Danske el-master til modelbanen, et billede
Godaften til alle I der ønsker at køre med dansk køreledning.
Det findes ikke færdiglavet dansk DSB i model, men man kan – afhængig af temperament (og pengepung) – købe sig til næsten et korrekt DSB type kørelednings anlæg. Heldigvis er det os selv der afgøre, hvor korrekt det skal være. Men, vil man være 110% korrekt er der kun en vej, byg selv. Men der er selvfølgelig hjælp fra de to firmaer, der laver køreledningsanlæg (overledning er en dansk ”underslættelse” fra det tyske Oberleitung, men vi ved jo nok alle hvad der menes).
Hos de to tyske firmaer Sommerfeldt eller Viessmann kan der købes komplette sæt samt ikke mindst de reservedele, der så kan benyttes til at opbygge et dansk anlæg.
Som jeg ser forskellene på det tilrådighed på markedet og det danske er, at masterne ikke findes helt korrekt med firkantede lukkede stålmaster, at returledningen på strækningsmaster sidder mellem anker og udligger og at der anvendes anden type galger og rammer over flere spor. Men det er jo det man selv skal afgøre, hvor meget man ønsker at gøre ved det. Industrimasterne kan jo males så de f.eks. Illudere cortenstål mv.
Mit råd skal være, at anskaffe katalogerne fra de to firmaer og tage en tur ud og fotografere køreledningsanlæg i virkeligheden. Yderligere at blive enig med sig selv om køreledningsanlægget skal dække alle spor, eller kun hovedsporene. Ved det første får man så mulighed for – som mange steder i virkeligheden, at anvende dieselrangertrækkraft. Når man så har fået lavet sin vurdering, set på muligheder og PRISER, da først at vælge eller eventuelt kombinere firmaernes tilbud.
Herunder et antal scanninger fra den indledningsvise danske kørelednings manual, hvor I forhåbentlig kan danne jer nogle indtryk om, hvad det er og hvor meget man ønsker at gøre i transversaller, ledningsadskillere, sugetransformatorer mv. Da der er tekst på det meste, taler det jo for sig selv, håber jeg.
Hvor jeg eventuelt kan hjælpe med svar på spørgsmål, skriv! Vi lære jo alle hele tiden også af erfaringer.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler