CAE og AV fra Heljan

af h087 ⌂, bagsværd, 27/8 2011, 15:02 (4839 dage siden)

Hej
fik hentet en pakke hos postvæsenet
i den var der 2 x 2 CAE 1034/1262 og AV 288, :-)
foto af dem kommer senere:-D - har foto taget med telefon - med de yder ikke vognene den retfærdighed de tilkommer:-D
- lige nu er der et vandproblem i klubben - der skal tages af :-(
313 overlader jeg til omlitrering/omnummerering folkene og så kan det jo være at den kan blive sjælden og bringe penge ind på QXL og E-bay - så køb;-)
tror at det er bedre end at lytte til bankerne:-P

med venlig hilsen
henning h087

CAE og AV fra Heljan

af D 826, 27/8 2011, 15:50 (4839 dage siden) @ h087

Hej Henning

Jeg skulle bare lige spørge om det er slemt dernede i klubben ang. vand??

Martin - D 826

CAE og AV fra Heljan

af Flemming, 27/8 2011, 21:09 (4838 dage siden) @ D 826

Hej Henning

Jeg skulle bare lige spørge om det er slemt dernede i klubben ang. vand??

Martin - D 826

Hej Martin

Han kan ikke svare, han dykker efter computeren:-D

Venlig hilsen

Flemming

CAE og AV fra Heljan

af D 826, 27/8 2011, 21:41 (4838 dage siden) @ Flemming

Hej Flemming

Ja okay, med snorkel eller?!.. Ej spøg til side, det ville være trist hvis vi igen har fået vand i kælderen nede i klubben.. Og jo især de ting som står på gulvet rundt omkring.. Nå men vi må håbe at Henning har fået en smule hjælp hvis der har været kommet vand ind..

Martin - D 826

CAE og AV fra Heljan

af Flemming, 27/8 2011, 22:25 (4838 dage siden) @ D 826

Hej Flemming

Ja okay, med snorkel eller?!.. Ej spøg til side, det ville være trist hvis vi igen har fået vand i kælderen nede i klubben.. Og jo især de ting som står på gulvet rundt omkring.. Nå men vi må håbe at Henning har fået en smule hjælp hvis der har været kommet vand ind..

Martin - D 826

Hej Martin

I følge "Der alte" er det "kun" gået ud over gulvtæppet og hans dovenskab.

Venligste hilsner

Flemming

CAE og AV fra Heljan

af D 826, 27/8 2011, 22:45 (4838 dage siden) @ Flemming

Hej Flemming

Nåh okay så har det vist ikke været så slemt som sidste gang med - ja 5 - 10 cm. vand som jeg husker det.. ved ikke om det er rigtigt husket..

Martin - D 826

CAE og AV fra Heljan

af h087 ⌂, bagsværd, 28/8 2011, 03:58 (4838 dage siden) @ h087
redigeret af h087, 28/8 2011, 04:13

hej
lovede nogle foto af CAE + AV
her først AV 288 - før 1958 uden gul 1 kl markeringsstribe - herligt - skal have nogle flere og omnummerere
[image]
[image]
og her CAE 1034 - til min Nordpil - og den anden jeg fik bliver så til 1033 til mit tog 13/14 : MY + CB + AV + CAR + CAE + DB B + DB Pw + DB A + DB B + DB B
[image]
[image]
og så her CAE 1262 til efter 1961
[image]
[image]
har så også lavet en AV 284 - sikkertag med wendelsugere til "sort Sønderjyde"
[image]
og den "sorte Sønderjyde"
[image]
og så har jeg en AC 26 - konventeret fra en Lilliput DB A4ü30
AC 26 er jo en lidt speciel vogn der som den eneste af "førkrigs" AC erne har sikkertag og wendelsugere - det var jo den AC der blev bombesprængt i 44 ved Hobro og genopbygget i 47 hvor den så fik sikkertag - men beholdte wendelsugeren - er ikke blevet gjort helt færdig - mangler at få dækket undervognen - idet AC sider går helt
over undervognen - andre småting mangler også - og hvis Heljan "skynder" sig - bliver den det nok aldrig
[image]
[image]
og nå ja - så lige alle tre vogne - AV 288 + CAE 1034 + CAE 1262
[image]

og vandet - tja så vidt jeg har hørt var der partilederdebat i tv forleden -
og med alt det vand de hældte ud - var der så en af "de tre store" der mente at
det var lige rigeligt nok - og så kom det retur:-D - "vi" finder os ikke i alting - og blev der sagt noget om IC4:-P

CAE og AV fra Heljan

af UTJ, 28/8 2011, 09:02 (4838 dage siden) @ h087

og så har jeg en AC 26 - konventeret fra en Lilliput DB A4ü30
AC 26 er jo en lidt speciel vogn der som den eneste af "førkrigs" AC erne har sikkertag og wendelsugere - det var jo den AC der blev bombesprængt i 44 ved Hobro og genopbygget i 47 hvor den så fik sikkertag - men beholdte wendelsugeren - er ikke blevet gjort helt færdig - mangler at få dækket undervognen - idet AC sider går helt
over undervognen - andre småting mangler også - og hvis Heljan "skynder" sig - bliver den det nok aldrig

Heljan skynder sig ikke med AC - men den skal nok komme. Der er bare lige nogle andre projekter før det bliver. En AC 26 bliver det nok ikke til, men numre i serierne AC 12-25, 27-52 skulle det jo nok blive til. Dermed også et par AC (vistnok AC 32-33, der havde A+B styreledning en overgang).

Og der kommer nok ikke en AC 53 :-D

AF 95-99 + CP 2931-2963 mv kommer nok først, hvis der bliver taget godt i mod CM-vognen.

CAE og AV fra Heljan + AF/CML/CP/CM/AC/AV/BL

af h087 ⌂, bagsværd, 28/8 2011, 16:53 (4838 dage siden) @ UTJ

Hej UTJ

tak for svar og opdatering
det lover godt - og så venter vi igen med længsel på vogne - og ser den fremtidige fallit i øjnene med sindsro - det er jo ved at blive en vane

AF 95 - 99 - et must, lækker vogn og der er en bevaret på JBm - også mulighed for CML 2266 - 68
dernæst CP 2931 - 2963 også et must - men helst ikke 2931 og 2934, da de jo blev ombygget 57/56 med hvælvet ( huskede det ;-) ) tag og har dem under bygning

[image]

AC venter vi så på - og har så taget at flytte over på AC 26 og skal så bare sakse noget KMtext - og behøver ikke at lave resten færdig
har kigget efter A+B styreledninger - det er så 30 - 33 der havde dem, I jernbanen dk database er også nævnt AC 30 - 1947 - 52 - endvidere bliver der så mulighed for at konventere ACM/AC 51/71 + 52/72 også med A+B ledninger
store CM med tagrytter tror jeg bliver vel modtaget og en sællert - meget savnet vogn

og så et par spørgsmål
kommer der AV med hvælvet glat tag ? ( ellers må man jo prøve at høre om der kan købes løse tag fra CB )
og kan det pt nævnes hvilken nummerserie BL bliver ?

men noget at se frem til - og det gør vi så:-) :-) :-)

mvh
henning h087

CAE og AV fra Heljan + AF/CML/CP/CM/AC/AV/BL

af UTJ, 28/8 2011, 21:02 (4837 dage siden) @ h087

AF 95 - 99 - et must, lækker vogn og der er en bevaret på JBm - også mulighed for CML 2266 - 68
dernæst CP 2931 - 2963 også et must - men helst ikke 2931 og 2934, da de jo blev ombygget 57/56 med hvælvet ( huskede det ;-) ) tag og har dem under bygning

Det ser ud til at din model af en CP har delte vinduer - det havde de ikke. Desuden var CP 2931/4 ikke lakeret i ombygget tilstand, da lakerede bogievogne blev malet fra og med 1955 ved passende lejlighed og en ombygning af taget var passende lejlighed til opmaling.

Du og andre skal ikke umiddelbart forvente en AV med "u-sikket" tag, da det på AV-vognene var en smule anderledes end på CB og AC. Men man kan jo aldrig vide.

BL/Bf kommer med stor sandsynlighed både i 1959-udgave og i 1980'er udgave. Om der også kan trylles en 1964-type frem er mindre sikkert, men lidt benarbejde bliver gjort for det.

CAE og AV fra Heljan + AF/CML/CP/CM/AC/AV/BL

af h087 ⌂, bagsværd, 28/8 2011, 22:42 (4837 dage siden) @ UTJ

hej UTJ

det er også virkeligt fint nok - man kan ikke få det hele - selvom det er tæt på.
ang CP 2931/4 - har du ret
glemte at skrive at vi er to om at bygge vognene - og den ene laver vognkassen som den ser ud på foto, resten laver så jeg - denne skal så have ny bund - da den var lavet til gøteborgkobling - og jeg sætter ribu eller roco på, vinduerne er også noget jeg skal ændre - og bemalingen er et bevist forkert valg
vi laver nemlig AF 79 og 80 - teak og vinrød og CP 2931 og 2934 - teak og vinrød
[image]
med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CAE og AV fra Heljan + AF/CML/CP/CM/AC/AV/BL

af Svend B J, 28/8 2011, 22:57 (4837 dage siden) @ UTJ


BL/Bf kommer med stor sandsynlighed både i 1959-udgave og i 1980'er udgave. Om der også kan trylles en 1964-type frem er mindre sikkert, men lidt benarbejde bliver gjort for det.

Hjælp lige en uvidende .....:
Hvilke forskelle var der på 1. og 2. serie af BL-vognene (1959 hhv 1964)?
Hvilke vogne var stationeret i 1. hhv. 2. distrikt?

--
Svend
[image]

CAE og AV fra Heljan + AF/CML/CP/CM/AC/AV/BL

af h087 ⌂, bagsværd, 29/8 2011, 01:03 (4837 dage siden) @ Svend B J
redigeret af h087, 29/8 2011, 01:14

Hej Svend

ligesom på Qu.....
er det fordel og bagdel der mange gange udgør forskellen

1 serie 1959 : BL 1321 - 1330

BL 1322, 1959 Kh - DSB
[image]
BL 1324, 1963 Fa - Arne Kirkeby / OMJK
[image]
[image]
BL 1329, 163 Ng - Arne Kirkeby / OMJK
[image]

2 serie 1964: BL 1331 - 1340

BL 1331, 1964 Ng - Arne Kirkeby / OMJK
[image][image][image]

Stationering i årene 1959 - 65 : opgørelse af person -, post -osv pr. 31marts
1960 - 1965 : 1321 - 1330 - 1 distrikt
1964 - 1965 : 1331 - 1337 - 2 distrikt
1965 - 1965 : 1331 - 1340 - 2 distrikt

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

CAE og AV fra Heljan + AF/CML/CP/CM/AC/AV/BL

af jacob rout, Holstebro, 29/8 2011, 13:29 (4837 dage siden) @ UTJ

Er det mon på tale, at lave en OHJ-version af Bf?
Venlig hilsen Jacob

CAE og AV fra Heljan + AF/CML/CP/CM/AC/AV/BL

af UTJ, 29/8 2011, 14:00 (4837 dage siden) @ jacob rout

Er det mon på tale, at lave en OHJ-version af Bf?

Intet er lagt fast, men mon ikke det kunne lade sig gøre.

CAE og AV fra Heljan

af Christian Møller, 28/8 2011, 09:32 (4838 dage siden) @ h087

Af ren nysgerrighed: Hvordan tacklede DSB en epoke III-kørestolsbruger ? Var det en opgave for CAE-vognen - eller havde man andre løsninger?
mvh
Chr

CAE og AV fra Heljan - kørestolsbrugere

af Steff, 28/8 2011, 12:40 (4838 dage siden) @ Christian Møller

Medtagelse af kørestole i CAE vogn i daværende epoke III.

Den nu ”befalede” politiske korrekthed i alle aspekter var om end ikke eksisterende, så absolut ikke så udpræget som i dagens Danmark. Det betød også, at mulighederne for hjælp til handikappede (dengang omtalt om invalide, senere svagføre) var – set i forhold til i dag – ringe. Den handikappede skulle mere eller mindre klare sig selv eller have familie/venners hjælp. Det vil sige, selv at sørge for at få hjælp til ”Rullestolen” (sådan hed en kørestol) og ombordstigning i toget. Selvfølgelig var togfører/togbetjent behjælpelig når der var en invalid (handikappet) på perronen. Og da datidens kørestole ikke kunne klappes sammen som i dag, var rejsegodsvognen eller rejsegodsafdelingen eneste mulighed for transport af denne.
De nærmere regler herfor kender jeg ikke.
Altså, ”invalide” rejste ikke meget i datidens Danmark og sådan var det nu bare. Men en gang om året gik DSB, Falck/Zonen, Civilforsvaret, Dans Rødekors og Det internationale sove- og spisevognsselskab sammen om at give handikappede en oplevelse og mulighed for at se Danmark. Et tog – kaldt Svagføretoget - bestående af sovevogne, en spisevogn samt normalt en CAE eller rejsegodsvogn blev opstillet og transporterede så de handikappede og deres hjælpere rundt i Danmark. For de fleste dengang handikappede, var det en oplevelse for livet. Se i øvrigt DSB filmen ”Der kører et tog” om svagførertoget mellem 1953 og 1968 (købes på Danmarks jernbanemuseum).
I udlandet, specielt i Tyskland og England, var transport af handikappede laaaaangt forud for i Danmark, nok mest p.g.a. de kæmpestore antal krigsinvalider. ALLE togvogne i 1940´erne, 50´erne og 60´erne havde en eller flere pladser for krigsinvalider, civile som tidligere soldater. Og dér satte man sig bare IKKE, selvom resten af toget var belagt! Behovet er idag dalet og disse pladser findes nok ikke mere i et sådan omfang. Og hvis der var sådanne pladser i danske tog, var respekten sikkert som med P-pladser for handikappede = NUL. Men det sidste står for egen regning.

CAE og AV fra Heljan - kørestolsbrugere

af Christian Møller, 28/8 2011, 14:24 (4838 dage siden) @ Steff

-tak til dig igen, Steff. "Svagføretoget" - måske en idé til modeljernbanen / køreplanskørsel - omend på lidt trist baggrund...
mvh
Christian

CAE og AV fra Heljan - kørestolsbrugere

af Aleman, 28/8 2011, 19:12 (4838 dage siden) @ Steff

Ud over scener i den omtalte film fra Danmarks Jernbanemuseum (så fik museet lidt mere omtale!) er der også billeder fra Svagføretoget i bogen "Hurtig hjælp er dobbelt hjælp" om Falck-Zonen fra 1981 (af Sally Dorset og Preben Kjær). Jeg vil ikke scanne billeder derfra, jeg har ikke tilladelse til det, men det eneste af ferrovifil interesse deri er et skønt billede fra 1956 fra perron 2 i Svendborg, hvor man ser en del af CIWL-vognene og en række sorte ambulancer - blandt andet en Mercedes 180 med nummerpladen O 11-410. Ambulancer? Ja, naturligvis til transporten rundt til seværdighederne - handicapbusser var ikke opfundet, og kørestolslifter var et begreb lige så ukendt som måneraketter eller datamater.

Venlig hilsen,

Aleman

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring
Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak