Pris på Heljan BL/Bf vogne
575,- pr. stk. - hvad sker der??? Det er et halvt lokomotiv!
575,- pr. stk. - hvad sker der??? Det er et halvt lokomotiv!
Hej
Logistik, udviklingsomkostninger = forventet salg + fortjeneste = salgspris.
VH
Bent Larsen
Det er ikke meget billigere at producere en vogn, end et lokomotiv.
Merprisen for lokomotivet (hvis man ser på en af de mere enkle typer) går stort set kun til motor og elektronik (lys, dekoder mv.) og så selvfølgelig lidt metal og kraftoverføring til hjulene. Disse ting koster jo ikke 1000 kr i sig selv, så en vogn til 5-600 kr er vel ikke helt af vejen, sammenlignet med et lokomotiv til 15-1600 kr.
En personvogn vil desuden som regel være væsentligt mere detaljeret indvendig end et lokomotiv - dette koster også penge at udvikle/producere.
Johnni
Det kan godt være at det er dyrt. Men teknikken er blevet billigere, end da man byggede B vogns serien.
Da B vognene kom frem i 2006, kostede de 398 DKK. Hvis vi regner det om til nutidens værdi, vil det blive til 469,17 DKK. Så der er godt nok taget godt fat i opskruningen af priserne. Så hvor kommer de sidste 106 DKK. fra? For ACME laver langt bedre detaljer på deres vogne til den pris Heljan ønsker, for Deres produkter.
http://oldmoney.dk/om-oldmoney/?belob=398&index=Index1&fra_aar=2006&til_aar...
Det kan godt være, at du regner med, at en i den virkelige verden relativt fåtallig vogntype som litra BL/Bf kan sælge i lige så mange eksemplarer som en af DSB's mest udbredte og almindelige vogntyper litra B, men det gør Heljan rimeligvis ikke. Kun de færreste mj-folk vil købe f.eks. 4-5 stk. BL/Bf-vogne på samme måde, som de i sin tid købte 4-5 stk. B-vogne, og når der sælges færre eksemplarer af en model, må stykprisen nødvendigvis blive højere for at dække formomkostninger m.m. At A.C.M.E. sælger lige så mange af deres boggievogne, som Heljan kan sælge af BL/Bf-vognene, er en påstand helt ude i hampen al den stund, at det italienske mj-marked er langt større end det danske. Det vil ikke forbavse mig, om A.C.M.E.'s profit pr. vogn er højere end Heljans ditto, selv om udsalgsprisen er en del lavere.
Vh
Morten
Det kan godt være, at du regner med, at en i den virkelige verden relativt fåtallig vogntype som litra BL/Bf kan sælge i lige så mange eksemplarer som en af DSB's mest udbredte og almindelige vogntyper litra B, men det gør Heljan rimeligvis ikke. Kun de færreste mj-folk vil købe f.eks. 4-5 stk. BL/Bf-vogne på samme måde, som de i sin tid købte 4-5 stk. B-vogne, og når der sælges færre eksemplarer af en model, må stykprisen nødvendigvis blive højere for at dække formomkostninger m.m. At A.C.M.E. sælger lige så mange af deres boggievogne, som Heljan kan sælge af BL/Bf-vognene, er en påstand helt ude i hampen al den stund, at det italienske mj-marked er langt større end det danske. Det vil ikke forbavse mig, om A.C.M.E.'s profit pr. vogn er højere end Heljans ditto, selv om udsalgsprisen er en del lavere.
Vh
Morten
Hej
Jeg syntes egentlig prisen er okay, som det nævnes er det de færreste som køber mange vogne af denne type, DSB havde kun 20 stk mod ca. 230 B vogne... så salget vil jo nok blive mindre, men udviklingen og formværktøj skal stadig betales. Vi skal i stedet være glade for, at Heljan gider denne lille serie vogne
Så håber jeg bare at næste projekt fra Heljan bliver litra Bg, ABg samt Ag
Jeg skal personligt ha' 4 stk.
mvh.
Jan
Hvis markedet kan bære 575,- pr. stk., er prisen korrekt sat, så helt OK at lade fanatikerne betale den pris.
Vi andre venter så bare til markedet er mættet og brugtprisen bliver spiselig
Og forhandlerne kan jo selv bestemme hvor de vil lægge sig i.f.t. listeprisen.
Tom
Det er da bare at vente til messerne i 2015. Der vil vognene komme på tilbud, hvis de ikke har kunne sælge, eller også vil de være udsolgt
CM tagryttervognen havde også en pæn pris over 500 kr. Den ser da ud til at holde prisen, så Heljan ved nok hvad de gør med hensyn til priser.
Når nu ACME bliver nævnt, så syntes jeg det er sjov så hurtig deres produkter bliver udsolgt, og det har været uden alt for meget tilbud. Det har da fået mig til at forudbestille EA 3010. Måske producenterne er blevet bedre til at ramme det rigtige antal, når der fremstilles nye produkter.
Med hensyn til brugtprisen, så holdes den jo også højt, hvis der er få eksemplarer fremstillet.
Den skal da bare købes på RC Kongens hjemmeside det er jo samme sted som Heljan og prisen vil være lavere hos RC så kan man jo bare smide prisen under den vejledende udsalgspris.........
Denis Petersen
Danmark set fra en togkupe
Pris 300 kr.