Rutebil fra Heljan
Her er et link til Rutebil 751 fra Heljan, som er på vej i produktion.
--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk
af Tommy Nilsson , Ringsted, 8/6 2012, 16:56 (4553 dage siden)
Her er et link til Rutebil 751 fra Heljan, som er på vej i produktion.
--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk
af Svend B J, 8/6 2012, 21:51 (4553 dage siden) @ Tommy Nilsson
Lige ved og næsten.... søsterbussen nr 752:
http://www.tommyrolfnielsen.dk/images/arriva/dsb-combus/dsb-2/rtb-0752.htm
--
Svend
af Tommy Nilsson , Ringsted, 7/2 2013, 12:59 (4309 dage siden) @ Tommy Nilsson
Her er et link til Rutebil 751 fra Heljan, som er på vej i produktion.
Sakset fra Heljans Facebook gruppe:
--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/2 2013, 11:07 (4307 dage siden) @ Tommy Nilsson
Det ser aldeles spændende ud.
Jeg (og måske også andre ?) kunne godt bruge en Skagensbanen-udgave af modellen.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.
af Erik V. Pedersen , 9/2 2013, 14:34 (4307 dage siden) @ Tommy Nilsson
Her er et link til Rutebil 751 fra Heljan, som er på vej i produktion.
Sakset fra Heljans Facebook gruppe:
-------------
Nu skal man jo som bekendt være positiv, og det er da også ganske prisværdigt med det tagne ini´tiv.
Dog synes jeg godt, at man kan undre sig -bare lidt: Hvorfor ikke en af de "gode gamle snude-rutebiler", som var meget efterspurgte år tilbage med artikel i LOKOMOTIVET. En af dem med den i gamle dage berømte træk-/trykstang (og stort håndgreb) til betjening af foldedøren ved indgangsdøren foran. Hver gang man talte med nogen om dette emne: "Kan du huske håndtaget, når chaufføren skulle åbne døren". -- Om man kunne ! ! !
HELJAN blev spurgt, men ville ikke dengang. -- Nu vil de øjensynligt, hvorfor så ikke f. eks.:
Denne rutebil var i flere år "henstillet urepareret" i Skælskør´s remise, men blev så fundet interessant og sat i stand, som den ses her. Den står nu til daglig på Jernbanemuseet i Odense. Foto: EVP
eller:
Sorø Bybusser: "TULLE", -den overlevede ikke ! ! ! Foto: Arkiv: Jens Birch.
OK, --der er vist lavet nogle eksempler (f. eks. Epoke Modeller: 874037 - Bedford O - DSB Bus - Ep. 3), men . . .
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk
af UTJ, 9/2 2013, 14:49 (4307 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Svaret er meget lige til. Initiativtagerne syntes (jeg har næsten ingen finger med i spillet!) mente at den valgte model var mest repræsentativ for tiden omkring 1960. Og valget skyldes også at netop den vangte bus blev bygget i et for DSB ganske stort antal. Og hertil kan jeg tilføje at de fleste, der kører med "brun DSB" har rullende materiel som repræsenterer første halvdel af 1960'erne.
af Erik V. Pedersen , 9/2 2013, 15:37 (4307 dage siden) @ UTJ
. . . og det er jo så bare ærgerligt, for de/os, som holder af de gamle "snuerutebiler" (det var dog ikke begrundelsen dengang).
Så meget mere må vi værdsætte EpokeModeller´s model.
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
af UTJ, 9/2 2013, 17:30 (4307 dage siden) @ Erik V. Pedersen
. . . og det er jo så bare ærgerligt, for de/os, som holder af de gamle "snuerutebiler" (det var dog ikke begrundelsen dengang).
Så meget mere må vi værdsætte EpokeModeller´s model.
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
Jeps - men hvis den første bliver en succes, tror jeg at jorden bliver gødet med henblik på endnu et forsøg. Og så presser jeg gerne på for et eller andet med motoren foran karossen.......
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 10/2 2013, 00:39 (4307 dage siden) @ UTJ
Svaret er meget lige til. Initiativtagerne syntes (jeg har næsten ingen finger med i spillet!) mente at den valgte model var mest repræsentativ for tiden omkring 1960. Og valget skyldes også at netop den vangte bus blev bygget i et for DSB ganske stort antal. Og hertil kan jeg tilføje at de fleste, der kører med "brun DSB" har rullende materiel som repræsenterer første halvdel af 1960'erne.
Det er et meget klogt valg - der findes desuden intet på markedet, som blot ligner en M 64. Og mon ikke også at Volvo-bussen rammer rimeligt "bredt" ?.
Kunne jeg lokke ud af dig, Ulrik, om der mon rumsterer planer om bemalingsvarianter ?. Skagensbanens M 64 busser lignede til forveksling DSB-busser, dvs. med sorte "fartstriber" og med vingehjul foran - hint-hint
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 31/5 2013, 12:03 (4196 dage siden) @ Tommy Nilsson
Nu med 5 forskellige linier.
--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk
af Hstc, 31/5 2013, 22:48 (4196 dage siden) @ Tommy Nilsson
Nu med 5 forskellige linier.
Det bliver spændende om Heljan endelig har lært at lave et produkt med glanslakering. Synes godt nok at der er udgivet mange "tarvelige" matte MX, MY og B/Bn vogne.
mvh. Hstc
af Johnni Christensen, 31/5 2013, 23:06 (4196 dage siden) @ Hstc
Det bliver spændende om Heljan endelig har lært at lave et produkt med glanslakering. Synes godt nok at der er udgivet mange "tarvelige" matte MX, MY og B/Bn vogne.
Det kan de da!
I 2004 lavede de MY 1101 og MY 1159 i jubilæumsudgaver i forbindelse med MY´ernes 50 år i Danmark. De var begge i højglans, hhv. vinrød og rød/sort.
Johnni
af Keld H. Mikkelsen, 2/6 2013, 20:04 (4194 dage siden) @ Tommy Nilsson
Nu med 5 forskellige linier.
Hvis alle 7 modeller er identisk med tegningen, så er det desværre kun 2 af modellerne, der bliver korrekte (DSB 785 og 790).
DSB 783 havde en kasse til linjenummeret monteret både foran og bagpå samt en ekstra udstigningsdør i midten af bussen.
DSB 846, 849, 853 og 855 havde en nyere udgave af dette karosseri, hvor forruden, chaufførvinduet og de første sideruder er større, og samtidig havde de en markant skrå vinduessprosse på hver side.
af Svend B J, 2/6 2013, 20:55 (4194 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen
redigeret af Svend B J, 2/6 2013, 21:12
Tak for informationen!
Hvilke andre rutebiler havde samme udseende som 785 og 790?
Der findes en oversigt over DSB rutebiler/busser her
http://www.danskebusser.dk/bus/vognlister/vis_vognliste_ejer.php?ID=3
--
Svend
af Keld H. Mikkelsen, 2/6 2013, 21:18 (4194 dage siden) @ Svend B J
Volvo B655-08 uden midterdør og linjenummer og med karosseri fra Aabenraa og fra 1960 ser i hvert fald sådan ud.
DSB vognlister: http://www.danskebusser.dk/bus/temasider/vis_index_dsb_combus.php .
af Georg Schmidt, 3/6 2013, 19:29 (4193 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen
Fik dog fronten af 889 selvom ÅS 105 var på vej.
Rådhuspladsen Århus 1974.
Mvh
Georg
af Svend B J, 3/6 2013, 21:05 (4193 dage siden) @ Georg Schmidt
Ja, det er jo en anden rutebil(-type) end den, Heljan kommer med.
--
Svend
af UTJ, 3/6 2013, 09:09 (4193 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen
Hvis alle 7 modeller er identisk med tegningen, så er det desværre kun 2 af modellerne, der bliver korrekte (DSB 785 og 790).
DSB 783 havde en kasse til linjenummeret monteret både foran og bagpå samt en ekstra udstigningsdør i midten af bussen.
DSB 846, 849, 853 og 855 havde en nyere udgave af dette karosseri, hvor forruden, chaufførvinduet og de første sideruder er større, og samtidig havde de en markant skrå vinduessprosse på hver side.
Tak for præcisering, så kommer følgespørgsmålet: hvilke var identiske med 785 og 790?