Skiløberen i sidste halvdel af 80'erne....!!!
Hej igen
Jeg kunne godt tænke mig at genskabe skiløberen i model som den så ud, da der var Bcm vogne og evt. BDk...
er der nogen her i forumet som kender oprangeringen...?
mvh.
Jan
Hej Jan
Det kan jeg godt forstå, for det er jo nogle herlige oprangeringer.
I BaneBøgers "Internationale Tog via...." kan du finde eksempler på oprangeringer.
I "Internationale Tog via Jylland":
Billedet midt på side 80 viser MY 1128 med 3 stk. Bcm på vej fra Århus til Kufstein i august 1989.
Den oprangering er lige til modeljernbanen.
I BaneBøgers "Internationale Tog via Rødby":
Billedet øverst på side 62 viser ME 1524 med 7 stk. Bcm og WLABm.
Denne oprangering er også lige til modeljernbanen.
WLABm-vognen fås fra Roco (superflot!) og Heris (også en pæn og nydelig model!).
Bcm-vogne i exact 1:87 (og superflotte!) kunne fås fra LIMA i 1990'erne, både i løsvægt i i et sæt med fire vogne, og nu også fra Roco, så der skulle være muligheder nok for at skrabe et tilstrækkeligt antal sammen uden "nummer-overlap".
Du kan læse mere om Bcm-vognene og andre af samtidens "brugtvognskøb" i Tyskland i BaneBøgers "Jernbanehistorisk Årbog 2006", side 44-64.
Og husk, at rejsebureau/chartervognene med snefnug, konfetti og fyrværkeri på i den daglige drift ikke kørte sammen med nattogsvognene med måne og stjerner på - af en eller anden grund bliver vognene ofte blandet sammen i skala 1:87.
Nattogsvognene var indrettet med faste køjer, mens køjerne kunne slås ned og bruges som sæder i rejsebureau/chartervognene.
Skæg for sig og snot for sig gælder også her, hvis man vil efterligne virkeligheden.
(Dog kørte et særtog i juli 1997 for arkitektstuderende, hvor ti vogne af blandet beskaffenhed indgik - men her handler det jo heller ikke om daglig drift).
Mon ikke at vi er nogle stykker, der ville glæde sig til at se billeder af dine oprangeringer her på Signalposten
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.