A.C.M.E. EA 3022 Søren Frichs
Vejlesen Hobby er ude nu med EA 3022 Søren Frichs. Atter en model fra ACME.
--
Med venlig hilsen
Futfar.
Vejlesen Hobby er ude nu med EA 3022 Søren Frichs. Atter en model fra ACME.
--
Med venlig hilsen
Futfar.
Hobbykæden har den skam også
Denis Petersen
Ja, men den er også blå.... øv
Lur mig der sker noget i det nye år på Rød/sort siden
Denis Petersen
Her i Rød.
Mvh
Georg
Skal vi så ikke lige nuppe den i blå også. Den røde farve er dog synlig igen flere steder.
København 2/11/2011.
Hvad er så prisen på "Søren Frichs" 3022. "Kristine Meyer" 3007 kan jo efterhånden fås til 1498,- kr.
Hej igen..
Når man så har fået nok el-lokomotiver til sin modelbane, hvad så med danske el-master, fås de...? - og hvilken køretråd kan fås..?
mvh.
Jan
Go´formiddag Jan!
Jeg prøvede for MANGE ÅR SIDEN til bladet Lokomotivet, at fremstille de "nye" køreledningsmaster, man var begyndt at anvende på Kystbanen.
Der findes stadig ikke - mig bekendt - noget, der bare kommer i nærheden af det danske. Det SKULLE da så lige være noget engelsk, da det danske jo baserer sig på BR Engeneering Limeted (BREL), altså det man anvender i UK.
Masterne jeg prøvede at lave, blev fremstillet af dele fra "Sommerfelt", der jo fremstiller køreledningsanlæg og dele dertil. Bl.a. anvendte jeg udliggere, korte, lange og dobbelt, køreledning samt isolatorer. Som master var trælister i VISTNOK 4x4 mm eller deromkring. Som isolatorer til returledningen skar jeg dele fra en isolator og satte den fast med et lille metaløje, der blev sat gennem isolatoren og masten. Igennem øjet kunne så "returledningen" føres.
Det ER jo noget omstændigt.
Mål, typer, opstilling mv. fik jeg fra "DSB tekniske meddeler fra Banaafdelingen 1985 nr. 1, Elektrificering af fjernbanerne, Beskrivelse af Køreledningsanlægget".
Om den er til at finde ved jeg ikke, men det er et hammergodt forlæg.
Til S-tog kan faktisk uden problemer anvendes "Sommerfelt" type Reichsbahn master.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Tog lige et billede at det der ikke er ødelagt efter års hengemning.
Til venstre mast med lang udligger, mast med dobbelt udligger, mast med fast opfang, mast med kort udligger og endelig slut/ende mast med bevægelig opfang.
Dette er KUN et udvalg af de forskellige nødvendige master, der mangler bl.a. master med sugetransformater, ledningsadskillere, returledere, galger, gitterportaler mv.
Men med de viste kan du klare noget strækning og transversaler. Du mangler så kun 500 master
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Tog lige et billede at det der ikke er ødelagt efter års hengemning.
Til venstre mast med lang udligger, mast med dobbelt udligger, mast med fast opfang, mast med kort udligger og endelig slut/ende mast med bevægelig opfang.Dette er KUN et udvalg af de forskellige nødvendige master, der mangler bl.a. master med sugetransformater, ledningsadskillere, returledere, galger, gitterportaler mv.
Men med de viste kan du klare noget strækning og transversaler. Du mangler så kun 500 master
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hej Steffen
De er godt nok flotte
Men det bliver for stort et arbejde, at lave dem selv.. selv om der ikke skal ledning og master på de fleste sidespor og sidebaner ...
Er der slet ikke noget der ligner de danske master på markedet
mvh.
Jan
Hej,
Du få lignende master fra Sommerfeldt. De er lavet fra U-profil og er blank.
Du kan selv ommale i brun. Har jeg ihver fald gjort.
Undskyld min dansk (tysker)
Godaften til alle I der ønsker at køre med dansk køreledning.
Det findes ikke færdiglavet dansk DSB i model, men man kan – afhængig af temperament (og pengepung) – købe sig til næsten et korrekt DSB type kørelednings anlæg. Heldigvis er det os selv der afgøre, hvor korrekt det skal være. Men, vil man være 110% korrekt er der kun en vej, byg selv. Men der er selvfølgelig hjælp fra de to firmaer, der laver køreledningsanlæg (overledning er en dansk ”underslættelse” fra det tyske Oberleitung, men vi ved jo nok alle hvad der menes).
Hos de to tyske firmaer Sommerfeldt eller Viessmann kan der købes komplette sæt samt ikke mindst de reservedele, der så kan benyttes til at opbygge et dansk anlæg.
Som jeg ser forskellene på det tilrådighed på markedet og det danske er, at masterne ikke findes helt korrekt med firkantede lukkede stålmaster, at returledningen på strækningsmaster sidder mellem anker og udligger og at der anvendes anden type galger og rammer over flere spor. Men det er jo det man selv skal afgøre, hvor meget man ønsker at gøre ved det. Industrimasterne kan jo males så de f.eks. Illudere cortenstål mv.
Mit råd skal være, at anskaffe katalogerne fra de to firmaer og tage en tur ud og fotografere køreledningsanlæg i virkeligheden. Yderligere at blive enig med sig selv om køreledningsanlægget skal dække alle spor, eller kun hovedsporene. Ved det første får man så mulighed for – som mange steder i virkeligheden, at anvende dieselrangertrækkraft. Når man så har fået lavet sin vurdering, set på muligheder og PRISER, da først at vælge eller eventuelt kombinere firmaernes tilbud.
Herunder et antal scanninger fra den indledningsvise danske kørelednings manual, hvor I forhåbentlig kan danne jer nogle indtryk om, hvad det er og hvor meget man ønsker at gøre i transversaller, ledningsadskillere, sugetransformatorer mv. Da der er tekst på det meste, taler det jo for sig selv, håber jeg.
Hvor jeg eventuelt kan hjælpe med svar på spørgsmål, skriv! Vi lære jo alle hele tiden også af erfaringer.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hej Jan og Steffen,
Tog lige et billede at det der ikke er ødelagt efter års hengemning.
Til venstre mast med lang udligger, mast med dobbelt udligger, mast med fast opfang, mast med kort udligger og endelig slut/ende mast med bevægelig opfang.Dette er KUN et udvalg af de forskellige nødvendige master, der mangler bl.a. master med sugetransformater, ledningsadskillere, returledere, galger, gitterportaler mv.
Men med de viste kan du klare noget strækning og transversaler. Du mangler så kun 500 master
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hej SteffenDe er godt nok flotte
Men det bliver for stort et arbejde, at lave dem selv.. selv om der ikke skal ledning og master på de fleste sidespor og sidebaner ...
Er der slet ikke noget der ligner de danske master på markedet
Inspireret af Steffens info om at DSB masterne er fra BREL googlede jeg lidt efter "british model railroad catenary". På et par fora henvistes der til firmaet Dapol der skulle lave korrekte britiske master.
Ehattons har dem: http://www.ehattons.com/stocklist/results.aspx?searchfield=catenary i skala N og OO (og altså ikke i 1:87). De ser faktisk ikke så tossede ud synes jeg - men har umiddelbart kun den rigtige kulør i N-skala så vidt jeg kan se.
Altså forstå mig ret: Steffens egne master er KLART flottere og i korrekt 1:87 skala - men jeg kunne nu godt selv tænke mig at tage et parti hjem fra UK af OO udgaven bare for at se hvor gale de er...
Mvh,
Peter
Menes der ikke "Søren Frich"
Menes der ikke "Søren Frich"
Godt set! Jeg har i Jernbanen.dk databasen kaldt maskinen Søren Frichs - det bliver rettet til Søren Frich.
--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk