FREMO-kørere øst for Storebælt

af mr-data, 1/9 2013, 19:17 (4107 dage siden)

Jeg går og leger med at tanke om at begynde at bygge moduler efter Fremo i HO Europa (NEM). Jeg synes ikke det lader til at der findes nogen kørere på Sjælland i Ho (København er så vidt jeg kan se en N-gruppe), kan det virkelig passe?

I første omgang er det planen at bygge strækningsmoduler, dels for at få noget erfaring, dels fordi jeg synes jeg så noget på Fremos hjemmeside de kaldte "ridderligheds-princippet"; hvilket skulle betyde at man burde have og tilbyde strækningsmoduler af en anden længde på 3x ens stationslængde.

Sidenhen kunne jeg godt tænke at bygge Nykøbing F. station fra 1960 (den nuværende), eller rettere sagt, en tillempet udgave heraf. Dels baseret på en opmåling vha. Google Maps, dels baseret på km.-angivelserne i TIB, og derefter omregnet, skulle denne station blive godt 30 meter lang i H0. Tager vi så "lillesøster" Nyk. F. Vest (som ligger på Lolland lige efter Frederik d. IX's bro), bliver den for alvor "kriminel" da disse to stationer (og broen) ville blive omkring 52 meter lang, og ifølge tråden om CBT Frederikshavn Gl. Station ser man helst ikke stationer på mere end 10 meter.
Men det burde vel ikke være en umulig opgave at få kortet stationen (eller stationerne) ned i en mere fornuftig længde; ifølge TIB skulle Padborg være omkring 900 meter i H0, men KDMJK har bygget en model på ca. 10 meter, og det må da været lidt af en udfordring.

Men det projekt (Nyk. F.) er foreløbig fremtidsplaner; nu vil jeg først bygge nogle strækningsmoduler, evt. nogle mindre stationer.

Men som sagt: Findes Fremo H0-kørere øst for Storebælt, og i givet fald, hvor mange?

FREMO-kørere øst for Storebælt

af Rubjerg, 17/10 2013, 09:40 (4061 dage siden) @ mr-data

Der findes en lille håndfuld FREMO medlemmer der kører H0 på Sjælland.
Ellers er det som du skriver, fortrinsvis FREMO medlemmer på Sjælland der kører N.

Men FREMO konceptet bygger netop på at man ikke altid behøves at være mange i samme område, men derimod mødes til arrangementer og træf med moduler.

Det er rigtigt at stationer over 10 meter ikke altid er "lige velkomne". Det skyldes at længden er svær at indsætte i et modulanlæg. For oftest bygges de enkelte stationer som lige stationer. Men derimod er det altid flot med en enkelte større stationer på et træf.

Dog skal der lige huskes på at bygges der en større station der kan tage de 3-3,5m tog som vi normalt kører med, er det bedst at have udtræksspor som ikke er hovedsporet.
Og ja, der bør altid medbringes strækningsmoduler der tilsvarer ens station. Og er den 15 meter, så er det en større opgave at transporterer alle disse moduler til et træf, og så også skulle opstille dem på selve træffet.

Men uanset så behøves man ikke altid at bygge stationer, for strækningsmoduler er faktisk den største mangelvare i FREMO, og det er ikke kun i DK.
Strækninger med sidespor er også noget der mangler meget - helst med omløbsmulighed.

Det er dog ikke rigtigt at KdMJK har bygget en station på 10 meter. Den længste som KdMJK har er 6 meter, og er en fiddleyard ved navn Randborg.

Mvh Rubjerg

FREMO-kørere øst for Storebælt

af mr-data, 18/10 2013, 11:51 (4060 dage siden) @ Rubjerg

Der findes en lille håndfuld FREMO medlemmer der kører H0 på Sjælland.
Ellers er det som du skriver, fortrinsvis FREMO medlemmer på Sjælland der kører N.

Okay, jeg synes bare at du umiddelbart virkede som at der slet ikke var nogen H0 kørere på Sjælland inden for FREMO.

Men FREMO konceptet bygger netop på at man ikke altid behøves at være mange i samme område, men derimod mødes til arrangementer og træf med moduler.

Ja lige præcis, men ud fra FREMOs hjemmeside er der forholdsvis lang tid mellem arrangementer og træf, i hvert fald her i landet.
Og jeg kunne rigtig godt tænke mig, at kunne mødes lidt oftere.
Jeg har overvejet, at se om jeg kunne finde nogen ligesindede i rimelig nærhed (+/- en times rejsetid fra min bopæl) som man kunne dyrke hobbyen med i fællesskab, gerne efter samme måde som KdMjk har gjort.

Det er rigtigt at stationer over 10 meter ikke altid er "lige velkomne". Det skyldes at længden er svær at indsætte i et modulanlæg. For oftest bygges de enkelte stationer som lige stationer. Men derimod er det altid flot med en enkelte større stationer på et træf.

En større station er altid svær at indsætte i et anlæg, modulbaseret eller fast, grundet begrænset plads. Og kørestrækning er for de fleste vigtigst, med mindre man især dyrker rangering som sin hovedinteresse.

Dog skal der lige huskes på at bygges der en større station der kan tage de 3-3,5m tog som vi normalt kører med, er det bedst at have udtræksspor som ikke er hovedsporet.

Det med udtrækssporet siger vel næsten sig selv; sådan opbygges virkelighedens stationer jo også.
Med hensyn til længden af tog stationen bør kunne tage, så gælder de 3 - 3,5 meter vel både persontog såvel godstog, hvorfor det både er perronspor og risten til godstog som bør have den minimumslængde. Og når man så bør vælge de slankest mulige sporskifter, så kommer udfletningen til at fylde en del (f.eks. er Tillig 11 graders sporskifte 207 mm. langt, 9 graders er endnu længere), så ved mere end 3 - 4 spor ved perron og rist, bliver udfletningerne næsten lige så lange eller længere som selve sporene. Og udover sporskifternes længde skal der jo også tages hensyn til sporafstand og perronbredde.

Og ja, der bør altid medbringes strækningsmoduler der tilsvarer ens station. Og er den 15 meter, så er det en større opgave at transporterer alle disse moduler til et træf, og så også skulle opstille dem på selve træffet.

Større opgave er vel så meget sagt, en større station kræver som regel mindst 2, gerne flere, personer til betjening af sikringsanlæg, til rangering og så videre. Hvad transporten angår, har en alm. trailer med høje sider og pressingsruf plads til en del, hvis man da ikke lejer en flyttetrailer. Sørger man så ydermere for at lave alle sine moduler i samme længde, kan man flytte f.eks. 3 moduler vha. særlige transportgavle (en træplade med de fornødne huller, og evt. lister) ad gangen.

Men uanset så behøves man ikke altid at bygge stationer, for strækningsmoduler er faktisk den største mangelvare i FREMO, og det er ikke kun i DK.
Strækninger med sidespor er også noget der mangler meget - helst med omløbsmulighed.

Ud fra de billeder og videoer jeg har set, er der som regel rigeligt med strækningsmoduler på træf. Men uanset hvad, så støtter jeg princippet om at det er fornuftigt at starte med at bygge nogle strækningsmoduler, ganske enkelt for at få noget øvelse mht. landskab og andre detaljer.

Det er dog ikke rigtigt at KdMJK har bygget en station på 10 meter. Den længste som KdMJK har er 6 meter, og er en fiddleyard ved navn Randborg.

Ret mig hvis jeg tager fejl, men Padborg (modellen) tilhører da KdMjk, gør den ikke? Ganske vidst figurerer den på nuværende ikke på deres hjemmeside, men på FREMos hjemmeside figurerer den, og her står der angivet at den er 10 meter lang.
Og en markant station for de af os som bor på Lolland og Falster, har Nykøbing F. en væsentlig betydning, som områdets største og vigtigste station, dels pga. international trafik, dels pga. godstrafik og dens tidligere status som stykgodscentral. Og som sådan ville denne station være relevant for os at bygge. Og rent størrelsesmæssigt, i længden, er den i nogenlunde samme klasse som Padborg, og der burde også kunne laves diverse diskrete justeringer for at bringe den ned på ca. 10 meter.

FREMO-kørere øst for Storebælt

af Rubjerg, 18/10 2013, 15:30 (4060 dage siden) @ mr-data

Ja, der kan være langt imellem de enkelte træf, men det er jo fordi de skal planlægges af medlemmerne, og synes det enkelte medlem at der mangler træf i ens område, så er det jo bare i gang med at planlægge et lokalt træf.
Det behøves jo ikke være 1000 kvm - 200/250 kvm kan sagtens gøre det.

Men der er også træf i DK, som ikke foregår i FREMO regi, men hvor FREMO medlemmer deltager og kørslen foregår efter FREMO principper.

Kigger du på FREMO kalenderen var der ingen FREMO træf i DK i år, men der blev afholdt 3 træf efter FREMO principper.

Til rigtig mange træf ser vi folk rejse langvejs for at deltage.
Eksempelvis deltager både nordmænd og svenskere i mange af de træf der foregår i DK og Nordtyskland.

Og kigger du lidt uden for DK grænser, var der 4 FREMO træf i Norge, 1 FREMO træf i Sverige og 3 træf i Slesvig Holstein. Og til de fleste af dem var der dansk deltagelse.

Ja det ser ganske vist ud som om der umiddelbart er strækningsmoduler nok, men som regel bliver alle strækningsmoduler som er tilmeldt et træf også indsat i den enkelte plan og oftest er det ikke alle stationer som er tilmeldt der også bliver indsat i arrangementet, netop for at få lange kørestrækninger.

Og dermed er det altid de samme strækningsmoduler som bliver brugt igen og igen. Og det kunne være rart med flere at vælge imellem.

Hvis du henviser til Padborg eller Padby som den rettelig hedder, så tilhører den en privatperson som ikke er medlem af KdMJK.
Randborg er en fiddleyard som tilhører KdMJK og er bygget med inspiration i Padborg.

Naturligvis er det sjovere at være flere personer i samme område med samme interesser og det praktiseres, som du skriver i KdMJK.
Der var også en forening i Horsens som prøvede at gøre det på samme måde, desværre uden held.

Derudover er der en nystartet forening i Kolding (www.ffmm.dk) som kører moderne drift efter FREMO principper, og her kommer medlemmerne fra Sydjylland og Fyn. Og jo - rejsetid inden for 1 time som du skriver, men de vil gerne have medlemmer uanset bopæl.

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968
Pris 180 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak