HVILKET Digital system...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 10/11 2013, 12:50 (4037 dage siden)

Hej igen..igen :-)

Vi skal flytte :-) og da mit tog har været pakket ned i rigtig mange år, skal jeg nu til at tænke modeltog ind i den nye bolig, vi har endnu ikke købt det nye hus, så jeg ved ikke hvor meget plads jeg får til tog... men jeg satser på, at vi finder et gammelt husmands sted med et værksted eller stald hvor jeg får min. 50 kvm...

Jeg tænker mig et punkt til punkt anlæg med en undergrund til opstilling og udvidet strækningskørsel.. der skal selvfølgelig være blokstyrring, da jeg jo for det meste skal være ene styrmand.. jeg tænker at jeg i undergrunden skal bruge Roco Line skinner, og på de synlige spor vil jeg bruge Peco spor code 83..

- men jeg skal også bruge et digital system, men hvilket...? her er jeg helt på bar bund, sidst jeg havde et modeltogsanlæg, vat et Märklin analog anlæg på små 8 kvm...

nu er jeg i gang med min 4. modeltogssamlig og det er 2 skinne, jeg har samlet 50 lokomotiver og 350 vogne og ikke alle lokomotiver er digitale endnu, de bliver enten udstyret med ESU lokpilot v. 4.0 eller ESU loksound v. 4.0... der er dog nogle af Roco lokomotiverne som er leveret med ZIMO lyddecoder.. men på sigt skal alle være udstyret med ESU decodere..

- men tilbage til det digitale, hvilket system skal jeg gå efter, jeg håber jeg får et gammelt værksted på 200 kvm til tog, men får jo nok kun omkring 50 kvm :-)

mvh.

Jan

HVILKET Digital system...?

af cm, 10/11 2013, 21:45 (4037 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej igen..igen :-)

Vi skal flytte :-) og da mit tog har været pakket ned i rigtig mange år, skal jeg nu til at tænke modeltog ind i den nye bolig, vi har endnu ikke købt det nye hus, så jeg ved ikke hvor meget plads jeg får til tog... men jeg satser på, at vi finder et gammelt husmands sted med et værksted eller stald hvor jeg får min. 50 kvm...

Jeg tænker mig et punkt til punkt anlæg med en undergrund til opstilling og udvidet strækningskørsel.. der skal selvfølgelig være blokstyrring, da jeg jo for det meste skal være ene styrmand.. jeg tænker at jeg i undergrunden skal bruge Roco Line skinner, og på de synlige spor vil jeg bruge Peco spor code 83..

- men jeg skal også bruge et digital system, men hvilket...? her er jeg helt på bar bund, sidst jeg havde et modeltogsanlæg, vat et Märklin analog anlæg på små 8 kvm...

nu er jeg i gang med min 4. modeltogssamlig og det er 2 skinne, jeg har samlet 50 lokomotiver og 350 vogne og ikke alle lokomotiver er digitale endnu, de bliver enten udstyret med ESU lokpilot v. 4.0 eller ESU loksound v. 4.0... der er dog nogle af Roco lokomotiverne som er leveret med ZIMO lyddecoder.. men på sigt skal alle være udstyret med ESU decodere..

- men tilbage til det digitale, hvilket system skal jeg gå efter, jeg håber jeg får et gammelt værksted på 200 kvm til tog, men får jo nok kun omkring 50 kvm :-)

mvh.

Jan

Hej Jan!

Nu ved jeg jo ikke om du er single eller i et parforhold - men du skriver "vi" - så jeg tillader mig at antage at du har etableret dig i et parforhold. Derfor er det nok mere realistisk med de 8 m2 - end de 50 m2 i den ny bolig.

M.h.t. det digitale - så tror jeg at der sker det, at du får svar fra adskillige der hver især anbefaler netop det system de selv kører med. Jeg har kun kendskab til Uhlenbrock Intellibox II samt EcOS fra ESU. Det handler som alle andre aspekter i denne hobby om pengepung, dine behov/krav og om dit "temperament". Ved "temperament" mener jeg hvorledes du håndterer "menu'er" samt "menu'er i menu'er" osv. Det store overblik får man nok bedst i EcOS - men næsten ligeså mange muligheder - men med mindre skærm (og mindre info ad gangen), bruger man Uhlenbrock Intellbox II.

Det er også værd at undersøge producentens service niveau. Uden at skulle anbefale dig hverken den ene eller anden - så er det en fordel at købe "apparatet" hos en seriøs forhandler - der er ligeså seriøs - når/hvis du smider apparatet i hovedet på ham igen. Heller give en lille 500 lap mere for styringen hos en forhandler - end at købe hos billigste udbyder på nettet. Synes jeg.

mvh
Chr

--
[image]

HVILKET Digital system...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 10/11 2013, 22:17 (4037 dage siden) @ cm

Hej igen..igen :-)

Vi skal flytte :-) og da mit tog har været pakket ned i rigtig mange år, skal jeg nu til at tænke modeltog ind i den nye bolig, vi har endnu ikke købt det nye hus, så jeg ved ikke hvor meget plads jeg får til tog... men jeg satser på, at vi finder et gammelt husmands sted med et værksted eller stald hvor jeg får min. 50 kvm...

Jeg tænker mig et punkt til punkt anlæg med en undergrund til opstilling og udvidet strækningskørsel.. der skal selvfølgelig være blokstyrring, da jeg jo for det meste skal være ene styrmand.. jeg tænker at jeg i undergrunden skal bruge Roco Line skinner, og på de synlige spor vil jeg bruge Peco spor code 83..

- men jeg skal også bruge et digital system, men hvilket...? her er jeg helt på bar bund, sidst jeg havde et modeltogsanlæg, vat et Märklin analog anlæg på små 8 kvm...

nu er jeg i gang med min 4. modeltogssamlig og det er 2 skinne, jeg har samlet 50 lokomotiver og 350 vogne og ikke alle lokomotiver er digitale endnu, de bliver enten udstyret med ESU lokpilot v. 4.0 eller ESU loksound v. 4.0... der er dog nogle af Roco lokomotiverne som er leveret med ZIMO lyddecoder.. men på sigt skal alle være udstyret med ESU decodere..

- men tilbage til det digitale, hvilket system skal jeg gå efter, jeg håber jeg får et gammelt værksted på 200 kvm til tog, men får jo nok kun omkring 50 kvm :-)

mvh.

Jan


Hej Jan!

Nu ved jeg jo ikke om du er single eller i et parforhold - men du skriver "vi" - så jeg tillader mig at antage at du har etableret dig i et parforhold. Derfor er det nok mere realistisk med de 8 m2 - end de 50 m2 i den ny bolig.

M.h.t. det digitale - så tror jeg at der sker det, at du får svar fra adskillige der hver især anbefaler netop det system de selv kører med. Jeg har kun kendskab til Uhlenbrock Intellibox II samt EcOS fra ESU. Det handler som alle andre aspekter i denne hobby om pengepung, dine behov/krav og om dit "temperament". Ved "temperament" mener jeg hvorledes du håndterer "menu'er" samt "menu'er i menu'er" osv. Det store overblik får man nok bedst i EcOS - men næsten ligeså mange muligheder - men med mindre skærm (og mindre info ad gangen), bruger man Uhlenbrock Intellbox II.

Det er også værd at undersøge producentens service niveau. Uden at skulle anbefale dig hverken den ene eller anden - så er det en fordel at købe "apparatet" hos en seriøs forhandler - der er ligeså seriøs - når/hvis du smider apparatet i hovedet på ham igen. Heller give en lille 500 lap mere for styringen hos en forhandler - end at købe hos billigste udbyder på nettet. Synes jeg.

mvh
Chr

Hej Chr..

Jo jeg er skam gift :-) .. og vi har da også set et hus med 210 kvm. værksted som jeg kunne få til togrum, men desværre nåede det at blive taget af markedet inden vi kunne slå til, det er i dag lejet ud :-(

Vi har set et andet hus som fruen er lidt lun på. Her er en dobb. garage på 50 kvm. .. så må bilen holde udenfor :-)

Jeg havde tænkt mig at handle digital system med "Kystbanen" som jeg syntes har en høj service, og de er ikke længere væk, end at jeg kan køre derhen, hvis jeg får brug for hjælp :-)

mvh.

Jan

HVILKET Digital system...?

af Bo Nielsen @, 12/11 2013, 08:41 (4035 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan

Jeg har lige været igennem samme proces med valg af centralstation. Jeg vaklede også mellem Uhlenbrock Intellibox II og EcOS fra ESU. ESU er dyrere, men man får godtnok meget for de ekstra kroner, priser fra 4000 - 4500. Jeg valgte ESU af flere grunde. Dels har jeg valgt ESU dekodere, brugerfladen er meget let og intuitiv og har det bedste skærmbillede. Det er et køb jeg absolut ikke har fortrudt.
Jeg kan også godt lide ESUs serviceniveau, uden dog at kende Uhlenbrocks. Selv til udgåede produkter kommer der opdateringer.

Måske skulle du kigge på GamesOnTracks styresystem, der er meget enkelt at sætte op, da det trådløst styrer togene via ultralyd og radiosignaler. Eneste ulempe er, at der skal indbygges en lille højttaler til ultralyden og det er der ikke plads til i alle lokomotiver, men kan let indbygges i en vogn. Til gengæld er der kun 2 ledninger til systemet. Du slipper for at trække en million ledninger, og der kan lynhurtigt laves ændringer. Alt styres fra PC, tablet eller smartphone.

En ting du skal være opmærksom på, er de problemer der kan opstå med underlaget for sporene i et lokale med store udsving i temperatur og luftfugtighed.

Mvh
Bo

HVILKET Digital system...?

af jbetn, 13/11 2013, 22:24 (4034 dage siden) @ Bo Nielsen

Bo skriver "
Til gengæld er der kun 2 ledninger til systemet. Du slipper for at trække en million ledninger, og der kan lynhurtigt laves ændringer. Alt styres fra PC, tablet eller smartphone."


Jeg kunne godt tænke mig at gøre op med myten om ’kun 2 ledninger’. Det gælder kun ved relativt små og beskedne anlæg og forudsat du anvender nyere grej (som f.eks. Geoline, hvor drev, hjertestykkepolarisering og dekoder er indbygget i sporskiftet). Har du derimod et del ældre udstyr eller hvis du skal bygge et større anlæg med rigtigt sikringsanlæg og hele moletjavsen, så er det nok nærmere 2000 eller flere.

I DMJK er vi ved at bygge et stort anlæg (300m2, Spor0) og af historiske grunde anvender vi LENZ. Her har vi følgende tilslutninger (i princippet og noget simplificeret, forklaret via LENZ specifikke signalbetegnelser):

1. Central enhed og boostere: Hver booster forsyner et geografisk område, styresignalerne for disse (signaler C&D - E kan fravælges) skal føres fra booster til booster. Hver booster forsyner det pågældende område med kørestrøm (signaler J&K). Vi har indtil videre 3 boosterområder.

2. Kørestrøm (J&K = sporet) skal fremføres til hver sporisolation i sikrede sporarealer via et sporbesættelsesmodul. Vi har indtil videre op imod 96 sporisolationer, fordelt på 6 sporbesættelsesmoduler, i drift (med 16 porte hver) + J&K forsyning til de usikrede områder. Hvert sporbesættelsesmodul skal tilsluttes signalerne R&S for tilbagemelding. Derudover mener vi ikke, at strømmen pålideligt kan overføres fra skinne til skinne alene via laskerne, så vi lodder altså en ledning på hver eneste skinnestump, uanset længde. Det kan diskuteres om dette er overkill, men det bidrager helt pænt til antallet af ledninger.

3. Sporskiftedrev. Hvert sporskiftedrev skal forsynes med spænding til motor fra en sporskiftedekoder, det ene sæt afbrydere anvendes til hjertestykkepolarisering (3 ledninger), det andet sæt til tilbagemelding, 3 ledninger mere, i alt 8 per drev. Indtil videre er vi vel oppe på en 50-60 drev.

4.Sporskiftedekoder – hvert dekodermodul skal have signal via kørestømsforsyningen (J&K) til styring samt evt. separat spændingsforsyning (hvis den ikke kan ’tappe’ fra J&K, hvilket ikke alle fabrikater kan) samt, som nævnt ovenfor, forbindes til de sporskiftedrev den styrer (vi anvender dekodere, der kan styre henholdsvis 1,2,4 eller 6 drev).

5. Udtag til kørekontrollere. Hvis man ikke anvender trådløse kontrollere, skal der føres 4 ledninger (signalerne L,A,B,M) frem til hvert udtag – vi har vel indtil videre 20 af disse. Derudover har vi et nødstopssystem, som kræver to ledninger mere per nødstopskontakt.

6. Tilbagemeldingsbussen (signal R&S) skal føres frem til hver eneste digitale enhed, hvorfra der skal være tilbagemelding.

For fuldstændighedens skyld så lige nævnes, at vi har besluttet at anvende 2 separate digitalsystemer til styring af anlægget, hvilket vil sige at vi har 2 centralenheder og derfor en dublering af følgende signaler rundt på anlægget: J,K,L,A,B,M,R,S. Dette er dels begrundet i anlæggets endelige størrelse (adresserum for digitale enheder) samt at vi til nogle funktioner ønsker at anvende en S88 bus, fordi komponenterne til disse er billigere end til LENZ’s RS-Bus.

Dette skal ikke ses som nogen nedgøring af digital styring, det er efter min den største nyskabelse til hobbyen siden den elektriske motor og skal man have et anlæg med sikringsanlæg og det hele, så kræver digital teknologien langt færre ledninger end hvis det tilsvarende skulle opbygges analogt ved hjælp af relæer, afbrydere og omskiftere og rent byggetidsmæssigt er digital styring også dette langt overlegent, men det er en del dyrere i komponenter, der kan dog spares lidt ved selvbyg/samling.

Modelbanehilsen

Jan

HVILKET Digital system...?

af Digiper, 26/8 2014, 16:03 (3748 dage siden) @ jbetn

Hej.
Ja jeg ved godt dette indlæg kommer lidt sent, men du har måske ikke købt hus endnu.
Jeg vil anbefale en Uhlenbrock Intellibox II.
Til styring skal du så bruge et Windigipet system. Der kan du tegne alle skinnerne, styre alt digitalt, og lade køre automatisk, hvis det er det du vil.
Jeg kører selv med sådan et anlæg med 70 lokomotiver 300 vogne 100 skiftespor.
Hvis du vil vide mere kan du kontakte mig på mail pa.thomsen@mail.dk
God fornøjelse

Per Thomsen

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak