør overskrides..?mvh
Jan
10,58 m x 1000 / 87 x 0,4 = 48,6437 gram
mvh
Chr
--
af Jan Bøgedal Slundt , 12/4 2014, 01:15 (3885 dage siden) @ cm
Okay tak for alle input...
Jeg laver den på ca. 50 gram... jeg syntes bare ikke det lyder af meget
Er der så garanti for at den ikke bliver afsporet i kurver hvis der indgår 2-3 Hios-v vogne i en lang stamme..?
Hvis man nu som mig er tilhænger af lange godstog, bør man så ikke opveje alle vognene...? jeg tænker mellem 25 til 40 vogne
mvh
Jan
af cm, 12/4 2014, 08:42 (3884 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Okay tak for alle input...
Jeg laver den på ca. 50 gram... jeg syntes bare ikke det lyder af meget
Er der så garanti for at den ikke bliver afsporet i kurver hvis der indgår 2-3 Hios-v vogne i en lang stamme..?Hvis man nu som mig er tilhænger af lange godstog, bør man så ikke opveje alle vognene...? jeg tænker mellem 25 til 40 vogne
mvh
Jan
Nej... desværre...ingen garantier. Mit forsikringsselskab nægter mig tegning af police for alle mine godsvogne - samt disses ladninger...
mvh
Chr
--
af Tonny Andersen, 12/4 2014, 09:01 (3884 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
Er der nogen der kan sige mig hvordan der blev kørt med Hios-v dengang. Jeg tænker mest på dem der kørte for Carlsberg. I dag kører der et lagt "Øltog", men det var måske anderledes dengang. Blev vognene brugt til at køre ud til mindre øldepoter i diverse byer, eller til at transporterer mellem København og Fredericia som i dag.
Er det kun to vogne som er dekoreret med hhv. den tørstige Tuborg mand og teksterne Carlsberg og Tuborg "DSB Gods - kører naturligvis for Carlsberg"
af Holger Sørensen, 23/4 2014, 09:49 (3873 dage siden) @ Tonny Andersen
Er der nogen der kan sige mig hvordan der blev kørt med Hios-v dengang. Jeg tænker mest på dem der kørte for Carlsberg. I dag kører der et lagt "Øltog", men det var måske anderledes dengang. Blev vognene brugt til at køre ud til mindre øldepoter i diverse byer, eller til at transporterer mellem København og Fredericia som i dag.
Er det kun to vogne som er dekoreret med hhv. den tørstige Tuborg mand og teksterne Carlsberg og Tuborg "DSB Gods - kører naturligvis for Carlsberg"
Hvis du er lidt opsøgende selv og kigger i div. fotohæfter, årshæfter m.m. vil du hurtigt opdage, at de kørte overalt hvor der var et depot.
Da bryggerierne omlagde deres transportsystem, overgik vognen efter en mindre ombygning til at køre for FDB mellem Glostrup og bl.a. Odense/Vejen/Skalborg.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Tonny Andersen, 23/4 2014, 11:41 (3873 dage siden) @ Holger Sørensen
Du må meget undskylde Holger, at jeg ikke selv har købt en bunke årshæfter og årsbøger, for at finde svaret. Jeg har kun haft modeltog i 3 år, og har ikke adgang til årsbøger og årshæfter.
Jeg skal nok lade være med at komme med lignende spørgsmål, hvis ikke det er det dette forum skal bruges til.
Tak for, at du alligevel også tog dig tid til, at komme med et for mig brugbart svar.
af Erik Olsen , Ishøj, 23/4 2014, 13:44 (3873 dage siden) @ Tonny Andersen
Du må meget undskylde Holger ...
Tonny, du skal ikke tage dig så meget af Holgers kvababbelser.
Selvfølgelig må du spørge om sådan noget i dette forum. Selvom mange af os har diverse jarnbanebøger og -blade liggende, er det ikke sikkert at vi har lige den rigtige, og det er også noget af et arbejde at søge efter oplysninger i stakken.
Jeg har i hvert fald mine problemer så snart emnet falder udenfor mine "ekspertområder".
af Erik Olsen , Ishøj, 12/4 2014, 11:35 (3884 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Erik Olsen, 12/4 2014, 11:39
Er det 40-50 gram...? eller kan jeg ikke regne hvad er max vægten som ikke bør overskrides..?
Man kan nok ikke løse den slags opgaver uden at kunne regne.
Jeg havde ikke lige oplysning om modellens længde, derfor beregnede jeg ikke den anbefalede mindstevægt. Cm har beregnet den til 48,6 g under forudsætning af at modellens længde svarer til forbilledets.
NEM 302 som jeg linkede til for din bekvemmeligheds skyld, angiver at den maksimale vognvægt ikke bør overskride den beregnede mindstevægt med mere end 30 %. Det betyder at vognens vægt iht. NEM 302 ikke bør være mere end 63,2 g.
Det vigtigste er at vognene i et tog vejer (relativt) nogenlunde det samme, og der kan NEM 302 udmærket benyttes som vejledning. Det hjælper ikke på sporsikkerheden at forøge vognenes vægt, og forøget vognvægt har yderligere den ulempe at et givet lokomotiv kan trække færre vogne.
Man kan læse lidt om trækkraft, køremodstand og vognvægt i Flemming Lunds artikel "Trækkraft - og andre kræfter" som oprindeligt blev offentliggjort i Signalposten nr. 5, 1975. Artiklen er gengivet med Flemming Lunds tilladelse på min hjemmeside som http://www.modelbaneteknik.dk/model/lok/kraft.htm
Artiklen er ganske vist skrevet med baggrund i målforholdet 1:45 (skala 0), men retningslinjerne er gyldige for alle målforhold bortset fra at anbefalingerne om lokomotivers og vognes vægt ikke er proportionale med målforholdet. Tendensen er at mindre modeller (f. eks. skala H0) er relativt tungere en store modeller (f. eks. skala 0).
Jeg har selv skrevet artiklen "Trækkraftberegninger" http://www.modelbaneteknik.dk/model/lok/berlok.htm som går mere i detaljer med det beregningsmæssige grundlag og som i modsætning til Flemming Lunds artikel anvender den moderne enhed newton (N) for kraft.
Du er velkommen til at stille spørgsmål til artiklerne, evt. direkte til mig på erik.olsen@ishoejby.dk
Københavns Hovedbanegård 1969
Pris 170 kr.
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.
Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer : Zimi dekoder
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.
Storskalaer, Livesteam : Min innendørs skala O bane. Liten men fin.
Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer : Zimi dekoder