Personvogn AV
Jeg har set Heljan har lavet en design rød AV personvogn, har de været røde med litra AV ?
Så vidt jeg kan se er de alle omlitrede i slut 60'erne ifølge jernbanen.
AV(L) blev omlitreret til ABh(l) uden ændringer bortset fra evt. ændring af styreledninger til Mo. En del blev senere omlitreret til ABv.Vognene ombyggedes ca. 1971-72 med forlænget endeperron og overgang med gummivulst. Så vidt jeg husker var mange vinrøde efter ombygningen, men designmaledes 1974-78.
Oversigten på http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=ABg&typenr= synes lidt mangelfuld idet det kun for nogle af vognene angives hvornår de designmaledes.
Ingen af vognene har været designmalet som ABh(l) inden ombygningen.
Lidt lys over AV mv.
Ingen uombyggede AV har været malet designrøde.
AV blev i 1969/70 omlitreret til ABh. Heljans udgave (285-312, 321-340 og 241-255) blev efterhånden ombygget til ABv med nye endeperroner og gummivulst. fra 1972 blev ABv omlitreret til ABg. Alle AV/ABh, bygget i perioden 1950-1963 blev indtil 1972 ombygget med nye gavle. Fra ca. 1972 blev alle disse 63 vogne ommalet i designrød, de sidste formentlig i 1979/1980.
AV 321-340 var bygget til internationale tog med elvarme. Vognene var i drift med elvarme til ombygningen med nye gavle, da de blev afløst af de dengang nye AB-vogne omkring 1970.
Vogne med styreledning (16 stk af de ovennævnte 63 stk: AV(L) 241-255 og 302) blev omlitreret til ABhl i 1969/70, men ved ombygningen blev styreledningerne fjernet. AVL som litra opstod først i 1963/64. Efter ombygning fik de ombyggede vogne også litra ABv og senere ABg.
AV-vogne fra 1939 og 1945 blev ikke ombygget med nye gavle og visse havde styreledninger. De blev benyttet til 1983 og ingen blev malet designrøde.
Husk at stålvognene i 1967 fik UIC-nummer men at det først var i 1969/70 at litraet blev ændret.