Ny skala og fusion.
God eftermiddag!
Ja, ja, ja, en navngivning af størrelsen er måske ny, men størrelsen har dog i bedste velgående eksisteret i rigtigt MANGE år og allerede i slutningen af 1950´erne byggede Rivarossi og Pocher modeller i 1:100. Da man fra tysk side ”gik til den” i midten af 1960´ern for at få korrekte modeller, blev de faktisk fremstillet i 1:100 (RÖWA, TRIX og senere ROCO). Og MIBA store satsning for at få MJ folket til at køre korrekt var også via REBA-bahn (Rolf Ertmer BAhn) med bl.a. ombyggede industrimodeller i 1:100.
Märklin og Fleischmann byggede konsekvent i 1:100 a.h.t. kurver og Roco fulgte med således man faktisk havde to størrelse i Roco katalogerne i lange perioder, en med 1:100 og en med 1:87.
Så 1:100 er aldeles ikke ny og en KONSEKVENT holden af målestok ville engang imellem måske slet ikke have været så dårlig dengang. OK, lokomotiver og motorvogne var normalt i 1:87.Men rigtig godt lavet, fik sat nogle tanker ”down memory lane” i gang.
Fortsat god påske
Steff
-----------------------
Pudsigt, --Da jeg besluttede et indlæg, --var seneste indlæg Erik Olsens om 1:64, som jo allerede er kendt (i modsætning til det andet indlæg med 1:75).
Da jeg 10-20 sekunder senere kom ind på red.siden, var ovennævnte indlæg kommet på banen, og dermed et godt "forsvar" for 1:100.
Nu skal man jo ikke bare lave alle mulige forskellige størrelser, men netop 1:100 kan man jo undre sig over, --at den aldrig har slået an.
Som modelbygger må man jo konstatere, at utroligt mange tegninger, der kunne anvendes som forlæg, netop gengives i 1:100, og dermed "Lige til modeljernbanen".
Selv noget af vor modeljernbanelitteratur benytter sig af denne størrelse - tid efter anden - så hvorfor ikke ???
Erik V. Pedersen
www.evp.dk