hjemmelavede litreringer

af Peter H, Nærum, 16/1 2014, 23:12 (3966 dage siden)

Go' aften

Er der mon nogen der har erfaringer med hjemmelavede litreringer, vådtransfers eller tørtransfers?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at fremstille mine egene litreringer, men er ikke helt sikker på hvordan!

Engang købte jeg litreringer (vådtransfers) til DSB diesellokomotiver i epoke 3. Desværre var jeg ikke tilfreds med den gule farve, som så nærmest "kold og skrigende" ud, på den maroon farvede vognkasse. Kan man egentlig justere på farven på litreringer?

Typerne synes heller ikke korrekte, idet de er mere buttede, end hos forbilledet og faktisk er en variant af DSB's antikva skrift.

Jeg håber at nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Peter H

hjemmelavede litreringer

af Peter H, Nærum, 17/1 2014, 16:00 (3965 dage siden) @ Litra ME

Hej Claus

Mange tak for link:-)

Mvh
Peter H

hjemmelavede litreringer

af peterw, 17/1 2014, 16:09 (3965 dage siden) @ Peter H

Hej,

Hvis du har mod på selv at forsøge dig med hele processen har f.eks. Stoppel Hobby egnede materialer til både laser- og inkjet, dvs. bærefilm og spraylak til at "forsegle med"

(Disse kan ikke skrive med hvid "farve"- så der findes to typer "bærefilm", i hhv. klar og hvid.)

Jeg har selv indkøbt materialerne for et stykke tid siden men er ikke helt nået til at prøve endnu - jeg skal give lyd når jeg har forsøgt mig...

Mvh,

Peter W

hjemmelavede litreringer

af henho, Ringkøbing, 17/1 2014, 16:35 (3965 dage siden) @ peterw

Hej

Min den langhårede 'gør' i 1:12 (dukkehus-størrelsen), og hun har opnået glimrende resultater med den halvmatte decal-papirtype på hendes Epson One-in-all printer.

Rent økonomisk skal man bare huske helst, at fylde a4 arket op, da prisen pr. ark er rimelig høj, så spildet bør minimeres.

Når arket er printet, får det en gang klar mat spray-lak af flere omgange. Så når blækket ikke, at løbe ud, når decalsene skal i vand.

Men det er rigtigt, at hvis man absolut vil printe decals med hvidt på, så hedder det anskaffelse af hundedyr special-printer med tilhørende farvepatroner. :-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

hjemmelavede litreringer

af Peter H, Nærum, 19/1 2014, 15:49 (3963 dage siden) @ peterw
redigeret af Peter H, 19/1 2014, 15:58

Hej Peterw

Det lyder spændende.

Så må man altså undvære hvid skrift, hvis man vil lave egne transfers, med laserprinter.

Men jeg vil da lige se hvad Stoppel Hobby har til hjemmelavede transfers.

Det her decalpapir, skal det sprayes med en let film af lim, eller er det for-limet?

Og hvilken printer prisklasse skal man investere i, for at få et pænt resultat?

Med venlig hilsen
Peter H

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004
Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak