Videoer fra FREMO træf

af Josax1978, 21/9 2013, 13:00 (4087 dage siden)
redigeret af Josax1978, 21/9 2013, 13:21

FREMO er et konceptet der er rigtig sjovt. Der er mange fraktioner og det eneste der behøves er at man har sit gode humør og er et legebarn. Men bag al leg er der også alvor. Her er legen sat i rammer og man har en rolle. Enten er man stationsbestyrer, lokomotivfører, rangist eller togfører(føl).
Hver rolle har sine opgaver.

En stationsbestyrer skal sørge for at bestille fragter og lave fragtkort samt meget gerne selv have vogne nok med, til sine fragter.
Derudover skal stationsbestyreren, ringe for at tilmelde og afmelde tog under kørslerne. Da der ikke kan sendes tog ud fra en station, før den efterfølgende station har godkendt at der er plads. Efter modtagelse af tog, skal der ringes og meldes om at sporet atter er frit.
Rangsisten skal sørge for at togene er rangeret rigtigt op og at de modtagne vogne kommer til de rigtige kunder i henhold til fragtsedlerne der følger vognene.
Lokomotivføreren henter et kørselsblad ved FREMO bordet og skal så møde til tiden på den angivne station. Hvor der eventuelt skal rangeres ud til togstammen og derfra videre i forhold til de angivne tidspunkter i kørselsbladet.
Togførerens(føllets) opgave er at følge med lokomotivføreren og holde styr på alle vognkortene. Sådan at de enkelte stationer får de rigtige vogne og nye vogne bliver rangeret rigtigt op i togstammen.

Derudover er der en masse standarder, hvis man gerne vil medbringe et lokomotiv, vogne til bestemte typer træf samt hvis man gerne vil komme med moduler. Alt sammen noget man kan læse meget mere om her i forummet eller på FREMOs hjemmeside.
http://www.fremo-net.eu/3.html?&L=8

For at se FREMO moduler tættere på en video og net, kan man tage til modeltogs udstilling i Stoholm ved Viborg og se et FREMO anlæg opstillet. Der er aldrig et anlæg der er magen til et tidligere.
27. oktober 2013
Stoholm Fritids- og Kulturcenter
Lørdag kl. 11.00-16.00 · Søndag kl. 10.00-15.00
http://www.modeltogmesse.dk/

Zuidbroek, Holland 2010
http://www.youtube.com/watch?v=OLydEXTwESE&list=PLOhCeSI6z3FqeX51bdfVfeuK1-dOZ7iOV

Schutterwald, Tyskland 2011
http://www.youtube.com/watch?v=_rdmKeTKPMg&list=PLOhCeSI6z3Fo-ffyrz8nOdAICnZ--y_CX

Rendsborg, Tyskland 2011
http://www.youtube.com/watch?v=0xDPKRhA5Xc&list=PLOhCeSI6z3FoabzAOvBft0uU6agxnQw_I

Rastede, Tyskland, 2012
http://www.youtube.com/watch?v=_rdmKeTKPMg&list=PLOhCeSI6z3Fo2iGD81bL1sfpK3KUaZ_IZ

Kolding, Danmark 2012
http://www.youtube.com/watch?v=bI_-PidP43Q&list=PLOhCeSI6z3FqCG2D0Ctj9c_Xd31n5-8zW

Älmhült, Sverige 2012
http://www.youtube.com/watch?v=be0Qaf8pqPU&list=PLOhCeSI6z3FozCt4OiRwQT1fyfIuvR_kt

Huskvarna, Sverige 2013
http://www.youtube.com/watch?v=gT_lzlCPrMw&list=PLOhCeSI6z3FoXPmilH_ffNkiUZ1Y5rtem

Modeljernbaneklub, der køre efter FREMO konceptet.
http://www.youtube.com/watch?v=cZAbml3Bczk&list=PLOhCeSI6z3FrUdbi8Vqc9WesHNgEkTAu_
Grunden til at klubben valgte FREMO standarderne som klub standard, skete efter at de mistede deres lokaler, efter at have været i samme lokaler i næsten 20 år. Hvor de havde opbygget et meget stort fast anlæg.
Flere af medlemmerne havde været nede og se på en modulforening kaldet FREMO og flere og flere af medlemmerne mente, at det var et godt og gennemprøvet koncept, der gav en masse leg. Derudover var de lokaler kommunen fandt kun midlertidige. Så da medlemmerne gerne ville have mulighed for kørsel, valgte man at sadle om. Da den største fraktion i FREMO var epoke 3, valgte klubben, at skifte fra at være en epoke 4 klub, til at være en epoke 3 klub. Da man gerne ville deltage i så mange FREMO træf som muligt.

Avatar

Videoer fra FREMO træf

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/9 2013, 16:00 (4087 dage siden) @ Josax1978
redigeret af Carsten B. Thomsen, 21/9 2013, 16:09

Hej Jørgen

Tak for dine links og for dine videoer.
Jeg kom til at tænke på, hvad det er for en kombination af sporskifter og hjul, der får vognene til at "hoppe" sådan på deres vej gennem sporskifterne i denne video (?).

Og en anden ting også - for nu hvor nogle går så meget op i at "sabotere" KKK på sine vogne (som nævnt i denne tråd), og at alt materiellet skal patineres, så synes jeg "finsmageriet" falder det lidt jorden, når der undervejs gennem det svenske eller danske landskab passeres germanske stationsbygninger og kommandoposter, der er som taget ud af et katalog.
Men smag&behag og hvad man går mest op i vil jo altid være forskelligt... :-)

Måske skulle man overveje at kigge forbi i Stoholm om en måneds tid, for at kigge nærmere på Fremo-konceptet og lære et par ting :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Videoer fra FREMO træf

af Josax1978, 22/9 2013, 01:21 (4086 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten

Jeg kom til at tænke på, hvad det er for en kombination af sporskifter og hjul, der får vognene til at "hoppe" sådan på deres vej gennem sporskifterne i denne video (?).


Svar:
Grunden til at der på visse steder er vogne der hopper og danser, er at der desværre er kommet for meget ballast på skinnerne. Hvilket jeg desværre ikke havde fået opdaget før jeg deltog i træffet med min station Løkken. Så selvom jeg kæmpede under det meste af træffet med at fjerne ballast, så var min station en af de steder med generende ballast. Dog kan jeg se i førerrums klippet, at der også var en station mere der ser ud til at have samme problem, med ballast. Men det kan ordnes med en skruetrækker eller på andenvis fjernes igen. Dog noget der bør læres af. For det er træls at se på og træls at have afsporinger, hvis det er alt for slemt.

Avatar

Videoer fra FREMO træf - Felixstein

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/10 2013, 11:20 (4072 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Jørgen

Tak for dine links og for dine videoer.
Jeg kom til at tænke på, hvad det er for en kombination af sporskifter og hjul, der får vognene til at "hoppe" sådan på deres vej gennem sporskifterne i denne video (?).

Det ser også ud til, at sporskifterne volder lidt besvær i denne video - og nogle af vognene (og lokomotiverne) "hopper" lidt på deres vej gennem sporskifterne.
Hvad er det for en kombination af sporskifter og hjul, der giver de problemer på Felixstein ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Videoer fra FREMO træf - Felixstein

af Rubjerg, 8/10 2013, 15:45 (4070 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten

Det største problem er desværre kølevognene, der er så kortkoblede, at de er svære at afkoble. Hjulene er sikkert RP-25 fine, hvilket er grunden til de "hopper" i sporskifterne. De resterende vogne er helt sikkert også med RP-25 hjul.

Den lille rangermaskine er 2 akslet med RP-25 hjul, og her spiller RP-25 og strøm en væsentlig rolle. Skal der køres med 2 akslede maskiner, skal strømoptagning i lokomotivet være upåklagelig.

Selve stationen, Felixstein har lige fået nyt ledningsnet, og det er første store test af om det hele nu også virker.
Skinner og også sporskiftere burde virke upåklageligt da det er en erfaren herre der i sin byggede stationen. Men transport af stationen spiller også ind, da den ikke er bygget til decideret nem transport. Modulerne skal bæres af mindst 2 personer på grund af størrelsen. Og så vil så store moduler give sig med årene og skabe mindre ødelæggelser af skinnenettet.

Håber det giver nogle svar.

Mvh Rubjerg

Avatar

Videoer fra FREMO træf

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/9 2013, 23:37 (4085 dage siden) @ Skott

Imponerende at se, især på klippet:
Kolding, Danmark 2012
http://www.youtube.com/watch?v=bI_-PidP43Q&list=PLOhCeSI6z3FqCG2D0Ctj9c_Xd31n5-8zW

hvor lange spor, der faktisk ligger på den enkelte station (Det tager tid fra indkørselsignalet er passeret´til, man faktisk holder ved perron :)

Du kan se en sporplan over Trustrup Station her - ifølge dette er den 6 meter lang.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Videoer fra FREMO træf

af henho, Ringkøbing, 23/9 2013, 00:02 (4085 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej

Jeg har, på et besøg hos et FREMO lokaltræf I Voerladegård, haft den fornøjelse, at agere lokofører på MHVJ's lokovogn forspændt et mindre godstog, hvis destination var netop Trustrup.

Trustrup er en meget imponerende fremtoning : Sporlægning, størrelse, autentisitet, bygninger, farvetoner (ballast m.m.m.)

Så Trustrup Station er en fornøjelse, at køre på - og prototypen til et modulanlæg pga længden.

--
Med venlig hilsen

Henrik

Videoer fra FREMO træf

af Josax1978, 25/11 2013, 15:34 (4022 dage siden) @ Josax1978

Nu hvor udstillingen i Stoholm er vel overstået, kunne det da være sjovt at høre folks mening/ holdning til FREMOs første udstilling i Danmark, såvel som i Stoholm.

Videoer fra FREMO træf

af Jakob Hestbæk, 25/11 2013, 16:58 (4022 dage siden) @ Josax1978

Jeg var ikke til stede, men jeg vil gerne have muligheden en anden gang.

En jeg kender der var der, synes at der var en del steder, hvor der var meget langt fra afspærringen hen til banen.

Videoer fra FREMO træf

af jaer, 25/11 2013, 19:16 (4022 dage siden) @ Josax1978

Jeg var i Stoholm, og syntes det var godt, på nær, at man kun kunne gå rundt om, og ikke komme mere ind i midten. Herved blev man afskåret fr at se alle de flotte moduler, der også er med, men som ikke var ude i periferien.

Afstanden ude ved kanten var generelt fin, og man skal have respekt for, at ikke alle kan finde ud af at holde nallerne for dem selv (desværre).

Det var dog søndag noget dødt, og der var langt mellem togene. Jeg ved godt, at det ikke skal ligne et Tivoli, men man skal sørge for, at der sker noget helst hele tiden, eller så i det mindset oplyse bedre om pauser. Det var nok her den største anke egentlig er: Nemlig at man ikke rigtigt havde focus på publikum. Det er heller ikke normalt, at der er åbent for publikum til FREMO-træf, kunne jeg forstå på et par deltagere, men så er der jo her noget at øve sig på. Det er egentligt synd, at man ikke er mere åbne, men det kræver jo så selvfølgeligt også noget mere af deltagerne. Dette skal ikke tolkes negativt, men blot som øjenåbner for nogle punkter, man skal være opmærksomme på. Et godt træk var også, at Martin Wilde holdt nolge foredreag om FREMO og det at køre med moduler. Jeg overværede dem ikke, men initiative er fint, og giver interesserede en mulighed for at komme et skridt nærmere.

Amerikanerflokken havde lavet en lille folder om kørslerne. Den var fin og noget tilsvarende kan man opfordre øvrige deltagere til også.

/Jan

FREMO træf i Stoholm.

af f.ormstrup ⌂, 26/11 2013, 23:52 (4020 dage siden) @ jaer

Fremo US, DK & D er der billeder m.m fra Stoholm.
[image]Find 1 fejl !!!

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Gl. Mx harFREMO træf i Stoholm.

af henho, Ringkøbing, 27/11 2013, 00:04 (4020 dage siden) @ f.ormstrup

Gl. Mx har vist aldrig kørt i Felixstein ;-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

Avatar

FREMO-træf i Stoholm

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 27/11 2013, 12:57 (4020 dage siden) @ Josax1978
redigeret af Carsten B. Thomsen, 27/11 2013, 13:16

Nu hvor udstillingen i Stoholm er vel overstået, kunne det da være sjovt at høre folks mening/ holdning til FREMOs første udstilling i Danmark, såvel som i Stoholm.

Hej Jørgen

Jeg var i Stoholm som gæst både lørdag og søndag, og jeg var vildt begejstret for arrangementet og håber at kunne komme og kiggelure næste år også - måske endda som Fremo-medlem :-)
Og så håber jeg også på, at der arrangeres et Fremo-træf i Stoholm næste år også, og at det bliver en fast årlig begivenhed.

Det var vist første gang, at der var et større Fremo-træf så langt nordpå (?), så det skulle jo naturligvis granskes nærmere - og for mit vedkommende kunne en tur til Stoholm heldigvis kombineres med et familiebesøg i nabobyen (og i den forbindelse en stor tak til Keld Kilegaard fra Skive Modeljernbaneklub for at give et lift "hjem" om søndagen, på sin tur tilbage til Skive - jeg kommer og besøger jer i klubben en skønne dag (aften!) :-) ).
Det var herligt at hilse på venner og bekendte indenfor MJ-kredse, og det gik det meste af tiden faktisk med.
Det var derfor først om søndagen, at der blev tid til et hurtigt kig inde i Hal 1 med de mange forhandlere fra nær og fjern, og det må siges at der var masser af dejlige fristelser (men ikke ret mange lommepenge - håber at det med lommepenge bliver bedre til næste år).
Jeg deltog også i Martin Wilde's Fremo-foredrag om lørdagen og lærte derved lidt nyt, og både Fremo-træffet i Hal 2 og foredraget i mødelokalet ved Hal 2 gjorde mig kun endnu mere "tændt" - Fremo er et genialt koncept, så skik følge... .

Jeg optog ingen videoer, men om søndagen fik jeg endelig tid til at tage nogle billeder - de fleste af dem af detaljer ved Fremo-modulerne til inspiration for det kommende modulbyggeri - men et par af dem var også billeder af det, der er ovenpå modulerne:

[image]

[image]

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Videoer fra FREMO træf

af Stor inkvissisatoren, 27/11 2013, 23:51 (4019 dage siden) @ Josax1978

Der var i hvertfald mangel på vogne med påklistrede røde påskrifter...

Mvh inkvissisatoren

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak