Fejl på Heljans CB- vogne

af Peter H, Nærum, 29/4 2013, 23:12 (4231 dage siden)

Go'aften

Det ser ud til at Heljan har fejlplaceret tagventiler på nogle af CB- vognene!

På litra CB sad wendler- sugerne forskudte fra tagets centerlinje, ud til GANGSIDEN. Trykventilerne sad i MODSATTE side.

På de af Cc- vognene, hvor ventilerne var centerforskudte(de første serier), sad alle ventiler i kupé- siden.

Heljan har placeret Wendler- suger/ Kuck kuck- ventiler på nogle af CB- vognene, som de sidder på Cc- vognene, altså i GANGSIDEN.

Dette er for nogen sikkert ligegyldigt, men lidt ærgeligt er det da, at research arbejdet hos heljan ikke var helt i top.

Mvh
Peter H

Avatar

Fejl på Heljans CB- vogne

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 30/4 2013, 09:26 (4231 dage siden) @ Peter H

Go'aften

Det ser ud til at Heljan har fejlplaceret tagventiler på nogle af CB- vognene!

På litra CB sad wendler- sugerne forskudte fra tagets centerlinje, ud til GANGSIDEN. Trykventilerne sad i MODSATTE side.

På de af Cc- vognene, hvor ventilerne var centerforskudte(de første serier), sad alle ventiler i kupé- siden.

Heljan har placeret Wendler- suger/ Kuck kuck- ventiler på nogle af CB- vognene, som de sidder på Cc- vognene, altså i GANGSIDEN.

Dette er for nogen sikkert ligegyldigt, men lidt ærgeligt er det da, at research arbejdet hos heljan ikke var helt i top.

Mvh
Peter H

Dumt spørgsmål, måske (jeg ejer nemlig ikke nogle af vognene, da de er udenfor min epoke) - men kan du så ikke bare vende taget om (?).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Fejl på Heljans CB- vogne

af cm, 30/4 2013, 12:06 (4231 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

"toiletventilerne" - må jo nødvendigvis sidde over toiletterne... eller hvad?

mvh
Chr

--
[image]

Fejl på Heljans CB- vogne

af Peter H, Nærum, 30/4 2013, 20:39 (4231 dage siden) @ cm

Hej Cm

Ja,toiletventilerne sidder altid over toilettet. Men Cb har eksempelvis aldrig haft sugere/ ventiler siddende i kupé- siden, for de sad ud til gangsiden. Ligesom Ac- vognende.

Mvh
Peter H

Fejl på Heljans CB- vogne

af Peter H, Nærum, 30/4 2013, 20:35 (4231 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Peter H, 30/4 2013, 20:39

Hej Carsten

Jeg ejer slet ikke en Heljan CB- vogn, men kan se på diverse billeder af vognen på nettet, at der er fejl på nogle af vognene...

MVh
Peter H

Fejl på Heljans CB- vogne

af UTJ, 30/4 2013, 20:25 (4231 dage siden) @ Peter H

Det lyder som en skandale i Ekstrablads-format.

Det er helt sikkert en elendig rådgiver. Men inden man skyder røvgiveren skal man lige tjekke og se at der er huller til kupéventilerne i den anden side også - så i dette tilfælde er det en monteringsfejl.

Mit forslag er at flytte toiletventilerne 9 mm eller leve med det.

Og når man er i gang kan den ihærdige jo også flytte batterikasser mv for de er helt sikkert også placeret forkert, da det jo er en CC-kasse som er udgangspunktet.

Og hvis alt dette stadig ikke duer, så vil jeg foreslå at du sælger dine CB til nogle som vil blive glade for dem.

Forresten sidder toiletventilerne på en moderniseret CB/Bjh (med kuck-kuck ventiler) et helt andet sted og toiletventilen er her ef B-vogns-model.

Måske er det på tide at udskifte rådgiveren........

Fejl på Heljans CB- vogne

af Peter H, Nærum, 30/4 2013, 20:47 (4231 dage siden) @ UTJ
redigeret af Peter H, 30/4 2013, 21:45

Det var skam ikke i spøg at jeg gjorde opmærksom på fejlen(e) på Heljans CB. Og som skrevet tidligere ejer jeg ikke en CB- vogn fra Heljan, men opdagede fejlen vedr ventiler, da jeg kiggede billeder efter af vognene.

Nogle modelsamlere/ byggere vil jo gerne have modellerne korrekte, så kan den der ikke har opdaget fejlen, vudere, om de vil rette dem eller ej.

Mvh
Peter H

Fejl på Heljans CB- vogne

af LRP, 30/4 2013, 22:15 (4230 dage siden) @ Peter H

Hvis du ikke har en CB, hvorfor så bruge tid på at kommentere. Det virker som om du blot ønsker at skabe opmærksomhed/diskussion.

Fejl på Heljans CB- vogne

af Peter H, Nærum, 1/5 2013, 18:34 (4230 dage siden) @ LRP

Du misforstår fuldstændigt pointen i mit indlæg...

Og jeg bliver også i tvivl, om du har læst det ordentligt igennem.

En gjorde tidligere opmærksom på litra fejl på en af Heljans Av (313),hvilket var ok. Nu gør jeg opmærksom på fejl på nogle af CB- vognene, det er der et par stykker der har noget imod.

Men der er altid nogen der mener at de skal være en slags overdommer for, hvad der er ret og rimeligt.... Suk!

Fejl på Heljans CB- vogne

af LRP, 1/5 2013, 19:07 (4230 dage siden) @ Peter H

Tror ikke jeg misforstår. Er bare godt og grundig træt af folk, som i øvrigt ikke har produktet (eller har i sinde og købe det), skal kommentere på noget, som andre måske er helt vildt glade for.
Kom dog videre og kommenter på noget man selv har.
Beklager opstødet, men skulle lige af med lidt damp....det er absolut ikke ment personligt.

Fejl på Heljans CB- vogne

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 1/5 2013, 19:11 (4230 dage siden) @ LRP

Er bare godt og grundig træt af folk, som i øvrigt ikke har produktet (eller har i sinde og købe det), skal kommentere på noget, som andre måske er helt vildt glade for.

Jeg forstår ikke dit synspunkt. Der vil altid være nogle som er glade for et produkt som andre finder grund til at kritisere. For mig at se er det vigtigste at man kan begrunde sin kritik på en rimelig måde.

Fejl på Heljans CB- vogne

af UTJ, 1/5 2013, 20:37 (4230 dage siden) @ Erik Olsen

Er bare godt og grundig træt af folk, som i øvrigt ikke har produktet (eller har i sinde og købe det), skal kommentere på noget, som andre måske er helt vildt glade for.


Jeg forstår ikke dit synspunkt. Der vil altid være nogle som er glade for et produkt som andre finder grund til at kritisere. For mig at se er det vigtigste at man kan begrunde sin kritik på en rimelig måde.

Jeg forstår godt synspunktet, for det er urimeligt når det som jeg har skrevet er en monteringsfejl. det ville man kunne se hvis man har produktet i hånden og iagttager undersiden af taget hvor det fremgår at der er huller i begge sider, herunder huller til en fremtidig AC. derfor er det skudt over målet, men en mere afdæmpet ytring er selvfølgelig på sin plads.

og som understreget tidligere er CB-vognen en CC-model (med over 10 år på bagen), forsynet med et andet tag. Og som EO også ved er modeller et udtryk for kompromisser som mere eller mindre ligner forbilledet.

Fejl på Heljans CB- vogne

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 2/5 2013, 09:47 (4229 dage siden) @ UTJ

Og som EO også ved er modeller et udtryk for kompromisser som mere eller mindre ligner forbilledet.

Netop derfor er der grund til at diskutere modellers udførelse og udseende så man ved hvad man køber.

Fejl på Heljans CB- vogne

af UTJ, 2/5 2013, 10:17 (4229 dage siden) @ Erik Olsen

Ja da, men man skal vare sig med at tale om fejl når det gælder modeller. Særligt når man samtidig går skridtet videre og tale om rådgivning, for det ved vor Peter H intet om.

Din ordvalg 'udseende' og 'udførelse' er langt bedre, for det er netop noget som kan diskuteres i en fornuftig tone.

Fejl på Heljans CB- vogne

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 2/5 2013, 19:07 (4229 dage siden) @ UTJ

Ja da, men man skal vare sig med at tale om fejl når det gælder modeller. Særligt når man samtidig går skridtet videre og tale om rådgivning, for det ved vor Peter H intet om.

Din ordvalg 'udseende' og 'udførelse' er langt bedre, for det er netop noget som kan diskuteres i en fornuftig tone.

Nu er vi jo ikke allesammen sproglige ekvilibrister eller ligefrem sprognørder, det bliver man nødt til at tænke på i en debat som her. Jeg har netop genlæst Peters indlæg, og jeg synes ikke der er noget særligt man kan kritisere ham for, heller ikke sprogligt.

Fejl på Heljans CB- vogne

af UTJ, 2/5 2013, 20:14 (4229 dage siden) @ Erik Olsen

Ja da, men man skal vare sig med at tale om fejl når det gælder modeller. Særligt når man samtidig går skridtet videre og tale om rådgivning, for det ved vor Peter H intet om.

Din ordvalg 'udseende' og 'udførelse' er langt bedre, for det er netop noget som kan diskuteres i en fornuftig tone.


Nu er vi jo ikke allesammen sproglige ekvilibrister eller ligefrem sprognørder, det bliver man nødt til at tænke på i en debat som her. Jeg har netop genlæst Peters indlæg, og jeg synes ikke der er noget særligt man kan kritisere ham for, heller ikke sprogligt.

Jeg er også enig i det, men når man skriver "research arbejdet", så rammer man personligt - sproglige evner eller ej. Og det bryder jeg mig ikke om, særligt når det blot er slynget ud uden selv at have haft produktet i hånden. Helhedsindtrykket er således ganske vigtigt i den sammenhæng og så kan man da godt nævne at toiletventilerne er skredet lidt rundt. Men som sagt - kritik er ok, hvis man ellers har haft modellen i hånden uanset om det resulterede i køb eller ej.

Fejl på Heljans CB- vogne

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 2/5 2013, 20:53 (4229 dage siden) @ UTJ

Jeg er også enig i det, men når man skriver "research arbejdet", så rammer man personligt

Åh, javel. Jeg tror nu ikke Peter har tænkt på dig da han skrev "Dette er for nogen sikkert ligegyldigt, men lidt ærgeligt er det da, at research arbejdet hos heljan ikke var helt i top", og han nævner vist ikke dit navn.

Hvis du kender noget til sagen (hvilket jeg efter din svarkritik antager), kunne du jo fortælle os andre lidt om hvordan sådan noget foregår, og hvor meget indflydelse en rådgiver har på slutproduktet.

Fejl på Heljans CB- vogne

af modeljernbane, 3/5 2013, 09:46 (4228 dage siden) @ Erik Olsen

Pas på, her tåles ingen konstruktiv kritik, når det gælde UTJ, jeg huske hvilken sviner jeg fik da jeg ikke syntes at det var iorden med fire tioletvinduer i cm-vognen,

Fejl på Heljans CB- vogne

af UTJ, 3/5 2013, 14:28 (4228 dage siden) @ modeljernbane

Pas på, her tåles ingen konstruktiv kritik, når det gælde UTJ, jeg huske hvilken sviner jeg fik da jeg ikke syntes at det var iorden med fire tioletvinduer i cm-vognen,

Nej det er ikke konstruktiv kritik når du går efter en person, som minimum må du forvente en modreaktion. Dette gælder ikke kritik af ting og andre døde genstande. Og om noget er i orden er jo blot et synspunkt, hvilket jo egentlig ikke fører nogensomhelst vegne. Jeg ved godt vi er mere eller mindre gode til skriftlig fremstilling (jeg er ikke nødvendigvis særlig god), men når man kritiserer negativt skal man altså vægte sine ord mere end ellers. Et godt råd er lige at læse det igennem en ekstra gang inden det lægges ud.

Jo da, men jeg skelner mellem de forskellige kategorier af kritik. Hvis man skyder på 'research' så skal man vide om det rent faktisk er det som er problemet, inden man farer i blækhuset, synes jeg sådan helt privat.

Og ingen, selv ikke UTJ, synes at det er godt med fire toiletvinduer i en CM. Ejheller når en CB er forsynet med toiletventilerne i den forkerte side. Og slet ikke når det sådan set er forsøgt undgået, ganske vist uden held. Faktisk er sådanne fejl mere ærgelige end f.eks. en AV 313 som skyldes menglende kig i referencerne.

Al kritik som fører til bedre og mere korrekte modeller er da godt og når jeg farer hårdt frem er det fordi resultatet af den hastigt udslyngede kritik (det har jeg sagt før) i stedet kan blive 'ingen nye modeller'. Og jeg kan sådan set godt finde på at holde op med legen - og lade andre eksperter komme til for de hænger øjensynligt på træerne til fulde og i nåhøjde, lige til at plukke ;-)

Jeg kunne godt redegøre for processen for frembringelse af modeller, herunder fejlmuligheder og relationen mellem research, design og produktion. Og gør det gerne når der er tid en dag. Indtil der er tid (og jeg ved ikke hvornår jeg skal tage tiden fra noget andet, mere lønsomt) kan jeg blot henvise til diverse indlæg på sporskiftet, hvor der i brudstykker er forklaret om hvordan forskellige fejlkilder opstår.

Det korte og lange er dog, at der er en fysisk og tidsmæssig afstand mellem viden, design og produktion, da det ikke er lønsomt i modeltogsbranchen at have researchere ansatte fuldtids (det er heller ikke sikkert at de vidende personer er interesserede i at arbejde med emnet fuld tid), og da hverken omsætning eller overhead kan bære en sådan omkostning.

Fejl på Heljans CB- vogne

af bygger01, 3/5 2013, 15:26 (4228 dage siden) @ UTJ

UTJ

Du skulle først og fremmest følge Dit gode råd med at læse det igennem, Du skriver - for det første afsnit er lidt rodet - og jeg gætter på, at Din mening er, man skal passe på ikke at lave så meget kritik af et produkt, at en af udbyderne holder op med at lave seriefremstillede mesterværker.

Eller at Du ikke gider mere at arbejde for Heljan, for det er det er vel det Du gør. Om det er med eller uden løn er princippet ligegyldig, men hvis det er tilfældet, burde Du oplyse det i Dine indlæg, når der er tale om modeller fra Heljan, for så kan alle afkode Dine indlæg ( også et som dette, hvor Du er blevet hidsig ) .....

Jeg er i princippet ligeglad med, om der er et forkert antal et eller andet, for det er mere vigtig for vores bane derhjemme, at en given vogn kan køre og om den ser pæn ud,

Jeg har kun skrevet dette fordi, jeg synes, Du tiltager Dig en ophøjethed, fordi modeljernbane & Peter H har en anden mening end hvad Du synes er rigtig ......

Fejl på Heljans CB- vogne

af UTJ, 3/5 2013, 16:41 (4228 dage siden) @ bygger01
redigeret af UTJ, 3/5 2013, 17:37

Amen!

Det er sådan noget som kan få mig til at sige "farvel og tak" og det sker nok også, snarere før end siden.........

Jeg skal lige tilføle at jeg selvfølgelig ikke offentliggør min kundeportefølge blot fordi bygger01 mener at jeg skal gøre det - men det er korrekt at jeg også har givet bistand til andre end nævnte. Og jeg synes nu at kritikerne skal på banen og sælge deres ekspertise og forsøge sig ud i modelproduktion. Det vil blive bedre modeller og gladere forbrugere. Og er jeg sur: ja. Og ja, sur i fuld offentlighed.

Fejl på Heljans CB- vogne

af bl, 3/5 2013, 17:40 (4228 dage siden) @ UTJ

Og jeg kommer til at tænke på et andet citat/mundheld, der stammer fra vor egen fortid: Det er kun en gal hund, der bider den hånd, der fodrer den.

Bjarne

Fejl på Heljans CB- vogne

af modeljernbane, 3/5 2013, 18:25 (4228 dage siden) @ UTJ

UTJ.
Jeg har igenem tide læst meget af det du har skrevet og forholdt dig til, og for det meste har du en fornuftig holdning til tingene, men når det drejer sig om kritik af Hejlan vogne farer du i flindt, men ikke når det drejer sig om andre modelbane pruduktcenter.Jeg bryder mig ikke om at du laver røde djævlehoveder og sure ansigter til mig, blot fordi jeg ikke er enige med dig.

Fejl på Heljans CB- vogne

af UTJ, 3/5 2013, 18:33 (4228 dage siden) @ modeljernbane

UTJ.
Jeg har igenem tide læst meget af det du har skrevet og forholdt dig til, og for det meste har du en fornuftig holdning til tingene, men når det drejer sig om kritik af Hejlan vogne farer du i flindt, men ikke når det drejer sig om andre modelbane pruduktcenter.Jeg bryder mig ikke om at du laver røde djævlehoveder og sure ansigter til mig, blot fordi jeg ikke er enige med dig.

Jeg synes at du skal tilbyde din rådgiver-ekspertise til producenterne.

Det andet kunne du have klaret i det relevante forum, evt med en besked dér til UTJ. Så ville du også få svar.

Fejl på Heljans CB- vogne

af modeljernbane, 4/5 2013, 10:17 (4227 dage siden) @ UTJ

UTJ
Nu, hvis du har læsr det jeg har skrevet, så har jeg ikke givet nogen form af kritik af Heljan CB vognen, med de få fejl på taget kan jeg sagtens leve med,jeg syntes til tider at den kritik der er af nye prudukter er grænsen til nørderi.Nogen kan gå helt i sort over den mindste bagatel,men ingen siger noget om de store grimme koblinger,der er på størelse men en gammel VW hvis de blev forstøret op i 1:87.Kunne man ikke udvikle en lille smart kobling der fungerer?

Fejl på Heljans CB- vogne

af Jan-Eddie, 3/5 2013, 19:34 (4228 dage siden) @ UTJ

Amen!

Det er sådan noget som kan få mig til at sige "farvel og tak" og det sker nok også, snarere før end siden.........

Til UTJ.
Jeg tror vi er rigtig mange der er kede af at være vidne til al denne mudderkastning. Jeg plejer at holde mig tilbage fra at kommentere slige sager. Men nu farer jeg altså også i blækhuset.
Jeg er overbevist om at der næppe kan være mange, der som du kan løfte en seriøs reserchopgave og samtidig vejlede en producent i, hvilke kompromiser der kan indgås, af enten produktionstekniske, eller økonomiske årsager, for at kunne sende et produkt på markedet til en pris som er til at betale og som gengiver originalen på en troværdig måde. Jeg er taknemmelig for at du brænder så meget for vores fælles hobby, at du har lyst til bruge tid på at vejlede producenterne og også skrive bøger til glæde og gavn for alle vi passive nydere.
Jeg synes også at det er brandærgerligt, at der forekommer montagefejl(hvor mange af jer har erfaring i at samarbejde med kinesiske fabrikker?). Jeg tror ikke at ret mange vil have lyst til at betale ekstra for modellerne, for at det kunne lønne en dansk slutkontrol som kunne sortere fejlprodukterne fra. Denne slutkontrol må vi altså selv stå for, og så enten lade være med at tage produktet med hjem eller selv rette fejlene (nethandlere har 14 dages returret).

Jeg kæmper med min nysgerrighed, for egentlig ville jeg helst ikke læse anmeldelser af modeljernebaneprodukter, for når jeg læser om små afvigelser fra originalen får jeg også øje på dem, og det kan nemt tage glæden fra ejerskabet. Hvad du ikke ved har du ikke ondt af!!!! Men jeg læser dem alligevel:-(
ALTSÅ: Kære UTJ fortsæt endelig - for du har i den grad været med til at hæve modeljernbaneprodukterne op på et højere niveau.
En parallel:
Jeg har lagt skoleskema i mange mange år (jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg fortsatte) og HVERT år får jeg så mange skæld ud af nogle få, fordi tilfældet vil, at lige netop deres skema falder lidt uheldigt ud dette år. De er nemlig ikke i stand til at gennemskue alle de kompromiser der må indgås når sådan en kompleks opgave skal løses. Så bliver man godt nok vred, skuffet og ked af, at man har brugt mange dage og nattetimer for at få en spand l... i hovedet. Men næste år kaster man sig alligevel ud i opgaven, for der er ikke andre der byder sig til, de skal ikke have noget i klemme. I år bliver anderledes, jeg gør det for sidste gang - og så glæder jeg mig til næste forår:-) som pensionist og modeljernbane B(H)YGGER!

God week-end til ALLE
Jan-Eddie Mathiasen

Fejl på Heljans CB- vogne & surhed

af bygger01, 3/5 2013, 19:35 (4228 dage siden) @ UTJ
redigeret af bygger01, 3/5 2013, 19:49

Jeg også tit sur og når det går ud over tilfældige, så må jeg hen og undskylde

Sidst Du blev sur, kom der også en undskyldning, men så blev begge vores indlæg slettet ....

Grunden til mit skriv er ikke noget med et par ventiler - det kunne jeg let leve med, hvis jeg kendte længden på vognen, men den ser jeg nok en dag - men det, at Du går i det røde felt, når der nogle, som spotter en ventil forkert ( som i princippet er ligegyldig )

Og synes jeg stadigvæk at i de ting, hvor Du har haft en finger med i spillet, burde Du vedstå det, så man kan vurdere, hvorfor Du svarer / angriber, som Du gør ......

Disse ........ er mine smileys og kan udlægges efter forgodtbefindende

Har kommet til at tænke på, da vores 2 drenge var små, var der i avisen noget med 2 billeder og 10 fejl. Nogle gange var de næsten umuligt at finde, men løsningen var nederst på siden skrevet på hovedet, og så kunne jeg med fingre o.s.v. få en af dem til at vinde med 6:4, så det var også en mulighed ........

Fejl på Heljans CB- vogne

af UTJ, 3/5 2013, 19:45 (4228 dage siden) @ bygger01

Og synes jeg stadigvæk at i de ting, hvor Du har haft en finger med i spillet, burde Du vedstå det, så man kan vurdere, hvorfor Du svarer / angriber, som Du gør ......

Der er ikke pligt til at oplyse om kundekartotek - og hvem og om hvad jeg taler med og om er altså en privatsag. Det er det vel også for dig. Og jeg vil stadig opfordre dig til at henvende sig til producenterne som rådgiver, for så slipper vi både for surhed og får bedre modeller i fremtiden.

Fejl på Heljans CB- vogne

af bygger01, 3/5 2013, 19:56 (4228 dage siden) @ UTJ

Det er et være skriveri det her, og jeg lover at det er mit sidste i den serie ...

Det jeg mener er:

Når Du fortæller / forsvare Heljan eller en af de andre, som Du nu nævner mellem linierne, så laver Du en form for skjult reklame, og der er sikkert mange, som kender til det, men jeg har kun gættet ud fra Dine indlæg, og det er det, jeg synes er useriøst og for ugennemsigtig.

Fejl på Heljans CB- vogne

af UTJ, 3/5 2013, 20:21 (4228 dage siden) @ bygger01
redigeret af UTJ, 3/5 2013, 20:27

Det er et være skriveri det her, og jeg lover at det er mit sidste i den serie ...

Det jeg mener er:

Når Du fortæller / forsvare Heljan eller en af de andre, som Du nu nævner mellem linierne, så laver Du en form for skjult reklame, og der er sikkert mange, som kender til det, men jeg har kun gættet ud fra Dine indlæg, og det er det, jeg synes er useriøst og for ugennemsigtig.

Så kom proppen af flasken. Interessant. Kritik kan nu også være skjult miskreditering af produkter og hvis ikke man tror på engagement og selvstændige holdninger, uanset om der bliver ydet rådgivning, ja, så kan ingen jo ytre sig om noget som helst. Lige nu miskrediterer du og betvivler min uafhængighed uden at have belæg for det. Jeg har fra tid til anden beskrevet min relation til den store kunde i rådgivningsbiksen, for netop ikke at skjule noget. I øvrigt kender du formentlig ikke meget til andre forumdeltageres bias eller engagement med diverse økonomiske interesser i dansk modeltog, for det giver du ikke udtryk for.

Selvfølgelig har jeg en forkærlighed for de produkter som jeg synes om. Og i den forbindelse er det klart at medindflydelse på et produkts udseende alt andet lige bør føre til en form for ejerskab i forhold til udseendet - og det er uanset hvilken finansieringskilde som står bag modellen.

Jeg tror i øvrigt at vor bygger01 bliver overrasket når bygger01 læser næste nummer af Lokomotivet.

Fejl på Heljans CB- vogne

af bl, 3/5 2013, 16:33 (4228 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik!

Når jeg ser de indlæg, som du forholder dig til, kan jeg ikke lade være med at tænke på Mattæus kapitel 7 vers 6.

Keep up the good work!

Bjarne

Fejl på Heljans CB- vogne

af cm, 3/5 2013, 17:42 (4228 dage siden) @ bl

Hej Ulrik!

Når jeg ser de indlæg, som du forholder dig til, kan jeg ikke lade være med at tænke på Mattæus kapitel 7 vers 6.

Keep up the good work!

Bjarne

-nemlig!

Og så lige: Når man står hos sin hobbyforhandler med vognen i hånden, så er det jo dér, at man skal "rejecte" vognen - i dette tilfælde CB-vognen. For at kunne gøre det konsekvent, kan man medbringe sin litteratur -eksempelvis "Danske Personvogne" for at forvisse sig om hvorvidt eventuelle "fejl" og "mangler" ved modellen er tilstede eller ej. Herefter må processen være følgende: Man opgør med sig selv om man vil have vognen (med evt korrigerende ombygning for øje) eller ej. Vil man ikke det - kan man istedet spørge, om man kan få en CB-vogn fra Roco, Märklin, Brawa, NMJ i stedet for. (Det kan man næppe).

Så vidt jeg husker koster en CB-vogn i omegnen af 450,- - man kan jo købe een - og så se om glæden ved vognen diffundérer når man iagtager ventilernes indbyrdes pladsering. Eller evt andre "skavanker". Herefter har man - er det 14 dages returret?

Jeg har ca 20 4-axslede HELJAN personvogne/styrevogne/postvogne, hvoraf 4 CB-vogne og een Bjh vogn. Jeg har simpelthen for travlt med at glæde mig med modeljernbanekørsel, til at hænge mig i tagventilernes pladsering. Men sådan er vi MJ-folk vel så forskellige. Er man til "vitrine-udstillinger", kan man evt pladsere den CB-vogn på øverste hylde - så ser tante Emma ikke de "pinlige tagventiler" når hun er på besøg.

Som Bjarne skriver: Keep up the good work!

mvh
Chr

--
[image]

Fejl på Heljans CB- vogne

af Peter H, Nærum, 30/4 2013, 21:42 (4231 dage siden) @ UTJ

moderniserede CB- vogne fik en type toiletventil, mindede en del om dem der sad på de første B- vogne. Og ja, toiletventilen blev placeret ca samme sted som på Cc. vognene dvs mellem vandkasse og regnliste.

Heljans CB- vogne

af cm, 1/5 2013, 08:51 (4230 dage siden) @ Peter H

CB-vognene udgør "rygraden" i personbefordringen på min MJ. Der vil ikke blive ændret i ventilernes pladsering eller indretning. Nok kunne mine passagérer nyde godt af udluftning - især lige efter at have fået smurt deres nedre regioner med acetonebaséret hobbylim, men det er dog en forbigående géne, som ikke - i min verden - retfærdiggør ombygning eller ændring afudluftningsarrangementerne.;-)

mvh
Chr

--
[image]

Heljans CB- vogne - tegning og mulige løsninger

af h087 ⌂, bagsværd, 1/5 2013, 22:17 (4229 dage siden) @ cm
redigeret af h087, 1/5 2013, 23:05

hej
:-)

DSB HP tegning 113
CB 1101 - 1108, ex CB 1301 - 1308, ex CRL 1033 - 1040
[image]

CB 1308 , 1961 Nyborg
foto : Hans True
[image]

mvh
henning h087

løsninger:
1 : man lader være med at købe vognen - problemet er løst
2 : man lever med det - problemet er løst
3 : man flytter ventilerne - problemet er løst
4 : man håber så at hvis der kommer et nyt oplag, at ventilerne er monteret rigtig og problemet løst - ellers igen 1 - 3 mulighederne :-) ;-) - og problemet er løst
mvh
henning h087
som valgte løsning 3 med Weinert wendelsugere - og som også har gjort det på AV vogne - der er nemlig også huller :-) ;-)

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Heljans CB- vogne - tegning og mulige løsninger

af ped @, Hg, 2/5 2013, 21:12 (4229 dage siden) @ h087

Godt skåret igennem dér, Henning! Man skal holde focus.

venligst

pedHg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak