Er det 40-50 gram...? eller kan jeg ikke regne hvad er max vægten som ikke bør overskrides..?
Man kan nok ikke løse den slags opgaver uden at kunne regne.
Jeg havde ikke lige oplysning om modellens længde, derfor beregnede jeg ikke den anbefalede mindstevægt. Cm har beregnet den til 48,6 g under forudsætning af at modellens længde svarer til forbilledets.
NEM 302 som jeg linkede til for din bekvemmeligheds skyld, angiver at den maksimale vognvægt ikke bør overskride den beregnede mindstevægt med mere end 30 %. Det betyder at vognens vægt iht. NEM 302 ikke bør være mere end 63,2 g.
Det vigtigste er at vognene i et tog vejer (relativt) nogenlunde det samme, og der kan NEM 302 udmærket benyttes som vejledning. Det hjælper ikke på sporsikkerheden at forøge vognenes vægt, og forøget vognvægt har yderligere den ulempe at et givet lokomotiv kan trække færre vogne.
Man kan læse lidt om trækkraft, køremodstand og vognvægt i Flemming Lunds artikel "Trækkraft - og andre kræfter" som oprindeligt blev offentliggjort i Signalposten nr. 5, 1975. Artiklen er gengivet med Flemming Lunds tilladelse på min hjemmeside som http://www.modelbaneteknik.dk/model/lok/kraft.htm
Artiklen er ganske vist skrevet med baggrund i målforholdet 1:45 (skala 0), men retningslinjerne er gyldige for alle målforhold bortset fra at anbefalingerne om lokomotivers og vognes vægt ikke er proportionale med målforholdet. Tendensen er at mindre modeller (f. eks. skala H0) er relativt tungere en store modeller (f. eks. skala 0).
Jeg har selv skrevet artiklen "Trækkraftberegninger" http://www.modelbaneteknik.dk/model/lok/berlok.htm som går mere i detaljer med det beregningsmæssige grundlag og som i modsætning til Flemming Lunds artikel anvender den moderne enhed newton (N) for kraft.
Du er velkommen til at stille spørgsmål til artiklerne, evt. direkte til mig på erik.olsen@ishoejby.dk