Lyden til MY 1201 og 1202

af Tonny, 13/1 2014, 11:32 (3970 dage siden)

Jeg har Esu LokSound i alle mine lokomotiver, men til de seneste lokomotiver har jeg et spørgsmål.
Lyden fra de to lokomotiver MY 1201 og 1202, skulle være helt speciel, efter hvad jeg har hørt. Den lyd er det jo ikke muligt at få, men findes der en anden lokomotivtype, som ligner så meget i lyd, at jeg kan vælge den til mine to lokomotiver?

Motoren er en 16 cyl. dieselmotor bygget på B&W. De andre MY er også 16 cyl. dieselmotor men bygget hos GM. Jeg mener jeg har læst et sted, at det var de eneste to motorer B&W byggede til brug i lokomotiver. Jeg leder ikke efter en lyd der er 100%, men bare den der ligner mest.

af Steff, 13/1 2014, 17:26 (3969 dage siden) @ Tonny

Go´eftermiddag Tonny!

Dette med lyd har været oppe før som du også kan se af det svar, du allerede har fundet.
Jeg er stadig ikke sikker, da min video af DSB filmen "Fyn sådan set" åbenbart ikke er på den skive den burde. Men under alle omstændigheder, medvirkede en af "Marylinerne" på et tidspunkt til at skubbe den tyske "FLAK" fotovogn. Men om der er lyd, ved jeg altså ikke, men mit bedste bud ellers.
Sekundært at holde sig væk fra ECU lydene, der på nær en 16 cyl ALCO, næsten alle er EMD. Og så har man en (mange bandeord) til at anvende hornet uafladeligt ind over motorlyden.
Sidst googlede jeg således: UK 16 cylinder 2 stroke locomotive diesel motor sound. Der kom en masse muligheder frem, men man skal nok lige se (høre:-) ) sig om. Mit BUD KUNNE VÆRE en PAXMANN eller en SULTZER som jeg tror vil være det nærmeste i denne størrelse. Husk på, at B&W motorerne var ENERE, hvorfor du ikke kan finde dem i et f.eks. skib!
Men held og lykke.

Med venlig hilsen

Steffen

af Tonny, 13/1 2014, 18:04 (3969 dage siden) @ Steff

Tak for svarene. Jeg har læst og hørt en del om de to lokomotiver, det var derfor jeg var klar over at det måtte være noget specielt lydmæssigt.
Jeg har noget at arbejde videre med, tak skal I have.

af Steff, 13/1 2014, 19:15 (3969 dage siden) @ Tonny

Hej igen Tonny!

Nej, lyden var IKKE spor speciel overhovedet. Men den var bare anderledes end en GM-diesel i 11XX MY´erne. Og det er sikkert dette, der har fået samtiden og nu eftertiden til at bemærke/forstærke det som noget ganske specielt. Så en jernbanedieselmotor 16 cylindre to-gangs diesel på omkring 1500 il 2000 HK uden turbo vil passe. Ved de engelske jernbaner (BR) er der sikkert masser af lyde du kan anvende.

Mvh

Steffen Dresler

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 13/1 2014, 23:18 (3969 dage siden) @ Steff

Hej igen Tonny!

Nej, lyden var IKKE spor speciel overhovedet. Men den var bare anderledes end en GM-diesel i 11XX MY´erne. Og det er sikkert dette, der har fået samtiden og nu eftertiden til at bemærke/forstærke det som noget ganske specielt. Så en jernbanedieselmotor 16 cylindre to-gangs diesel på omkring 1500 il 2000 HK uden turbo vil passe. Ved de engelske jernbaner (BR) er der sikkert masser af lyde du kan anvende.

Mvh

Steffen Dresler

Hej Steffen

Det kunne være et godt bud - kunne en ALCO S1 måske minde lidt om den rigtige lyd ?.

I det hele taget at kunne udpege en motorlyd, der matcher bedst, kunne måske være en passende opgave for dem, der selv har oplevet den "live".
Gad vide om nogen ville være i stand til det - sådan at vi kunne få en næsten-og-nær-ved lyd til MY 1200 i model ?. :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

af Steff, 13/1 2014, 23:47 (3969 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Go´aften Carsten!

Uha, jeg skal vare mig med at sige om det er den rigtige lyd eller ikke. Jeg kan huske LOKOMOTIVERNE komme KØRENDE i begyndelsen af 1960´erne i Fredericia når jeg var på besøg dér. Men lige at afgøre lyden, tør jeg slet ikke, det må andre og mere erfarende gøre. Og så må jeg jo nok være ærlig, at det måske ikke lige var lyden der interesserede en mest, men TOGET med selvfølgelig lokomotiv.
Men adspurgt ville jeg mene at de "brummede" mere end GM´erne. Og så kan man jo prøve at definere på dette:-)!

Men lyden fra ALCO´en er vel det der kommer nærmest, hvis den altså er en 16 CYL, 2 takt lokomotivmotor på omkring de 1500 - 1800 HK og at slag og boring er nogenlunde som på B&W´en?

Godnat og sov godt, skal tidlig op!

Steffen Dresler

af cm, 17/1 2014, 12:47 (3965 dage siden) @ Tonny

Jeg mener jeg har læst et sted, at det var de eneste to motorer B&W byggede til brug i lokomotiver.

Hej Tonny!

KSB (København-Slangerupbanen) havde B&W-motorer i M1 og M2 (6 cyl) samt M3 og M4 (8 cyl). Men om motorerne decideret var byggede som lokomotivmotorer, ved jeg ikke...

mvh
Chr

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak