Hyler og skriger

af jimmy, 13/9 2013, 15:14 (4095 dage siden)

Hej.

Har efter flere års stilstand fået luftet nogle af mine Märklin lokomotiver igen. Men jeg har problemer med to af dem.

MY 1126 i spraglet bemaling bil slet ikke kører. Og lokomotivet VLTJ Ml 15 hyler og skriger, motoren bliver meget varm.
[image]
[image]

Jeg har nogle lokomotiver med dekoder i. Skal de stå på en bestemt måde, for at man kan kører med dem normalt uden brug af kode.

Avatar

Hyler og skriger

af Futfar, Kajerød, 13/9 2013, 16:04 (4095 dage siden) @ jimmy

Som svar på spørgsmålet om en maskine der hyler og skriger, og hvor motoren bliver varm, er jeg temmelig sikker på at maskinen/transmissionen mangler smøring. Giv den en dråbe (teflon) olie i begge ankerlejer, samt på alle tandhjul, lad den køre ved laveste hastighed i nogle minutter. Hvis den stadig protesterer, så gentag smøringen. Dog ikke af ankerlejerne, der er een dråbe normalt tilstrækkeligt. Lad være med at køre i mere end laveste hastighed, for så slynger du blot smøringen af, og det er også årsagen til at du kun skal give den ganske lidt ad gangen. For meget olie vil ikke gavne, men blot svine maskine og spor til, til ugunst for begge dele.

Hvad angår brugen af dekoder: På billedet ser det ud til at du kører analog tre skinne drift, idet der er en monteret en overspændnings retningsomskifter, også kaldet "perfektomskifter", som ikke helt lever op til betegnelsen. Den, og motoren, kan ikke bruges til digitaldrift, der skal en større, men ikke specielt kompliceret ombygning til, før du kan få glæde af digitalteknikkens mange muligheder.

Hvis du har et lok med monteret dekoder, vil denne fra fabrikkens side normalt kunne bruges til analog kørsel uden videre. Først ved overgang til digitalkørsel skal du bruge adresser til at få dine loks til at køre, jeg skal gerne gi' dig lidt info omkring dette, men det kræver lidt mere info om fabrikat af loks mv.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Hyler og skriger

af Futfar, Kajerød, 13/9 2013, 17:46 (4095 dage siden) @ Futfar

Har gjort mig nogle tanker:-D
Jeg går ud fra at alle dine loks er Märklin? samt at du kører analogt? Altså med en eller flere transformatorer?
Hvis din MY 1126 er fra Märklin, kan der være mange årsager til at den slet ikke vil "nogetsomhelst", og det afføder et par spørgsmål:

-Er du sikker på at strømoptag/-nedtag fungerer korrekt(er der lys i modellen)?

-Bruger du en (Märklin)transformator til driften? Andre fabrikater kan, i meget sjælnde tilfælde give problemer.

-Står den som fra fabrikken, eller er der "pillet ved den", evt. helt eller delvis forsøg på ombygning? Her tænker jeg på om den har dekoder eller "perfektomskifter"?

- Prøv at tage maskinen op i hånden og påtving hjulene på trækbogien at køre rundt, der kan være "groet mos" på forbindelsen mellem kommutator(ankerets strømførende del)og stator, som er de to "kul og børster", der sørger for strøm til ankeret.

Hvis ovennævnte ikke hjælper, er vi lidt ude over den umiddelbare "førstehjælp", og jeg kan ikke, via dette medie, give dig yderligere hjælp. Men måske er der andre på forum som kan supplere yderligere;-) Og så er der jo den mulighed, at motoren er brændt af, men det sker ikke så ofte.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Hyler og skriger

af jimmy, 13/9 2013, 23:15 (4095 dage siden) @ Futfar

Hej Futfar.

MY 1126 havde på et eller andet tidspunkt åbenbart byttet undervogn med MY 1111. Jeg har MY 1108 i gul, MY 1111, MY 1112 og T-maskinen alle fra Märklin og med indbygget dekoder fra fabrikken af.

Men ingen af dem vil kører, alle de andre lokomotiver jeg har uden dekoder kører fint.

Jeg har en original Märklin transformator fra et startsæt. Det skal lige siges at jeg har ikke kørt med disse lokomotiver i næsten 8 år.

VLTJ ML 15, er kommet til at kører helt godt, også uden mislyde. Jeg havde også selv lidt mistanke om manglende smørring. Men tak alligevel for svarene.

Avatar

Hyler og skriger

af Futfar, Kajerød, 14/9 2013, 16:09 (4094 dage siden) @ jimmy

Det er da glædeligt at en af dine maskiner kører som ønsket. Symptomerne var rimelig åbenlyse, så rådet var ikke så svært at gi'. Men husk at lade være med at "oversmøre". En tommelfingerregel går på at smøre for hver 30 - 40 drifttimer. Så mangler vi jo bare resten:-) , men da der er ganske mange ting vi i fællesskab skal finde ud af, vil det nok være relevant at vi står i direkte kontakt med hinanden; det er jo ikke sikkert at øvrige deltagere i dette forum, har behov for at læse en "tre kilometer lang tråd" om emnet. Derfor, klik på kuverten ved navnet Futfar, og jeg vil så få en email fra dig med din afsenderadresse, og vi kan så fortsætte korrespondancen derfra. Jeg er ret sikker på at jeg kan hjælpe dig.:-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Hyler og skriger

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 14/9 2013, 17:13 (4094 dage siden) @ Futfar

Man skal bare huske at der er tilfælde hvor smøring ikke hjælper, og det er når der er en mekanisk fejl, f. eks. hvis noget klemmer. Det bør man altså checke først.

Avatar

Hyler og skriger

af Futfar, Kajerød, 14/9 2013, 17:40 (4094 dage siden) @ Erik Olsen

Det har du da helt ret i:-) Men da maskinen har kørt ordentligt tidligere, og har været urørt i adskillige år, var det ikke svært for mig at dømme, smøring. Jeg har kørt med modeltog siden 1960, dengang kun Märklin, og dengang hed det jo elektrisk tog, så man kender vel "sine lus på travet";-)

På Märklin maskiner har jeg aldrig været ude for "en klemmer". Jeg erindrer svagt at ha' hørt om fænomenet, men jeg har ingen anelse om hvordan det skulle være opstået. Men du kan måske øse ud af din erfaring, så man ,endnu en gang kan lære noget?:-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Hyler og skriger

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 15/9 2013, 10:28 (4093 dage siden) @ Futfar

Det har du da helt ret i:-) Men da maskinen har kørt ordentligt tidligere, og har været urørt i adskillige år, var det ikke svært for mig at dømme, smøring. Jeg har kørt med modeltog siden 1960, dengang kun Märklin, og dengang hed det jo elektrisk tog, så man kender vel "sine lus på travet";-)

På Märklin maskiner har jeg aldrig været ude for "en klemmer". Jeg erindrer svagt at ha' hørt om fænomenet, men jeg har ingen anelse om hvordan det skulle være opstået. Men du kan måske øse ud af din erfaring, så man ,endnu en gang kan lære noget?:-)

Måske er en manglende smøring ikke lige problemet med disse lokomotiver.
Med en så lang erfaring med Märklin burde du have hørt, at man i midten/slutningen af 1990'erne benyttede en ny type smøring - desværre var denne knap så vellykket :-(

Hvis lokomotiverne stod stille i lang tid, så stivnede smøringen og lokomotivet kunne ikke køre.

Noget kunne tyde på at "jimmmy" har lokomotiver fra disse år - hvis f.eks. T-maskinen er fra DSB 150 års jubilæum, så kan netop denne model typisk ikke køre, hvis den kommer fra en samling.

Motorskjoldet skal af og gammel (stivnet) smøring fjernes. Derefter skal lokomotivet smøres op.

En mj'er fortalte mig en gang, at han gav aksellejerne 1 dråbe dieselolie for at opløse den stivnede smøring.
Jeg har IKKE selv prøvet dette på mine lokomotiver !!!

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Avatar

Hyler og skriger

af Futfar, Kajerød, 16/9 2013, 17:47 (4092 dage siden) @ Torben Z.

Det er altid dejligt at lære noget nyt. Tak for det. Min svage erindring om "klemmere", kan meget vel stamme fra den periode du omtaler, men på det tidspunkt var jeg for længst holdt op med at anskaffe Märklin's rullende materiel. De var ikke i eksakt 1:87, så jeg gik andre (skinne)veje. Ud over mine egne gamle Märklin loks, har jeg for venner og bekendte, ombygget i omegnen af 20 styks til digitaldrift. Om disse har lidt af "klemmeri", skal jeg ikke kunne sige, jeg startede altid med total adskillelse, total rengøring, og så i gang med ombygning. Alle dem jeg har ombygget kører fejlfrit, efter korrekt opsmøring og tilkørsel
Til rengøring har jeg en "brille/smykke-rensemaskine", som ved hjælp af ultralyd, og en til opgaven nøje udvalgt rensevædske, gør et fremragende stykke arbejde. Den er også god til snavsede hjul!
At bruge dieselolie til løsning af lejer med størknet smørelse, var ikke noget jeg turde give mig i kast med!!!
Tidligere i tråden stillede jeg "Jimmy" et par spørgsmål til simpel fejlfindning, men har intet hørt-

Men tak for dit indlæg, en dag hvor man ikke lærer noget, er ikke en god dag.;-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Hyler og skriger

af Futfar, Kajerød, 16/9 2013, 18:05 (4092 dage siden) @ Torben Z.

Ved nærmere eftertanke kunne jeg da godt tænke mig at høre lidt mere om denne, ikke særligt velfungerende smøre måde, er det noget du vil dele med os på forum? At det hæderkronede firma Märklin skulle begå en sådan brøler, kommer noget bag på mig:-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Hyler og skriger

af jhcn, Lystrup/Århus, 17/9 2013, 12:13 (4091 dage siden) @ Torben Z.

Måske er en manglende smøring ikke lige problemet med disse lokomotiver.
Med en så lang erfaring med Märklin burde du have hørt, at man i midten/slutningen af 1990'erne benyttede en ny type smøring - desværre var denne knap så vellykket :-(

Hvis lokomotiverne stod stille i lang tid, så stivnede smøringen og lokomotivet kunne ikke køre.

En af årsagerne til dette problem på dette tidspunkt var et indgreb fra EF (det hed vist ikke EU dengang)
Modeltog blev sat i bås med andet legetøj, og derfor var det et krav at smøremidlet skulle kunne spises... Vel at mærke uden man tog skade af at spise den olie.
Det var en udfordring at lave en opskrift det både overholdt det krav og havde en ordentlig smøreeffekt.

Jeg har selv haft en flok lokomotiv der "stivnede" - og fik dengang ovenstående forklaring, bl.a. i Samlerbørsen, Århus

--
Henrik

Avatar

Hyler og skriger, og lidt OT.

af Futfar, Kajerød, 18/9 2013, 15:47 (4090 dage siden) @ jhcn
redigeret af Futfar, 18/9 2013, 15:55

Tak for fin beskrivelse af problemer med smøring. Forklaringen er så vanvittig, at jeg ikke et sekund tvivler på at det er sandt. Det er jo ikke småting, eller måske er det, man er blevet belemret med fra EF/EU i tidens løb. Da mine børn var i "Lego-alderen" i starten af 80'erne, udstedtes der en advarsel om at gule Legoklodser var langt farligere end klodser af andre farver!!! Jeg må erkende, at jeg allerede dengang var særdeles skeptisk overfor hvad der kom fra den kant, så mine børn havde da heller ikke færre gule klodser, end af de andre farver. Hvem der dengang borede i dybden med udsagnet, husker jeg ikke, men et godt bud kunne være en journalist der var EF/EU kritisk/skeptisk. Det viste sig, at det var helt ufarligt når små børn suttede på legoklodser - hvilket små børn jo gør - men lavede man de forskellige farver klodser til granulat, var det gule granulat ca. 5 gange giftigere en de øvrige farvers granulat!!! Det hører med til historien, at det var flere kilos årlig indtagelse, der fik de røde lamper til at tændes der nede i det europæiske videncenter! Med det kendskab jeg har til Lego's fremragende produkter, har jeg vanskeligt ved at forestille mig at noget barn, eller voksen, skulle være i stand til at bide en klods i stykker, endsige lave den til granulat!!!
Der findes vistnok en hjemmeside der beskæftiger sig med tilsvarende vanvittige, sande, eksempler på hvad en stor del af vore skattepenge går til:-P

Edit: Mine 4 børnebørn har siden 3-års alderen kørt med elektrisk tog, og jeg har aldrig set/hørt om at de skulle have puttet noget af det i munden:-D

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Hyler og skriger, og lidt OT.

af cm, 20/9 2013, 13:29 (4088 dage siden) @ Futfar

-og hvem har i øvrigt råd til at fodre sine børn af med legoklodser? :-)

mvh
Chr

--
[image]

Hyler og skriger

af Skott, 15/9 2013, 14:19 (4093 dage siden) @ jimmy

Jeg har tidligere kørt Maerklin. Jeg arvede, dog mens han stadig var i live, en MY1106, fra min fars onkel, der stort set ikke kunne røre sig ud af stedet. Her skilte jeg maskinen af i atomer, inkl. motoren. Så sovsede jeg den ind i tynd olie, lod det virke en halv times tid og tørrede så alle dele grundigt af igen - behøver jeg at nævne, hvor sort kluden var bagefter? ;)
Bagefter kørte maskinen fint :)

Avatar

Hyler og skriger

af Futfar, Kajerød, 16/9 2013, 17:52 (4092 dage siden) @ Skott

Noget tyder jo på at kuren virker, og det er vel det det handler om. Vi har jo hver i sær vores tilgang til løsning af problemer:-P

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Hyler og skriger

af Futfar, Kajerød, 16/9 2013, 18:39 (4092 dage siden) @ Futfar

Et lille kuriosum:
For et par år siden fik jeg, af en af mine gode venner, foræret hans først anskaffede lokomotiv, Märklin katalog nummer 3003, BR 24058 Steppenpferd, som vel er det mindste lok med slæbetender. Det er så gammelt, at der er udvendigt betjent retningsomskifter!! 2 dråber olie, og det kørte perfekt efter mere end 55 år i en tør kælder!!!. Analogt forståes. Jeg har ikke nænnet at gøre det digitalt, så det pynter til daglig på en af vitrinehylderne, og ved særlige lejligheder, bliver der luftet:-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Hyler og skriger

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 18/9 2013, 09:07 (4090 dage siden) @ Futfar

Noget tyder jo på at kuren virker, og det er vel det det handler om. Vi har jo hver i sær vores tilgang til løsning af problemer:-P

Jeg kan i den forbindelse varmt anbefale Faller's smøreolie med teflon - kan købes i 25 ml flasker med en tynd kanyle til 48,- kr hos den lokale flinke&rare modeltogspusher.
Denne Köf i Hadsten kunne måske også godt trænge til en dråbe olie hist og her (?).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Avatar

Hyler og skriger

af Futfar, Kajerød, 18/9 2013, 16:13 (4090 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Futfar, 18/9 2013, 16:20

Jeg skal ikke fremhæve det ene produkt frem for det andet. Jeg bruger noget der hedder Super Lube, men efter min opfattelse drejer det sig om at benytte et produkt der indeholder teflon, og som ikke er for tyndtflydende. Selv en beskeden portion af produktet er meget dyr, men selv med et stort antal modeller der skal smøres, er der jo til mange års forbrug.

For mig at se, er teflonindholdet ikke uvæsentligt, tænkt blot på hvor mange ting vi har i køkkenet, til madlavning, der er teflonbeklædt:-) :-) :-)

Edit: Ja den i Hadsten har vist behov for en tur hos "smøremanden", det lyder ihvertfald sådan, for den lider vel ikke af "Märklin smøring" med ikke børnevenlig olie?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak